Ubuntu vägrar använda högre upplösning än 1024*768
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Jag har läst och följt Hur förklara för Ubuntu vad min skärm klarar för upplösning?", utan framgång. (Hade jag inte haft Paginas Linuxhandbok hade jag blitt av med grafiken helt och hållet, kommer aldrig mer röra det konfigureringsverktyget utan handhållning)
Jag har en Sam*tron 95Pplus och den ska klara upp till 1600*1200@60Hz utan problem.
Så, hur gör jag för att lyckas utan att (ytterligare en gång) paja X?
Jag har en Sam*tron 95Pplus och den ska klara upp till 1600*1200@60Hz utan problem.
Så, hur gör jag för att lyckas utan att (ytterligare en gång) paja X?
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Du kan läsa vilka "scanrates" din skärm har och manuellt skriva in dessa i filen /etc/X11/xorg.conf. Det brukar stå i manualen.
- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
manual... <testar ordet långsamt> näe, det vet jag inte vad det är.
skärmen är typ 5 år gammal och manualen hade jag inte ens då den var ny, tyvärr.
men scanrates, är det samma sak som 1024*768 osv?
för i så fall är det ju bara att jag går in i windows ett tag och skriver av vad man kan välja där.
och jag antar att jag helt enkelt kopierar in dem där det känns intuitivt att de ska stå?
tack för att du försöker hjälpa
skärmen är typ 5 år gammal och manualen hade jag inte ens då den var ny, tyvärr.
men scanrates, är det samma sak som 1024*768 osv?
för i så fall är det ju bara att jag går in i windows ett tag och skriver av vad man kan välja där.
och jag antar att jag helt enkelt kopierar in dem där det känns intuitivt att de ska stå?
tack för att du försöker hjälpa

Errare humanum est
- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
Nu har jag försökt att kopiera in en del upplösningar, och det har väl lyckats... delvis.
Jag har lyckats få upp upplösningen i 1280*768, vilket inte är idealt, men tycks vara det bästa jag kan få....
nån aning om varför?
kan bifoga innehållet i min /etc/X11/xorg.conf om det hjälper.
problem tycks vara att få X att acceptera mer än xxxx*768
nåt jag kan ha råkat få in som begränsar upplöningen till 768 horisontellt (eller är det vertikalt)?
har prövat att öka uppdateringsfrekvensens omfång, både horisontellt och vertikalt, utan framgång.
Det verkar som om jag är fast på 1024*768.
(1280*768 blir ju helt snett)
Jag har lyckats få upp upplösningen i 1280*768, vilket inte är idealt, men tycks vara det bästa jag kan få....
nån aning om varför?
kan bifoga innehållet i min /etc/X11/xorg.conf om det hjälper.
problem tycks vara att få X att acceptera mer än xxxx*768
nåt jag kan ha råkat få in som begränsar upplöningen till 768 horisontellt (eller är det vertikalt)?
har prövat att öka uppdateringsfrekvensens omfång, både horisontellt och vertikalt, utan framgång.
Det verkar som om jag är fast på 1024*768.

(1280*768 blir ju helt snett)
Errare humanum est
Ta bort alla alternativ som du inte vill ha, så den inte kan "backa" ner till de. t.ex. vill du köpa 1280x1024 så sätt inte upp 800x600 som alternativ.
- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
hjälpte inte. X bestämde helt enkelt att jag inte visste vad jag ville, och körde på 1024x768 trots att det enda som stod i filen var 1600x1200.
näe, jag tror att jag behöver få reda på varför X inte vill gå över 768.
näe, jag tror att jag behöver få reda på varför X inte vill gå över 768.
Errare humanum est
Scanrates är inte upplösning, det är tiden det tar för utritningsprytteln i din skärm att förflytta sig dels horisontellt och dels vertikalt för att rita ut saker (existerar alltså bara för CRT-skärmar, men eftersom det har med FPS att göra går det att konvertera till LCD-skärmar också, om än inte helt korrekt). Om de scanrates du har angivit inte låter dig ha den upplösningen du vill ha vägrar X, och går ner på en lägre upplösning. Om X har för låg upplösning blir användaren sur. Om X bränner upp skärmen, då lär inte användaren stoppa in X igen 
Fördelen med dpkg-reconfigure xserver-xorg är att det låter dig berätta saker om din skärm som gör att det kan gissa på ett vettigt värde - skärmupplösning t ex.

Fördelen med dpkg-reconfigure xserver-xorg är att det låter dig berätta saker om din skärm som gör att det kan gissa på ett vettigt värde - skärmupplösning t ex.
- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
Nackdelen med dpkg-reconfigure xserver-xorg är att jag inte vet vad hälften av vad jag svarar på betyder.
Det gjorde att när jag försökte, så kunde X inte ens starta efteråt. Jag var bara glad över att jag hade fått en backup innan jag försökte.
Finns det en guide nånstans som kan hjälpa mig att förstå de olika stegen i processen?
Det gjorde att när jag försökte, så kunde X inte ens starta efteråt. Jag var bara glad över att jag hade fått en backup innan jag försökte.
Finns det en guide nånstans som kan hjälpa mig att förstå de olika stegen i processen?
Errare humanum est
Standardvärdet fungerar i nästan alla fall - speciellt om du redan har en konfiguration, då applikationen verkar bygga på just de värdena som redan finns.
- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
Tyvärr var det just det som inte fungerade i mitt fall.
Jag ändrade bara i de fall där jag visste att jag hade något som inte föreslogs, och rörde inte resten, men det blev fel iaf.
Har provat automatix sen dess för att det stod att jag kunde få grafiken o fungera via det programmet, men det enda som hänt är att jag fått nvidias logo innan uppstarten av X.
Känner att jag börjar bli lite frustrerad.
Jag ändrade bara i de fall där jag visste att jag hade något som inte föreslogs, och rörde inte resten, men det blev fel iaf.
Har provat automatix sen dess för att det stod att jag kunde få grafiken o fungera via det programmet, men det enda som hänt är att jag fått nvidias logo innan uppstarten av X.
Känner att jag börjar bli lite frustrerad.
Errare humanum est
Du behöver alltså hitta rätt värden för Horizontal Sync och Vertical Refresh och skriva det på raderna HorizSync och VertRefresh i xorg.conf. Det är det som är lösningen.
- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
tack. Ska ut o googla efter mina skärm-spec isåfall. 

Errare humanum est
- Ronnie Backman
tjena!
jag har en samsung syncmaster 900sl plus, för att se min skärms frequencey range så tryckte jag bara på en av knapparna på skärmen, jag har en knapp med en fyrkant med ett i. den visar att min rate är : H: 30-110kHz. V: 50-160Hz, det skrev jag in i min xorg.conf, nu funkar det perfekt, du kanske skulle kolla om du har samma funktion på din skärm?
jag har en samsung syncmaster 900sl plus, för att se min skärms frequencey range så tryckte jag bara på en av knapparna på skärmen, jag har en knapp med en fyrkant med ett i. den visar att min rate är : H: 30-110kHz. V: 50-160Hz, det skrev jag in i min xorg.conf, nu funkar det perfekt, du kanske skulle kolla om du har samma funktion på din skärm?
- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
Jag har äntligen lyckats! 
via http://www.samtron.com/product/95p+_spec.html
fick jag mina inställningar.
Äntligen funkar skärmen som den ska!!!
Tack alla för hjälpen!
(nu är det bara musen kvar så funkar allt som det ska)

via http://www.samtron.com/product/95p+_spec.html
fick jag mina inställningar.
Äntligen funkar skärmen som den ska!!!
Tack alla för hjälpen!

(nu är det bara musen kvar så funkar allt som det ska)
Errare humanum est
- Kim Johansson
- Kontakt:
Annars är ett exempel att installera KDE och därigenom deras Controll Panel ändra till vilken upplösning du vill! Jag har heller aldrig riktigt lyckats med att få högre än 1024x768 att funka... En dag så skulle jag pröva KDE (Bara för att få det prövat) så såg jag att man kunde ändra till valfri upplösning där inne... Satte först att skärmen klarade 1280x1024 @ 60Hz (Vilket den gör) och sen fick jag lita mer upplösningar att välja på (Innan hade jag bara 1024x768)... Så då var det bara att välja 1280x1024. Den behåller den upplösningen i Gnome/Xfce/Fluxbox med! 
KDE är förövrigt det jag skulle vilja rekommendera till dom som precis har börjat med Linux. Mycket bra hjälp direkt i systemet samt att det är väldigt lättförståeligt.
//Hagbarddenstore

KDE är förövrigt det jag skulle vilja rekommendera till dom som precis har börjat med Linux. Mycket bra hjälp direkt i systemet samt att det är väldigt lättförståeligt.
//Hagbarddenstore
Kubuntu Dapper Drake 6.06
hej... jag har samma problem som åvanstående men jag har väldiga problem att hitta specsen på skärmen 
min skärm är en sådan här: http://nordic.lge.com/sv/prodmodeldetai ... lay=T910BU
någon som har tipps på vart jag kan söka?
MVH//Stefan

min skärm är en sådan här: http://nordic.lge.com/sv/prodmodeldetai ... lay=T910BU
någon som har tipps på vart jag kan söka?
MVH//Stefan
Google på T910BU xorg gav denna länken:
http://www.ubuntuforums.org/archive/ind ... 72026.html
Titta under Section "monitor" samt Section "Screen"
http://www.ubuntuforums.org/archive/ind ... 72026.html
Titta under Section "monitor" samt Section "Screen"
nu hittade jag inte rätt på den i din länk men jag fick efter ett tags googlande fram rätt värden...
vu funkar det funt
TACKAR//Stefan
vu funkar det funt
TACKAR//Stefan
Jag har haft samma problem och löst genom en manuell uppdatering av monitorsektionen i xorg.conf genom att sätta VertRefresh och HorizSync till värdena för min monitor. Men huvudproblemet är att UBUNTU inte korrekt kan identifiera nåon av monitorerna jag använder. Fedora Core 4 som jag kör på en del andra burkar känner korrekt av den monitor som används och byter man av någon anledniing monitor så är det lätt att hitta rätt i den lista av monitorer som man kan välja bland. Det är en klar designmiss från utvecklarnas sida
att monitorerna inte identifieras korrekt
att det vid byte av monitorer inte finns möjlighet att få korrekta inställningar för den nya monitorn tex genom att välja "sin" monitor i en lista
att det inte någonstans går att sätt HorizSync och VertRefresh utan att gå in och editera en textfil.
att monitorerna inte identifieras korrekt
att det vid byte av monitorer inte finns möjlighet att få korrekta inställningar för den nya monitorn tex genom att välja "sin" monitor i en lista
att det inte någonstans går att sätt HorizSync och VertRefresh utan att gå in och editera en textfil.