Bra det, plun !!

Jo annars blir det kanske manifest förvecklingar....Little John skrev: Jag ville just göra samma sak...
Bra det, plun !!![]()
![]()
![]()
Jag tyckte texten var så tungläst och jobbig, så jag drog isär den lite.LoCo-rådet
Den sociala uppbyggnaden och de gemensamma processerna i Ubuntu-se övervakas av LoCo-rådet. Det är LoCo-rådet som övervakar att i forumet gemensamt tagna beslut följs. Därutöver är LoCo-rådet ansvarigt för Uppförandereglerna och åläggs att försäkra sig om att administration och andra LoCo-medlemmar följer dessa.
LoCo-rådet är ansvarigt för:
- Ubuntus Code of Conduct/uppföranderegler i deras svenska anpassning, som beskriver vilket uppförande som förväntas av LoCo'ts administration och övriga medlemmar.
- Medling i dispyter som hamnar under Uppförandereglerna. Detta sker om en LoCo-medlem har bett LoCo-rådet att granska uppförandet hos en annan medlem under Uppförandereglerna. LoCo-rådet kan be en medlem ur administrationen eller annan medlem i LoCo't att återta och be om ursäkt för stötande beteende och se till att den berörde inte upprepar beteendet, eller att lämna LoCo't. Ingen kommer att ombedas avlägsna sig utan en genomgående granskning av sitt uppförande samt möjlighet att rättfärdiga detsamma, men LoCo-rådet kommer inte att tveka att agera om en person vägrar att följa Uppförandereglerna.
- LoCo-rådet deltar i tillsättande av ledarskap för olika funktioner inom LoCo't. Dessa kan vara temporära, såsom arbetsgrupper, eller mer långsiktiga, såsom kontaktpersoner och admins. Rådet tjänstgör i dessa fall som ett bollplank.
- Rådets funktion är bl.a. att vara en skiljenämnd. Rådets beslut skall följas i enlighet med detta.
Ubuntu-se's LoCo-råd arbetar på följande basis:
- Rådets funktion är bl.a. att vara en skiljenämnd. Rådets beslut skall följas i enlighet med detta. LoCo-rådet träffas med intervall som de själva avgör passar och för att förbereda ev. uppkomna frågor, i ett eget, slutet forum. För detta utses en sammankallande inom Rådet.
- LoCot's medlemmar och funktionärer kan lämna ett diskussionsämne eller ett förslag till LoCo-rådet genom att anslå det på en speciellt avsedd plats för det i forumet.
- LoCo-rådets möten är öppna för alla intresserade då ärendet är av allmänt intresse, men Rådet söker, efter diskussioner med berörda, endast samtycke inom gruppen. Dessa möten kan hållas på #irc-kanalen. För varje möte utses en av Rådets medlemmar som mötesordförande.
- Om ett öppet möte blir alltför stökigt kommer Rådet att gå till ett privat utrymme (sitt slutna forum) för resten av mötet.
- Då ärendet är av mer enskild karaktär hålls mötet i slutet rum och Rådets beslut anslås på därför avsedd plats i forumet.
- LoCo-rådet kan nås genom att PM-a Rådets medlemmar enligt anslagen lista. Detta för att förslag skall kunna framläggas konfidentiellt.
LoCo-rådets utformning:
- Rådsmedlemmar föreslås av LoCot's medlemmar och utses efter omröstning i Forumet.
- Rådet består av 5 personer som valts på 1 à 2 år. Varje invald Rådsmedlem tillfrågas om den tid han/hon finner lämplig för egen del. Alla rådsmedlemmar bör inte väljas samtidigt för samma tidsperiod, för att undvika plötsliga vakuum.
- Rådsmedlem förutsätts vara Forum/LoCo-medlem. Uppsägning av medlemsskap i forumet medför per automatik att platsen som Rådsmedlem blir vakant. Nyval sker snarast.
Bra, mångsyssleri bör undvikas, men man får inte bli för extrem. Att någon är exempelvis fadder, pysslar om servern eller är översättare bör inte vara något hinder. I dessa uppdrag utövar man inget ledarskap, utdelar inga bestraffningar osv.Bossieman skrev: Jag föreslår ett tillägg som förhindrar att en eller flera personer hamnar i LoCo-rådet som har andra positioner i LoCot. Det bör tycker jag vara personer utan andra "politiska" ansvars-uppdrag, så som admin/moderatorer.
Sen behövas något som reglerar hur situationer löses då en eller flera av rådets medlemmar behöver diskuteras i rådet.
Jag tycker det.Bör vi kanske ha en eller två suppleanter som kallas in då det första tillägget kan komma att tillämpas men som i övrigt inte deltar i mötena?
Har hängt upp mig lite på detta, då vi idag kör efter en öppen modell, och där alla olika grenar, moderatorer, admins, kontaktpersoner och nu kommande serveransvariga, har insyn i varandras tavlor. Dels för att alla ska kunna bidraga, och dels för att alla ska ha insyn och kunna följa med i vad som är på gång.LoCo-rådet träffas med intervall som de själva avgör passar, för att förbereda ev. uppkomna frågor, i ett eget, slutet forum.
Ordet forumet borde ändras till LoCot. LoCot består ju av mer än forumet.Det är LoCo-rådet som övervakar att i forumet gemensamt tagna beslut följs.
In med dig och ändra bara!vulfgar skrev: Jag hängde upp mej lite på den här meningenOrdet forumet borde ändras till LoCot. LoCot består ju av mer än forumet.Det är LoCo-rådet som övervakar att i forumet gemensamt tagna beslut följs.![]()
Neeej...inte #irc....jag klarar inte den! Den vill inte ens släppa in mig utan en massa tjafs....vulfgar skrev: Är lite inne på kattens tankar här också. Vore inte det allra bäst om LoCo-rådet hade en helt egen IRC-kanal eller liknande - som kräver inbjudan. En dold forum-del kan ju alltid admins komma åt.
Nyckelorden är bland annat! De skall inte bara tjänstgöra som HD.Bobcat skrev: Som jag ser det så är ju LoCo rådets funktion bland annat att behandla olika tvister och regelbrott.
Insyn har ju alla övriga instanser gentemot varandra, så LoCo rådet behöver inte sitta med som någon övervakningsenhet i sig.
Om nu även LoCo rådet satt till sammans med de övriga så skulle snart nog folk ifrågasätta LoCo rådets suveränitet, och som ett brev på posten även jäv anklagelser om en medlem inte har LoCo rådet på sin sida i någon fråga.
LoCo rådet får inte ha insyn, för de ska opartiskt delta och bedöma olika parters ärenden, och det skulle bli en omöjlighet om de sitter med i någon instans och är färgade av den dialog som kanske eventuellt förs på en annan nivå.
*ASG* Jag har slagits med denna förbannade #irc och bara fått blåmärken, benbrott, hjärnskakning och annat elände....Bobcat skrev: Skulle du hamna som LoCoråds mupp, så ska vi nog se till att lära dig hur ircen funkar.![]()