Problem med PHP [LÖST]

Här diskuteras programmering och utveckling
olanordin

Problem med PHP [LÖST]

Inlägg av olanordin »

Hej!
Är rätt ny till Linux/Ubuntu, men hade startat en webb server på min dator. Körde php4 med apache 2. Funka jättebra tills jag försökte använda mig av några php-script som använde sig av php5. Installera men märkte då till min förvåning att jag fick php 5.1.x nånting. de jag ville använde funka bara i php5.2.x eller mer. Gick tillbaka till php4 och hita nytt script som jag fick att fungera. Men nu helt plötsligt fungera inte alla mina php-sidor på server. Endel fungerade men inte alla. testphp.php ver en av dem (innehållande phpinfo();).

Har installerat om ubuntu försökte sätta upp ny server. Gick bra ända till jag skulle installera php4 då den inte fanns i depository. installer php5 istället men har nu samma problem som förut, endast några av mina php-sidor fungerar andra får jag upp som om webbläsaren vill ladda hem dem. Ingen php-parsning, eller vad man ska kalla det för.

Det är alltså två frågor kan man säga,
Hur får jag php att funka som det ska igen?
och
Var hittar jag php4 om jag vill köra det istället för php5?

Använder mig av edgy eft fö...

Tack för alla hjälp!

/Ola
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: Problem med PHP

Inlägg av HOLMEN »

Först och främst, byt till Fetisen Feisty nu ;).

Jag hade precis samma problem. Men varför kör du inte med PHP5 istället för fyran? Den är ju mer optimerad.
Jag ska kolla lite vidare så återkommer jag.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
olanordin

SV: Problem med PHP [LÖST]

Inlägg av olanordin »

Nu är problemet löst!

Får väl se det som en lärorik sak med ett enkalt svar. Efter att installerat om ubuntu till server version funkade det fortfarande inte. Men efter mycket pysslande kom jag fram till vad det var till slut.

Det var chachen på firefox som spökade. Måste försökt att ladd php sidan medan det var avstängt. Firefox ville då ladda ner filen och jag tröck på avbryt. Efter att sedan aktiverat php igen laddade forefx filen från cachen o ville jag skulle ladda ner den igen. Märkte detta när jag ladda ner den o såg att sidan förblev oförändrad även fast jag ändrat i filen. Nu funkar allt som det ska.

Ibland är det det enklas som ställer till det. Fick det alltså att funka efter det att jag rensa chachen för webbläsaren.

Tack för hjälpen!

/Ola
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: Problem med PHP

Inlägg av HOLMEN »

Härligt. Jag har också haft problem med den där jävla cachen ibland:P

Gött att det fixade sig iallafall.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: Problem med PHP [LÖST]

Inlägg av Prometheus »

Ctrl + F5, så uppdateras sidan utan cachen :)
Kan vara bra att ha så fort man ändrat ett stylesheet eller nåt.
/ Mattias från designbilder.se
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"