Feisty kraschade under installationen [LÖST]

Bowmore

Feisty kraschade under installationen [LÖST]

Inlägg av Bowmore »

Efter det att Feisty-paketen laddats ner så kraschade min installation pga att installationen av paketet "hotkey-setup_0.1-17ubuntu9_i386.deb" misslyckades. Installationen hade då enligt indikatorn hunnit med ungefär hälften av paketen. Efter någon timmes försök att komma vidare beslöt jag mig för att starta om vilket ledde till att jag blev tvungen att köra i recovery mode och fixa X för att få en läsbar grafik. Kör nu ATI i vesa mode. Ett paket låg sen för uppdatering vilket visade sig vara just hotkey-setup. Den misslyckades givevis igen men denna gång kom möjligheten upp att rapportera buggen. Hittade på så sätt en existerande rapport och workaround för att komma förbi problemet. Därefter säger uppdateringshanteraren att allt är installerat.
Både apt-get dist-upgrade och update-manager -d säger att det är klart  ???

Jag misstänker att så inte är fallet. Orsaken är att jag i ett sinnesförvirrat ögonblick i recovery mode tog bort paketen med apt-get clean. Tror att jag behöver få ner dem igen för att få in de som inte installerades.

Både apt-get dist-upgrade och update-manager -d säger att det är klart?! Hmmm... men indikatorn visade ju bara hälften klart när installationen avbröts.

Så min fråga, hur kommer jag vidare, alternativt verifierar att allt är installerat?
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 30 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Feisty kraschade under installationen

Inlägg av Lars »

Har du kört apt-get update för att uppdatera listan med tillgängliga paket? Kolla också /etc/apt/sources.list så att det står feisty och inte edgy där.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kolla den här manuella manualen.

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/160

7.Just to be totally sure that everything is installed properly, run these commands:

sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get -f install
sudo dpkg --configure -a

Sen är det nog enklast att få på ATI drivarna med hjälp av Envy

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/162
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Plun, tyvärr så fungerade inte det heller men tack ändå. Allt ok här också. Känns som jag hamnat i ett moment 22! Envy använde jag för att fixa ATIn för Edgy men tänkte vänta med det till detta är fixat.

Frågan är om inte enda lösningen att komma runt det hela är en nyinstallation. 
Som jag förstått det så är det bara att formatera om rotpartitionen och låta home- och swap partitionerna vara orörda. Jag väntar nån dag så får vi se om någon kommer på en lösning innan dess.
henrik_

Inlägg av henrik_ »

Har du kört apt-get --reinstall install hotkey-setup

Verifiera att allt fungerar gör du genom att bota om datorn och logga in, vad är det egentligen som inte fungerar?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag har redan lyckats installera hotkey-setup paketet. Har nu också Envy-installerat mina ATI drivare. Mycket ser också ut att fungera vid en första anblick men har inte hunnit med så mycket än. Sen frågar man sig varför hotkey-setup (för laptop) paketet installeras på min desktop.

Det enda problemet som jag upptäckt hittills är att vissa program är slöa när man skriver text.
- Firefox, t.ex i url-fältet och i fönstret där jag skriver denna text
- Writer, här tar det även tid att få upp ikonerna i menyerna
- Evolution, t.ex att skriva nytt mejl

I samtliga fall går min 3GHz processor upp i konstant 30-50% last och ligger sen kvar där.

Däremot fungerar t.ex dessa utan hög last eller slöhet,
- Terminalen
- Textdokument

I övrigt fungerar grafiken bra och launchning av program går snabbt.

Ska gå igenom xorg.conf och även testa min vesa-backup för xorg.conf igen. Ska också jämföra Edgys xorg.conf med Feistys. Lösningen borde finnas här.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bowmore skrev:
Ska gå igenom xorg.conf och även testa min vesa-backup för xorg.conf igen. Ska också jämföra Edgys xorg.conf med Feistys. Lösningen borde finnas här.
Kanon  ;)

Den här är nog bra att ha när man funderar kring ATI

http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide

Nu vet jag inte vilken version som Envy installerar för ATI kort men det ser ju du enkelt.. ;)
henrik_

Inlägg av henrik_ »

Om du startar ett terminalfönster och kör kommandot top kan du se vilka processor som tar cpu-kraft just nu. Låt terminalen vara öppen ett tag och se om du hittar ett mönster.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det är Xgl som lastar 60% enligt top.

Har även provat med min Edgy xorg.conf med samma resultat. Både startat om X och datorn. Verkar inte vara xorg.conf-problem ???

Exempel med Firefox:
Jag klickar i url-fältet och all text markeras, fortfarande ingen last. Klickar en gång till i fältet så cursorn kommer upp, lastar nu ca 60% enl top. Klickar sen utanför fältet, lasten går ner igen. När jag klickar i fältet för detta svar ställer den sig på 100%! Annars inga problem med att bläddra i browsern!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag kör vidare i Gnome session med Egdy-versionen före uppgraderingen och där verkar allt ok. Får fixa 3D rendering (som jag upptäckte var borta) och ta mig an Xgl-problematiken senare idag/ikväll. Just nu pekar det på fglrx.

Får väl vänta ett tag på ett återseende med Beryl  :'(
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Så har jag kommit vidare, dvs installationskrasch + apt-get clean innan installationen var klar.

Det jag har konstaterat så här långt är att Beryl inte fungerade. När jag startade Beryl med beryl-manager så blev hela sidan helt vit. Däremot så kunde jag få fram en vit kub! så delar fungerade.

Orsaken fann jag i Synaptics under Installerat (lokal eller föråldrat) där ett antal beryl- och emerald-paket från Edgytiden fanns. Efter att också ha kollat upp Beryls programkälla (Beryl o Emerald) så avinstallerade jag de föråldrade Beryl- och Emerald-paketen mha Synaptics och installerade sen om med apt-get install beryl emerald-themes, startade om och nu fungerar det. Inte längre några fördröjningar t.ex i urlfältet i Beryl mode! Däremot finns de kvar i Xgl mode utan Beryl, men förhoppningsvis så kommer det att lösa sig när jag avverkat föråldratlistan. Hmmm, ytterligare ca 110 paket att fixa till!

Konsensus är att använd aldrig apt-get clean under en uppgradering, framför allt inte då programkällor styrs om vilket ju ofta är normalfallet.

Mission partly completed  ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bowmore skrev: Så har jag kommit vidare, dvs installationskrasch + apt-get clean innan installationen var klar.

Det jag har konstaterat så här långt är att Beryl inte fungerade. När jag startade Beryl med beryl-manager så blev hela sidan helt vit. Däremot så kunde jag få fram en vit kub! så delar fungerade.

Orsaken fann jag i Synaptics under Installerat (lokal eller föråldrat) där ett antal beryl- och emerald-paket från Edgytiden fanns. Efter att också ha kollat upp Beryls programkälla (Beryl o Emerald) så avinstallerade jag de föråldrade Beryl- och Emerald-paketen mha Synaptics och installerade sen om med apt-get install beryl emerald-themes, startade om och nu fungerar det. Inte längre några fördröjningar t.ex i urlfältet i Beryl mode! Däremot finns de kvar i Xgl mode utan Beryl, men förhoppningsvis så kommer det att lösa sig när jag avverkat föråldratlistan. Hmmm, ytterligare ca 110 paket att fixa till!

Konsensus är att använd aldrig apt-get clean under en uppgradering, framför allt inte då programkällor styrs om vilket ju ofta är normalfallet.

Mission partly completed  ;D
En viktig sak i Feisty är att ta bort 3:e partsförråd för Beryl. (är inte med på om du gjorde det)

Alla Beryls paket finns hos Ubuntu nu för Feisty.

http://packages.ubuntu.com/cgi-bin/sear ... elease=all

Sedan är vitsen att Skrivbordseffekterna ska aktiveras via Meny System > Inställningar > Skrivbordseffekter...  men här verkar man totalt ha "bommat" både ATI samt nVidia....

Riktig röra just nu... ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Aj då, det hade jag missat!!! Tack för infon plun!

Markerade av berylförrådet och satte på ubuntus universe. Därefter en update och min nyligen ominstallerade Beryl/Emerald 0.2.0 uppdaterades till 0.2.1. Startade sen om för säkerhets skull.

Problemet är att nu funkar inte Beryl längre trots att alla installerade komponenter är i 0.2.1. Den växlar inte över utan blir seg men det går att växla tillbaks igen. Eventuella andra beroende borde ha täckts upp så får luska lite igen då.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du kan ta bort berylpaketen och börja om.

sudo apt-get remove beryl*

Sedan ta bort dina inställningsfiler under  .Beryl  (dold mapp under ditt home)

Sedan då installera om Beryl.

sudo apt-get install beryl beryl-manager

beryl-dev brukar jag också alltid ha med för att roa sig med extrapaketen.. ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Gjorde så utan förbättring, sen körde jag ett varv till även med alla libberyl*-filer också utan framgång. Troligen är det beroenden till annat paket som skiljer mellan 0.2.0 och 0.2.1 som jag inte hunnit uppgradera än. Men man tycker ju att det borde skett automagiskt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bowmore skrev: Gjorde så utan förbättring, sen körde jag ett varv till även med alla libberyl*-filer också utan framgång. Troligen är det beroenden till annat paket som skiljer mellan 0.2.0 och 0.2.1 som jag inte hunnit uppgradera än. Men man tycker ju att det borde skett automagiskt.
Njau... skillnaden mellan 0.2.0 o 0.2.1 är enbart en licensfråga, Berylprojektet tvingades av bla Ubuntu
att ordna upp sina licenser mot Compiz.

Du kan kolla versionerna så här:  (nu kör jag då instabila svn  ;))
plun@dunder:~$ dpkg -l | grep beryl

ii  beryl                                 0.3.0.un-git20070322.shame.0               Compositing window manager, decorator and th
ii  beryl-core                             0.3.0.un-git20070322.shame.0               Compositing window manager - Beryl Project
ii  beryl-dev                              0.3.0.un-git20070322.shame.0               Development files - Beryl Project
ii  beryl-manager                          0.3.0.un-git20070317.shame.0               Tray application launcher tool - Beryl Proje
ii  beryl-plugins                          0.3.0.un-git20070320.shame.0               Collection of plugins for Beryl
ii  beryl-plugins-data                     0.3.0.un-git20070320.shame.0               Plugins data - Beryl Project
ii  beryl-plugins-unsupported              0.3.0.un-git20070318.shame.0               Collection of extra plugins for Beryl
ii  beryl-plugins-unsupported-data         0.3.0.un-git20070318.shame.0               Unsupported Plugins Data
ii  beryl-settings                         0.3.0.un-git20070317.shame.0               Plugin and configuration tool - Beryl Projec
ii  beryl-settings-bindings                0.2.1-0ubuntu1                             Plugin and configuration tool - Beryl Projec
ii  beryl-settings-simple                  0.2.1+git20070318-0ubuntu2                 Simplified Plugin and configuration tool - B
ii  emerald                                0.3.0.un-git20070321.shame.0               Decorator for beryl
ii  libberyldecoration0                    0.3.0.un-git20070322.shame.0               Settings library for plugins - Beryl Project
ii  libberylsettings-dev                   0.3.0.un-git20070322.shame.0               Development files for plugin settings - Bery
ii  libberylsettings0                      0.3.0.un-git20070322.shame.0               Settings library for plugins - Beryl Project
ii  libemeraldengine0                      0.3.0.un-git20070321.shame.0               Decoration engines for beryl
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Och detta är var jag fått in!
ii  beryl                                      0.2.1.dfsg+git20070318-0ubuntu2        Compositing window manager, decorator and th
ii  beryl-core                                0.2.1.dfsg+git20070318-0ubuntu2        Compositing window manager - Beryl Project
ii  beryl-manager                              0.2.1-0ubuntu1                        Tray application launcher tool - Beryl Proje
ii  beryl-plugins                              0.2.1-0ubuntu2                        Collection of plugins for Beryl
ii  beryl-plugins-data                        0.2.1-0ubuntu2                        Plugins data - Beryl Project
ii  beryl-settings                            0.2.1-0ubuntu1                        Plugin and configuration tool - Beryl Projec
ii  beryl-settings-bindings                    0.2.1-0ubuntu1                        Plugin and configuration tool - Beryl Projec
ii  emerald                                    0.2.1-0ubuntu1                        Decorator for beryl
ii  libberyldecoration0                        0.2.1.dfsg+git20070318-0ubuntu2        Settings library for plugins - Beryl Project
ii  libberylsettings0                          0.2.1.dfsg+git20070318-0ubuntu2        Settings library for plugins - Beryl Project
ii  libemeraldengine0                          0.2.1-0ubuntu1                        Decoration engines for beryl
Jag får sätta mig ner och jämföra.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag provade med att backa till version 0.2.0 och Beryl/Emerald fungerar. Sen växlade jag förråd och de uppdaterades sen automatiskt till 0.2.1. Därefter fungerade inte Beryl längre. Nu har jag backat till 0.2.0 igen och stängt universe tillfälligt.

Svårt vara utan Beryl när man vant sig  :)
Bowmore

SV: Feisty kraschade under installationen [LÖST]

Inlägg av Bowmore »

Löst och löst? Men på mitt sätt.

Efter några halvhjärtade försök att rätta till mina Edgy > Feisty uppgraderingsproblem som tog mycket tid och energi beslöt jag mig för en ominstallation av Feistyn. Passar på att göra en slutsummering innan jag låser tråden.

När det talas om uppgradering och ominstallation (clean install) i detta forum så är det (nästan) alltid mot den befintliga rotpartitionen. Jag valde en annan väg där jag ville ha den befintliga installationen kvar tills den nya var up and running, lite med tanke på alla de problem som dök upp i forumet.

Jag hade en rot-, home- och swap-partition och skapade då en ny rot- och home-partion för den nya installationen. Däremot utnyttjade jag samma (gemensam) swap vid monteringen i installationen. Den gick utan problem och det visade sig också att pekaren till rotpartitionen i mbr uppdaterades att peka mot den nya Feistyn. Bra! Valde också att automatmontera övriga volymer.

Därefter kopierade jag över mina data (ej dot-mapparna) från det gamla till det nya /home. Fungerade också utan problem. För att få med mig mina mail och FF bokmärken kopierade jag dessutom över mapparna .evolution och .mozilla. Brydde mig inte om de övriga denna gång utan installerade och konfigurerade sen om de flesta programmen jag hade på gamlingen. Efter några timmar var jag up and running för fullt igen. Gillar denna installationsvariant då man kan falla tillbaks till den gamla installationen om det strular. Lite mer jobb med konfigurationer men vill man slippa det så kopierar man över samtliga dot-mappar.

Gamlingen får ligga kvar ett tag till men sen tar jag bort den och packar ihop de nya partitionerna på disken. Här antar jag att sda-numreringen kommer att ändras vilket då endast kommer att kräva en manuell uppdatering av volympekaren i mbr. Det för tankarna till de gamla hd/sdxx-beteckningarna där man äntligen har tagit klivet över till UUID. En stor applåd även om det kan verka mer kryptiskt för den ovane. Nästa steg är väl att fixa det i mbr också om UUID nu får plats där.

Mission completed  ;D

Hmmm, sen till det svåra, att låsa och [LÖST] Vi får se om jag grejar det också :-\
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Feisty kraschade under installationen [LÖST]

Inlägg av DeepThought »

Ändra första inlägget (om du kan, säg till en moderator annars) och lägg till [LÖST] i Ämne: och ändra Meddelandeikon: till LÖST så skall det nog gå ;)

Jag gjorde detta, och låste även upp (någon kanske undrar något om samma sak, och vill ha hjälp med ett steg etc.).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"