Ubuntu + AMD64 x2 = sant??

Ratski

Ubuntu + AMD64 x2 = sant??

Inlägg av Ratski »

Läste på hemladningssidan att det finns en version för amd64 processorer också.. just nu sitter jag på en bärbar FS intel centrino och UBUNTU fungerar klockrent.. kommer det vara samma sak på en amd alternativt intel core 2 duo processor..

Frågar nu pga, funderar på en ny laptop och vill inte köpa en dator som inte är kompatibel med Ubuntu berry och allt grafiskt ögongodis =))
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

SV: Ubuntu + AMD64 x2 = sant??

Inlägg av zero gravity »

Det är lite svårt att säga med bärbara datorer. Bäst är att du skriver ner de du funderat på att köpa här på forumet och se vilken feedback du får.
Abusus non tollit usum
Ratski

Inlägg av Ratski »

Hrrm.. om jag vänder på frågan då kanske.. Finns det ngn rekommendation på vilka komponenter som är kompatibla med ubuntu. Vad krävs i minne, bra dåligt med dubbla kärnor. Lite svammel här på kvällen, men det som jag skulle viöja få hjälp med är

1. Val av processor som är stabil
2. Storlek på minne
3. Grafik kort

Kanske en pik i rätt riktning  :P

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Ratski skrev:
1. Val av processor som är stabil
2. Storlek på minne
3. Grafik kort

Kanske en pik i rätt riktning  :P

Tack på förhand
1. Processor är ingenting du behöver tänka på direkt. Så länge det är en vanlig AMD/Intel-processor kommer det att gå som tåget.
2. Minne är svårt att svara på, men se till att ha minst 1GB så räcker det ett tag framöver också.
3. Vilket grafikkort som helst utom ATI:s går bra. Jag har själv en bärbar med ett grafikkort från Intel i, och det fungerar klanderfritt.
Bild
Ratski

Inlägg av Ratski »

Thx.. hittade en tråd om två tre datorer som nga diskuterade här på forumet. Känns som om det blir en liknande som dessa, så att man vet att lite saker fungerar ur lådan.

Nej, de pratade också dåligt om ATI. själv sitter jag faktiskt på det nu och det fungerade direkt från intstallation. måndags EX kanske =))

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,7916.0.html

Tack än en gång
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"