Jag har windows xp installerat och försöker installera Ubuntu 7.04 men får problem med X-server vid bootning av Live Cd. Har en HP NX9420 med ATI 1600 kort. Har förstått att det är grafikkortet som ställer till problem. Har provat lite olika lösningar som jag hittat på forumet men ingeting har hjälpt.
Såg att en annan med HP NX9420 hade fått denna lösning att funka:
1. Boot from the CD and wait for the X server to crash.
2. Press CTRL+ALT+F1 to switch to the console.
3. Type sudo apt-get install xorg-driver-fglrx to download the official drivers.
4. Run dpkg-reconfigure xserver-xorg, keep the defaults, but select "fglrx" instead of "ati" when it asks you what driver to use.
5. Run startx
men när jag skriver sudo apt-get install xorg-driver-fglrx så står det att den laddar ner men det händer ingeting, verkar som om datorn inte har någon kontakt med internet. Behöver jag göra några inställningar för nätverket eller ska det funka direkt? Eller finns det något annat jag kan göra?
Har inte hållit på med linux förut så jag är 100% nybörjare.
Vore tacksam för eran hjälp.
//Tomas
Installation av Ubuntu 7.04, problem med x-server
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Installation av Ubuntu 7.04, problem med x-server
Nätverket borde komma igång automatiskt med hjälp av DHCP, i alla fall om du inte kör trådlöst. Du kan ju prova med "ping ubuntu-se.org" eller något. Men det kan också vara så att Ubuntus servrar är hårt belastade just nu, och live-CD:n använder ju inte de svenska speglarna.
Jag har för mig att det finns något "säkert grafikläge" eller liknande på live-CD:n. Har du provat det?
Jag har för mig att det finns något "säkert grafikläge" eller liknande på live-CD:n. Har du provat det?
Tack för tipset. Är inte hemma för närvarande men ska prova det i morgon.
//Tomas
//Tomas
Det funkade.
har nu installerat 7.04
TACK FÖR HJÄLPEN!!
//Tomas
har nu installerat 7.04
TACK FÖR HJÄLPEN!!
//Tomas