Vad är dom bästa språken du tycker !!

Här diskuteras programmering och utveckling
Heretic

Vad är dom bästa språken du tycker !!

Inlägg av Heretic »

Hej, jag tycker att C++ är de populäraste språket ,sen kommer pyton och java

men jag undrar vem som är värt att lära sej och vem som är lättast , java eller python

jag vill kunna ett språk (förutom C++)  som kan hantera Objekt och klasser och som är välldigt snabbt  ;D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Python_%28 ... %C3%A5k%29 om du vill veta mera om python
http://sv.wikipedia.org/wiki/C++ om du vill veta mera om C++
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

SV: Vad är dom bästa språken du tycker !!

Inlägg av zero gravity »

Jadu svenska funkar rätt så bra, "Arbetaren sparkade bollen", både klass och objekt :)
Skämt osido, jag skulle köra på python. Jag har hört att mkt inom linuxvärlden skrivs just med python +att det skall vara enkelt att lära sig.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

jag gillar php. :)

kommer lära mig C++, C#.

Någon som provat Ruby?
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av DrMegahertz »

Samma här, jag säger Python, just för att det är enkelt att lära sig, lätt att läsa, och dessutom är det ganska lätt att "baka in" python i sina C++-program. Finns intresset så kanske jag skulle kunna skriva en liten HOWTO om ämnet :)
BildAre you shpongled? Bild
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

PHP och C# är rätt kul ;)
DrMegahertz skrev: Finns intresset så kanske jag skulle kunna skriva en liten HOWTO om ämnet :)
coolt :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag skulle säga att Java är bättre än python (helt min egen åsikt) då man slipper dynamiskt typade variabler, samt funktioner/metoder som inte definerar en retur-typ... (dvs om du vill ha ett object orienterat språk som inte är C++) annars så är Objective-C rätt så skoj att koda (om du kan C)
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Detta tycker jag är skitsvårt.

I Windows så använder jag .NET 2005 och då huvudsak Visual Basic  :-X  Jag både skäms och förstår att som utvecklare på ett företag där jag bygger interna stödsystem så är det viktigaste att man får fram fungerade applikationer snabbt än optimerade.

I Linux har jag inte ens vågat engagera mig ännu. Jag vill verkligen börja utveckla men Mono känns helt fel då det är portat för att fungera sömnlöst mellan Windows och Linux, kanske rätt ändå?!

Det jag funderar på är Java eller Pyton men jag vill ha ett bra verktyg för utvecklingen och jag tycker att .NETs miljö är helt underbar att arbeta i. Skitlätt att debugga, stega sig fram, få hjälp med vilket kommando som skall användas osv.

Finns det något liknande för Linux?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Visual Basic är inte helt obekant, jag jobbade ett tag med att skriva Windows applikationer med VB. (mest databasprogram och liknande)
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Visual basic ska vi väl inte tala högt om på ett linuxforum. Plattformsberoende, minnekrävande och oerhört hög kod  ::)
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det är enda erfarenheten av programmering jag har förutom en del basic på äldre datorer. Kanske Python vore nåt att prova. :)
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Louie skrev: Visual basic ska vi väl inte tala högt om på ett linuxforum. Plattformsberoende, minnekrävande och oerhört hög kod  ::)
[Off Topic]Hehe, du lever kvar i Visual Basic 1-6 känner jag :)

Sedan .NET kom så har Visual Basic utvecklats oerhört till att kompilerat vara effektivt och som jag förstått det i princip samma som C# eftersom det görs om och sedan kompileras för .NET framework.

Du skapar lätt applikationer som kör flera trådar och det är lika potent som vilket .NET-språk som helst.
[/Off Topic]
Användarvisningsbild
ninetwozero

Inlägg av ninetwozero »

Ingen som vet något om Ruby? :(
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jack Ruby ?  ;D ;D ;D
Frostbite

Inlägg av Frostbite »

Jag programmerar lite Ruby när inspirationen infinner sig. Det är lätt och ett väldigt bekvämt språk att jobba i. Är väl i princip som Python förutom att det inte använder blankspace som avgörande var koden passar in. På så sätt är Ruby enligt mig trevligare. Har kört lite och gjort ett enkelt fånigt program med TCL/Tk Gui och det var otroligt enkelt. Dessutom ska man ju inte glömma att nämna webbramverket Rails (Ruby on Rails) som påstås underlätta webbprogrammering betydligt. För mer info om Ruby, kolla in:

http://www.ruby-lang.org/en/
och
http://rubylearning.com/satishtalim/tutorial.html
Användarvisningsbild
ninetwozero

Inlägg av ninetwozero »

Frostbite skrev: Jag programmerar lite Ruby när inspirationen infinner sig. Det är lätt och ett väldigt bekvämt språk att jobba i. Är väl i princip som Python förutom att det inte använder blankspace som avgörande var koden passar in. På så sätt är Ruby enligt mig trevligare. Har kört lite och gjort ett enkelt fånigt program med TCL/Tk Gui och det var otroligt enkelt. Dessutom ska man ju inte glömma att nämna webbramverket Rails (Ruby on Rails) som påstås underlätta webbprogrammering betydligt. För mer info om Ruby, kolla in:

http://www.ruby-lang.org/en/
och
http://rubylearning.com/satishtalim/tutorial.html
danke. :D
Little John skrev: Jack Ruby ?  ;D ;D ;D
vem e de? :O
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Kör java vet jag ^^  det e plattformsoberoende och GUI-programmering e svinigt enkelt =D. Installera Eclipse så e du redo att börja programmera (jag lär mig Java för tillfället, och sitter bara på Ubuntun å programmerar)
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"