Förslag till skrivning för LoCo-rådet.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Förslag till skrivning för LoCo-rådet.

Inlägg av Grön Göling »

LoCo-rådet
Den sociala uppbyggnaden och de gemensamma processerna i Ubuntu-se övervakas av LoCo-rådet.  Det är LoCo-rådet som övervakar att i forumet gemensamt tagna beslut följs. Därutöver är LoCo-rådet ansvarigt för Uppförandereglerna och åläggs att försäkra sig om att administration och andra LoCo-medlemmar följer dessa.
LoCo-rådet är ansvarigt för:
*Ubuntus Code of Conduct/uppföranderegler i deras svenska anpassning, som beskriver vilket uppförande som förväntas av LoCo'ts administration och övriga medlemmar.
*Medling i dispyter som hamnar under Uppförandereglerna. Detta sker om en LoCo-medlem har bett LoCo-rådet att granska uppförandet hos en annan medlem under Uppförandereglerna.. LoCo-rådet kan be en medlem ur administrationen eller annan medlem i LoCo't att återta och be om ursäkt för stötande beteende och se till att den berörde inte upprepar beteendet, eller att lämna LoCo't. Ingen kommer att ombedas avlägsna sig utan en genomgående granskning av sitt uppförande samt möjlighet att rättfärdiga detsamma, men LoCo-rådet kommer inte att tveka att agera om en person vägrar att följa Uppförandereglerna.
*LoCo-rådet deltar i tillsättande av ledarskap för olika funktioner inom LoCo't. Dessa kan vara temporära, såsom arbetsgrupper, eller mer långsiktiga, såsom kontaktpersoner och admins. Rådet tjänstgör i dessa fall som ett bollplank.
*Rådets funktion är bl.a. att vara en skiljenämnd. Rådets beslut skall följas i enlighet med detta
Ubuntu-se's LoCo-råd arbetar på följande basis:
*LoCo-rådet träffas med intervall som de själva avgör passar och för att förbereda ev. uppkomna frågor, i ett eget, slutet forum. För detta utses en sammankallande inom Rådet.
*LoCot's medlemmar och funktionärer kan lämna ett diskussionsämne eller ett förslag till LoCo-rådet genom att anslå det  på en speciellt avsedd plats för det i forumet.
*LoCo-rådets möten är öppna för alla intresserade då ärendet är av allmänt intresse, men Rådet söker, efter diskussioner med berörda, endast samtycke inom gruppen. Dessa möten kan hållas på #irc-kanalen. För varje möte utses en av Rådets medlemmar som mötesordförande.
*Om ett öppet möte blir alltför stökigt kommer Rådet att gå till ett privat utrymme (sitt slutna forum) för resten av mötet.
*Då ärendet är av mer enskild karaktär hålls mötet i slutet rum och Rådets beslut anslås på därför avsedd plats i forumet.
*LoCo-rådet kan nås genom att PM-a Rådets medlemmar enligt anslagen lista. Detta för att förslag skall kunna framläggas konfidentiellt.
LoCo-rådets utformning:
*Rådsmedlemmar föreslås av LoCot's medlemmar och utses efter omröstning i Forumet.
*Rådet består av 5 personer som valts på 1 à 2 år. Varje invald Rådsmedlem tillfrågas om den tid han/hon finner lämplig för egen del. Alla rådsmedlemmar bör inte väljas samtidigt för samma tidsperiod, för att undvika plötsliga vakuum.
*Rådsmedlem förutsätts vara Forum/LoCo-medlem. Uppsägning av medlemsskap i forumet medför per automatik att platsen som Rådsmedlem blir vakant. Nyval sker snarast.
Senast redigerad av 1 Grön Göling, redigerad totalt 22 gånger.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

SV: Förslag till skrivning för LoCo-rådet.

Inlägg av Grön Göling »

Lade in den här på uppmaning från UA, men du var mig en rask rackare du....
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: Lade in den här på uppmaning från UA, men du var mig en rask rackare du....
OT men viktigt: GUBBAR KAN ( om dom vill ) ;D ;D ;D ;D
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Mmm.
Om du jämför dispositionen av det jag fört in här och dispositionen av det du lagt in så skiljer det en smula. På drupal-sidan blir det litet tokigt och eftersom eländet inte släpper in mig att redigera, så....
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: Mmm.
Om du jämför dispositionen av det jag fört in här och dispositionen av det du lagt in så skiljer det en smula. På drupal-sidan blir det litet tokigt och eftersom eländet inte släpper in mig att redigera, så....
Men varför registerar du dig inte där ? Man måste göra det. Lösenord från forumet gäller inte där.
Ska jag lägga in dig där? PMa i så fall lösenordet du vill ha där...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Hmm, vi kanske ska klargöra att detta är ett förslag/diskussionsunderlag, som vi ska stöta och blöta ett tag och sedan rösta om. Innan någon börjar och snacka om att vi bestämmer saker över folks huvuden...

Edit: Jag ska läsa rubriken nästa gång.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vore kanske bra att även skriva det i rubriken på sidan:
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/171

....att det är ett utkast och diskussionsunderlag till skrivning av LoCo:rådets förhållningsregler.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tror inte att detta behövs, eftersom sidan är inte länkat än.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nehej, ok.

Men då måste senaste version hållas aktuell här då som diskussionsunderlag. GG kanske kan se till att hålla det "up to date"?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat skrev: Nehej, ok.

Men då måste senaste version hållas aktuell här då som diskussionsunderlag. GG kanske kan se till att hålla det "up to date"?
Jo, hon lyckades med att logga in nu och håller på för fullt  ;D ;D ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ok, bra. När hon har redigerat färdigt, kan hon starta en ny tråd här, där innehållet hålls fortlöpande updaterad i första posten vartefter utkastet justeras.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Eftersom jag inte vet om hon läser det här, kan du ju PMa till henne.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hon verkar vara på hugget på allt, så jag är helt övertygad om att hon läser detta.  ;D
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Bobcat skrev: Ok, bra. När hon har redigerat färdigt, kan hon starta en ny tråd här, där innehållet hålls fortlöpande updaterad i första posten vartefter utkastet justeras.
Det råder numera överensstämmelse mellan förslaget här på forumet och det i drupal.
Okänd

Inlägg av Okänd »

WOW !!  ;) ;) ;)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Givetvis tycker jag, som är författare till "manifestet", att det är sällsynt bra och genomtänkt och snyggt skrivet dessutom....hehe....men inkom med förslag om ni tycker något verkar uppåt väggarna. Gå inte bara in och ändra, utan låt oss ta upp det till diskussion först.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Grön Göling skrev: Givetvis tycker jag, som är författare till "manifestet", att det är sällsynt bra och genomtänkt och snyggt skrivet dessutom....hehe....men inkom med förslag om ni tycker något verkar uppåt väggarna. Gå inte bara in och ändra, utan låt oss ta upp det till diskussion först.

OCH RÄTT SNABBT DESSUTOM!

Oj, nu har jag citerat mig själv igen.....
Okänd

Inlägg av Okänd »

Finns den också på ryska ?

Men skämt åsido, bra jobbat. Jag ser inga frågetecken där.
Okänd

Inlägg av Okänd »

För att inte blanda ihop manifesten... 8)  så finns nu då båda manifesten i vänstermenyn.

8)

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/71
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"