Kul att se Micke i forumet igen!
VÄ L K O M M E N T I L L B A K A

Inte solklart, det är sådant någon måste reda ut. För att krångla till det kan vi tänka oss minst tre varianter på försäljning:Grön Göling skrev: Hmmm...vem sköter ev. försäljning och sån't i så fall? Inte föreningen och inte LoCo't, som inte har med det ekonomiska att göra?
Min omedelbara reaktion på det blir att det måste föreningen ha ansvaret för. Sen kanske de engagerar icke-förenings-men-väl-LoCo-medlemmar som är intresserade (eller råkar befinna sig på lämplig plats).Urban Anjar skrev:Inte solklart, det är sådant någon måste reda ut. För att krångla till det kan vi tänka oss minst tre varianter på försäljning:Grön Göling skrev: Hmmm...vem sköter ev. försäljning och sån't i så fall? Inte föreningen och inte LoCo't, som inte har med det ekonomiska att göra?
a) Webbutik/postorder
b) Vi ställer upp ett bord med prylar till försäljning, har ett stånd*) på en marknad eller mässa
osv
c) Vi säljer en tjänst, exempelvis föreläser på en kurs
------------------------
* Missförstå nu inte detta.
Det har brainstormats något så otroligt i denna fråga i flera månader, så nu borde vi komma till skott inom en rimlig framtid.johan_pirate skrev: mmm, detta är ju bara en brainstorm eller ska ni genomföra detta inom en snar framtid?
Vi måste ha en ekonomisk förening för att kunna redovisa för skattmasen vad vi gör.Little John skrev: Just det, men har vi någon, eller ska vi starta någon förening ?
Nu sitter vi i samma läge som under december 2006....
YESSS!plun skrev:Vi måste ha en ekonomisk förening för att kunna redovisa för skattmasen vad vi gör.Little John skrev: Just det, men har vi någon, eller ska vi starta någon förening ?
Nu sitter vi i samma läge som under december 2006....
Sen behöver vi inte nåt annat. Stadgarna skrivs då som en ren ekonomisk historia.
Hehe... jag är enbart intresserad av Ubuntu som mjukvara och att den bli väl spridd..Grön Göling skrev: UA är pigg på att låta mig, såsom varande anti-förening vara med i arbetsgruppen. Vill inte du, plun? (JO, jag vet att du har massor att göra, men ändå)
Håller med!, nu gör vi en poll!Daniel Holm skrev: Många säger samma saker. Töm tråden och börja om(skämt osido). Skaffa en poll eller något. Vilka skulle vara intresserade. Jag skulle gärna vara med. Jag har tidigare erfarenheter av föreinge, bla. Men jag vet bara inte om jag har tiden till det.
Stopp och back, nu skjuter vi med all respekt mygg med luftvärnskanon. Ekonomisk förening är en företagsform som inte på något vis är enklare än en idéell förening. Konsum är en ekonomisk förening, OK en annan, Lantmännen, HSB osv. Man betalar en insats och väntar sig återbäring på sitt insatta kapital.plun skrev: Nu har jag inte orkat läsa allt som skrivits...
Enklast gör man en ren ekonomisk förening utan något annat
syfte än att hantera ekonomiska frågor.
Vi kan då snabbt komma igång med en Webshop mm och inte
fastna i en massa krångligheter med ditt o datt.
LoCot sköter då allt det andra.