RuntimeError

MrDoed
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

RuntimeError

Inlägg av MrDoed »

Ok jag erkänner, jag är nybörjare. Alltid varit intresserat men aldrig tagit steget ut och provat själv, linux alltså. Nu vart det Ubuntu som första dist, som är vad jag har hört ganska nybörjarvänlig. Rätta mig gärna om jag har fel. ;)

Men jag har stött på problem iaf. Jag har installerat allt på en egen liten separat partition, och allt verkade gå smärtfritt, och ska till slut köra igång ubuntu ordentligt för första gången men får ett problem:

RuntimeError: Could not open display

Och jag har kollat efter problemet i forumet men ej hittat det. Har tankar ner dvd ison och installerat den och antar att detta har att göra med grafik/grafikkort? Nu är jag nybörjare och borde kanske läst på mer än vad jag gjort, men nån som kan hjälpa mig?
freemanen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

RuntimeError

Inlägg av freemanen »

Vilken ubuntu version kör Du? Kommer den en blå ruta av något slag? Kommer Du ut i ett textbaserat läge så kan Du skriva in sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg och ta alla förval sen skriver Du startx. Hoppas de kan gå.
MrDoed

RuntimeError

Inlägg av MrDoed »

Jag kör senaste versionen jag hittade via mirrors på siten, alltså ubuntu-6.06-dvd-amd64 för min fina AMD processor.
Det kommer ingen blå ruta, det ser ut som om den försöker ladda om samma sak flera gången och får samma fel varje gång. jag kan ta mig till textbaserat läge iaf så jag ska testa det!
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

RuntimeError

Inlägg av n4h0j »

Testat med "vanliga" versionen? Bra att veta om det går att knyta till det om inte annat...
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
MrDoed

RuntimeError

Inlägg av MrDoed »

[quote="nahoj"]Testat med "vanliga" versionen? Bra att veta om det går att knyta till det om inte annat...[/quote]
Inte gjort detta men funderar på att göra det, och med vanliga versionen menar du då cd eller x86 versionen?

Jag blir lite förvirrad av inställningarna, men jag får fortfarande inte ubuntu att starta. Samma problem som tidigare trots att jag konfigurerat rätt (jag tror det iaf). Men en sak undrar jag över, när man får en lista över flera upplösningar till skärmen att välja, ska man bocka i det man vill använda eller det man inte vill ska användas? Jag tycker den formuleringen just där känns lite konstig bara, kanske bara jag! :P
Användarvisningsbild
n4h0j

RuntimeError

Inlägg av n4h0j »

x86-desktop på vanlig skiva.
Användarvisningsbild
n4h0j

RuntimeError

Inlägg av n4h0j »

Du ska bocka i de upplösningar du vill använda.
MrDoed

RuntimeError

Inlägg av MrDoed »

[quote="nahoj"]Du ska bocka i de upplösningar du vill använda.[/quote]
Så långt har jag gjort rätt isåfall, det var det jag tänkte. Men det hjälper inte. Får fortfarande samma startproblem tyvärr.
Ska testa med vanliga x86 versionen på skiva och se om det funkar.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"