Förslag till skrivning för LoCo-rådet.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Förslag till skrivning för LoCo-rådet.

Inlägg av Grön Göling »

vulfgar skrev: Jag har ändrat från forumet till LoCot.

GG jag har allt sett dej i IRC-kanalen nån gång. Du kan om du vill.  ;D
Jo, jag har lyckats halka in ett par ggr efter ett par timmars slit och vildsinta svordomar. Dock icke på sistone. Då släpper eländet inte in mig alls.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev:
Bobcat skrev: Som jag ser det så är ju LoCo rådets funktion bland annat att behandla olika tvister och regelbrott.

Insyn har ju alla övriga instanser gentemot varandra, så LoCo rådet behöver inte sitta med som någon övervakningsenhet i sig.

Om nu även LoCo rådet satt till sammans med de övriga så skulle snart nog folk ifrågasätta LoCo rådets suveränitet, och som ett brev på posten även jäv anklagelser om en medlem inte har LoCo rådet på sin sida i någon fråga.

LoCo rådet får inte ha insyn, för de ska opartiskt delta och bedöma olika parters ärenden, och det skulle bli en omöjlighet om de sitter med i någon instans och är färgade av den dialog som kanske eventuellt förs på en annan nivå.
Nyckelorden är bland annat! De skall inte bara tjänstgöra som HD.

Med insyn menas att de skall ha full tillgång till alla fakta i ev. uppkommen tvist, vare sig den hamnat i öppna forumet eller admin-forumet. Det är inga problem i det öppna forumet. Uppkommer däremot en tvist i admin-forumet, så skall de alltså inte ha tillgång till de fakta därifrån?
Om en tvist skulle uppstå inom admin forumet eller annan instans där, så får man ju öppna upp den del där tvisten finns för närmare granskining av LoCorådet, så de kan bilda sig en uppfattning om vad det hela rör sig om självklart.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Bobcat skrev: Om en tvist uppstår inom admin forumet, så får man ju öppna upp den del där tvisten finns för LoCorådet så de kan bilda sig en uppfattning om vad det hela rör sig om självklart.
Okej, du och jag är bara två personer i detta. Fler måste säga vad de anser i saken.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Okänd

Inlägg av Okänd »

Självklart, jag har bara lagt fram mina högst personliga åsikter runt det hela.

Finns säkerligen de som tycker helt annorlunda och inte alls håller med mina åsikter.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Om en tvist skulle uppstå inom admin forumet eller annan instans där, så får man ju öppna upp den del där tvisten finns för närmare granskining av LoCorådet, så de kan bilda sig en uppfattning om vad det hela rör sig om självklart.
Håller med om detta.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Behövs det skrivas in att medlemmarna i rådet har 'tystnadsplikt' --> inget skrivande på bloggar och på annat sätt sprida det som avhandlas i rådet? Uppenbart men kanske nödvändigt att sätta på pränt.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Sen undrar jag lite om det här med 'politisk inriktning' inom rådet. Det måste ju finnas en (politisk) balans inom  rådet och hur mycket vi än tror att politiska värderingar inte ska spela roll här så kommer det påverka. vi vill väl inte ha ett helt vänsterstyrt eller högerstyrt råd?

Jag tror det är ytterst viktigt att rådet är välbalanserat.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ser inte mycket politik i Ubuntu.....

Däremot kanske man skulle snegla/kolla lite på Ubuntus Community Council

https://wiki.ubuntu.com/CommunityCouncilAgenda

https://wiki.ubuntu.com/CommunityCouncil

SABLF som bestämmer i slutändan tolererar då inte "Politik" vad jag vet.

Han har då nominerat nya kandidater till centrala Community Council

http://www.markshuttleworth.com/archives/111

OffTopic
Sen har då forumet en Forum Council som då redovisar öppet vad som bestäms bland moderatorerna.
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=198

;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Tystnadsplikt tycker jag låter vettigt att det finns med från början. Då behöver det ju inte bli någon diskussion om detta.

Det jär med politik är däremot lite svårt, tycker jag. Tanken är god, men det viktigaste måste väl vara att vi väljer in personer som vi har förtroende för och som vi kan lita på. Gärna sådana som inte verkar vara alldeles lika i sina uppfattningar.

Det där med höger och vänster är ju inte heller så lätt att avgöra. Jag vet folk som har väldigt högermässiga grundvärderingar men som röstar rött och tvärtom.  ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev: Det jär med politik är däremot lite svårt, tycker jag. Tanken är god, men det viktigaste måste väl vara att vi väljer in personer som vi har förtroende för och som vi kan lita på. Gärna sådana som inte verkar vara alldeles lika i sina uppfattningar.
Nu har jag mest haft sladdrig komposit i skallen men det finns ju ingen "svensk" väg för ett LoCo.
Allt viktigt som sker ska vara i enlighet med Ubuntu centralt och i slutändan bestämmer Mark S
och det ska alla LoCos följa.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Bossieman skrev: Behövs det skrivas in att medlemmarna i rådet har 'tystnadsplikt' --> inget skrivande på bloggar och på annat sätt sprida det som avhandlas i rådet? Uppenbart men kanske nödvändigt att sätta på pränt.
Skriv...vetja!  ;D
Bossieman skrev: Sen undrar jag lite om det här med 'politisk inriktning' inom rådet. Det måste ju finnas en (politisk) balans inom  rådet och hur mycket vi än tror att politiska värderingar inte ska spela roll här så kommer det påverka. vi vill väl inte ha ett helt vänsterstyrt eller högerstyrt råd?

Sant, men med hänsyn taget till att vi "slett ikke" diskuterar politik i övrigt härinne, så misstänker jag att det knappast kommer att bli aktuellt inom Rådet heller. Jag tänker inte låta mina ev. politiska sympatier eller antipatier påverka hur jag framöver kommer att rösta. Mycket med anledning av att jag inte kommer att ta reda på vilka politiska sympatier de nominerade har, för det har helt enkelt inte med saken att göra.
plun skrev: Nu har jag mest haft sladdrig komposit i skallen men det finns ju ingen "svensk" väg för ett LoCo.
Allt viktigt som sker ska vara i enlighet med Ubuntu centralt och i slutändan bestämmer Mark S
och det ska alla LoCos följa.
Det är kanske litet väl mycket begärt att SABDFL skall personligen lägga sig i våra val kanske?  ;) Men visst ämnar vi väl alla att följa Ubuntus huvuddrag? Ser inga problem där.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Bossieman skrev: Sen undrar jag lite om det här med 'politisk inriktning' inom rådet. Det måste ju finnas en (politisk) balans inom  rådet och hur mycket vi än tror att politiska värderingar inte ska spela roll här så kommer det påverka. vi vill väl inte ha ett helt vänsterstyrt eller högerstyrt råd?

Absolut! Och vi måste också ha en jämställdhetsplan, och en etnisk och religiös blandning som stämmer överens med befolkningen i allmänhet. Rådets medelfotlängd får heller inte avvika mer än 5% från riksgenomsnittet. Och hur ställer de sig i frågan Linux kontra GNU/Linux, free software kontra open source, emacs kontra vi?

;)

P.S. Det är för övrigt inte tillåtet att föra register över folks politiska hemvist, det är var och ens ensak vad de röstar på. Valhemligheten är en av grundbultarna i ett demokratiskt samhälle.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: Det är kanske litet väl mycket begärt att SABDFL skall personligen lägga sig i våra val kanske?  ;) Men visst ämnar vi väl alla att följa Ubuntus huvuddrag? Ser inga problem där.
Jo det är huvuddragen jag är ute efter att det finns ingen egen "svensk linje" om någon
skulle få för sig det.

Allting beskrivs ju på den här sidan:
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamKnowledgeBase

Konflikthantering är sedan enligt den här modellen
https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems

Maillistan är väl också viktig att följa:
https://lists.ubuntu.com/archives/loco-contacts/

;)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Lars skrev: Absolut! Och vi måste också ha en jämställdhetsplan, och en etnisk och religiös blandning som stämmer överens med befolkningen i allmänhet. Rådets medelfotlängd får heller inte avvika mer än 5% från riksgenomsnittet. Och hur ställer de sig i frågan Linux kontra GNU/Linux, free software kontra open source, emacs kontra vi?
LMAO! [img width=71 height=59]http://bwr.hyperchat.com/newchat/u/shia ... r/lmao.gif[/img]
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

plun skrev:
Grön Göling skrev: Det är kanske litet väl mycket begärt att SABDFL skall personligen lägga sig i våra val kanske?  ;) Men visst ämnar vi väl alla att följa Ubuntus huvuddrag? Ser inga problem där.
Jo det är huvuddragen jag är ute efter att det finns ingen egen "svensk linje" om någon
skulle få för sig det.
Allting beskrivs ju på den här sidan:
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamKnowledgeBase
Konflikthantering är sedan enligt den här modellen
https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems
Maillistan är väl också viktig att följa:
https://lists.ubuntu.com/archives/loco-contacts/
;)
En liten OT undring: Hur många timmar har du på ditt dygn?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: En liten OT undring: Hur många timmar har du på ditt dygn?
Hehe, de där länkarna har jag i min lilla Ubuntu garderob.... ;)

Det är ju viktigt att de som ev vill vara med verkligen har läst
på hur Ubuntu fungerar samt styrs.

;)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

plun skrev:
Grön Göling skrev: En liten OT undring: Hur många timmar har du på ditt dygn?
Hehe, de där länkarna har jag i min lilla Ubuntu garderob.... ;)

Det är ju viktigt att de som ev vill vara med verkligen har läst
på hur Ubuntu fungerar samt styrs.

;)

Vilket iofs förklarar varför du går klädd i en tunna  ;)
Men du är alltid här och har alltid en massa relevant på fötterna och det måste ha gått åt en massa tid att söka upp det....När sover du??

Slut på OT.

Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: Vilket iofs förklarar varför du går klädd i en tunna  ;)
Men du är alltid här och har alltid en massa relevant på fötterna och det måste ha gått åt en massa tid att söka upp det....När sover du??
OT... jo jag sover....

Allt handlar om att spara undan länkar... ;)  (eller att man vet vart infot finns.

Dokumentet vi nu har ang LoCo rådet bör kompletteras med referenslänkar mot Ubuntu centralt.

;)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Låter som en bra idé. jag är säker på att du fixar det alldeles utmärkt.  :D
Fast du kanske skall vänta tills skrivningen är slutgiltig.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

NYASTE VARIANTEN!

LoCo-rådet. Ett förslag/diskussionsunderlag

Den sociala uppbyggnaden och de gemensamma processerna i Ubuntu-se övervakas av LoCo-rådet. Det är LoCo-rådet som övervakar att i LoCot gemensamt tagna beslut följs. Därutöver är LoCo-rådet ansvarigt för Uppförandereglerna och åläggs att försäkra sig om att administration och andra LoCo-medlemmar följer dessa.

LoCo-rådet är ansvarigt för:

Ubuntus Code of Conduct/uppföranderegler i deras svenska anpassning, som beskriver vilket uppförande som förväntas av LoCo'ts administration och övriga medlemmar.

Medling i dispyter som hamnar under Uppförandereglerna. Detta sker om en LoCo-medlem har bett LoCo-rådet att granska uppförandet hos en annan medlem under Uppförandereglerna..

LoCo-rådet kan be en medlem ur administrationen eller annan medlem i LoCo't att återta och be om ursäkt för stötande beteende samt se till att den berörde inte upprepar beteendet, eller att lämna LoCo't. Ingen kommer att ombedas avlägsna sig utan en genomgående granskning av sitt uppförande samt möjlighet att rättfärdiga detsamma, men LoCo-rådet kommer inte att tveka att agera om en person vägrar att följa Uppförandereglerna.

LoCo-rådet deltar vid tillsättande av ledarskap för olika funktioner inom LoCo't. Dessa kan vara temporära, såsom arbetsgrupper, eller mer långsiktiga, såsom kontaktpersoner och admins. Rådet tjänstgör i dessa fall som ett bollplank.

Rådets funktion är bl.a. att vara en skiljenämnd. Rådets beslut skall följas i enlighet med detta.

Ubuntu-se's LoCo-råd arbetar på följande basis:

LoCo-rådet träffas med intervall som de själva avgör passar, för att förbereda ev. uppkomna frågor, i ett eget, slutet forum. För detta utses en sammankallande inom Rådet.

LoCot's medlemmar och funktionärer kan lämna ett diskussionsämne eller ett förslag till LoCo-rådet genom att anslå det på en speciellt avsedd plats för det i forumet.

LoCo-rådets möten är öppna för alla intresserade då ärendet är av allmänt intresse, men Rådet söker, efter diskussioner med berörda, endast samtycke inom gruppen. Dessa öppna möten kan hållas på #irc-kanalen. För varje möte utses en av Rådets medlemmar som mötesordförande

Om ett öppet möte blir alltför stökigt kommer Rådet att gå till ett privat utrymme (sitt slutna forum) för resten av mötet.

Då ärendet är av mer enskild karaktär hålls mötet i slutet rum och Rådets beslut anslås på därför avsedd plats i forumet. LoCo-rådet kan nås genom att PM-a Rådets medlemmar enligt anslagen lista. Detta för att förslag skall kunna framläggas konfidentiellt.

I de fall Rådsmedlem skall diskuteras, utser övriga Rådsmedlemmar en av suppleanterna i denna medlems ställe.

LoCo-rådets utformning:

Rådsmedlemmar utses av LoCot's medlemmar och utses efter omröstning i forumet.

Rådsmedlem får inte inneha annat, administrativt uppdrag inom LoCo't.

Rådet består av 5 personer som valts på 1 à 2 år, samt 2 suppleanter. Suppleant inkallas då annan Rådsmedlem är uppe till diskussion.

Varje invald Rådsmedlem tillfrågas om den tid han/hon finner lämplig för egen del.

Alla rådsmedlemmar bör inte väljas samtidigt för samma tidsperiod, för att undvika plötsliga vakuum. Rådsmedlem förutsätts vara Forum/LoCo-medlem. Uppsägning av medlemsskap i forumet medför per automatik att platsen som Rådsmedlem blir vakant. Nyval sker snarast.

Tystnadsplikt:

Alla Rådsmedlemmar och suppleanter har tystnadsplikt. Rådets diskussioner och ärenden hålls enbart på därför avsedd plats. Detta gäller även sedan Rådsmedlem/suppleant avträtt sin roll i Rådet.
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"