Som nybörjare med Linux är jag mycket imponerad av Ubuntu. Började med beta av Feisty Fawn som knasade en del men sedan jag uppdaterat till den stabila "riktiga" upplagan har det funkat kanon. Bara en knapp vecka men ändå...
En av av sakerna som var smidigt för mig som Windowsanvändare var att win-programmet som följde med min Canon Ixus 50 enkelt stuvade in bilderna i mappar som namngavs efter tagnings-datum, 2007_04_23 osv.
Fotograferingen handlar mest om att dokumentera barnens uppväxt, så det passar bra med ett kronologiskt mappsystem.
Jag kan tänka mig att sitta och producera och namna mapparna själv, men jag har inte hittat något bildvisningsprogram som visar tagningsdatum i tumnagelsläge. Eller listläge, spelar ingen roll. Jag har testat flera olika program men bara fått fram exif-data med bl.a. tagningsdatum när jag markerat en enskild bild. Jag vill helst ha en lång lista på alla bilderna jag importerat från kameran och i listan skall man enkelt kunna se när varje ruta är knäppt.
Att hitta ett program som automatiskt skapar mappar och sedan imorterar till dem vore perfekt, men det är inte nödvändigt.
Jag hoppas att någon har en idé om var man skall leta någonstans. Jag har kanske bara missat någon inställning i Gimp eller gthumb?
Tack på förhand.
Jonas
Program för kronologisk fotosortering
- netsampler
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
SV: Program för kronologisk fotosortering
Hej!
Testa programmet F-spot. Det finns med som standard i Ubuntu 7.04 och du hittar det under Program > Grafik (tror jag menyn heter i den svenska versionen, kör själv med engelsk version)
Testa programmet F-spot. Det finns med som standard i Ubuntu 7.04 och du hittar det under Program > Grafik (tror jag menyn heter i den svenska versionen, kör själv med engelsk version)
netsampler
Tackar!
Javisst var det så. F-spot visar rätt datum under varje bild. Hur snyggt som helst!
Jag slarvade väl när jag tittade genom de olika programmen tidigare...
Om någon har förslag på program som automatiserar fotoimporten till olika mappar så lyssnar jag.
Tack netsampler för hjälpen. Nu kan jag fortsätta att Ubuntufiera mig.
Jonas
Javisst var det så. F-spot visar rätt datum under varje bild. Hur snyggt som helst!

Jag slarvade väl när jag tittade genom de olika programmen tidigare...
Om någon har förslag på program som automatiserar fotoimporten till olika mappar så lyssnar jag.
Tack netsampler för hjälpen. Nu kan jag fortsätta att Ubuntufiera mig.
Jonas
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Min favorit är Kphotoalbum, med det kan man lätt söka på datum, t.ex. visa alla bilder från december 2005. Om man manuellt lägger in namn på platser och personer kan man enkelt leta upp alla bilder på Anna tagna i Malmö eller liknande. Det är väldigt smidigt när man har haft digitalkamera några år och har tusentals bilder. Personnamn, plats och datum är oftast tillräckligt för att hitta den där bilden man söker efter. Men man kan kombinera det med kategorier också så att man t.ex. kan söka upp alla festbilder som Peter är med på.
En fördel (tycker jag) är att programmet inte lägger sig i hur man vill sortera sina bilder på disken. Alla bilder måste visserligen ligga i en katalog (tror jag), men underkatalogerna har man själv full kontroll över. Så man kan sortera efter datum på disken, eller på teman, eller på personer eller vad som helst, Kphotoalbum bryr sig inte. Att programmet inte automatiskt importerar från kameran tycker jag bara är bra, men det är kanske en smaksak.
En fördel (tycker jag) är att programmet inte lägger sig i hur man vill sortera sina bilder på disken. Alla bilder måste visserligen ligga i en katalog (tror jag), men underkatalogerna har man själv full kontroll över. Så man kan sortera efter datum på disken, eller på teman, eller på personer eller vad som helst, Kphotoalbum bryr sig inte. Att programmet inte automatiskt importerar från kameran tycker jag bara är bra, men det är kanske en smaksak.
- netsampler
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
F-spot importera bilderna till din hemma katalog och skapar automatiskt kataloger för år, månad och dag utifrån datumet på bilderna.nybörjarn skrev:
netsampler
- DeepThought
För oss som älskar Amarok är digiKam inte ett dåligt alternativ (dock KDE-applikation, men de fungerar ju som bekant fint undet Gnome/vad-du-vill också).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...