Löst och löst? Men på mitt sätt.
Efter några halvhjärtade försök att rätta till mina Edgy > Feisty uppgraderingsproblem som tog mycket tid och energi beslöt jag mig för en ominstallation av Feistyn. Passar på att göra en slutsummering innan jag låser tråden.
När det talas om uppgradering och ominstallation (clean install) i detta forum så är det (nästan) alltid mot den befintliga rotpartitionen. Jag valde en annan väg där jag ville ha den befintliga installationen kvar tills den nya var
up and running, lite med tanke på alla de problem som dök upp i forumet.
Jag hade en rot-, home- och swap-partition och skapade då en ny rot- och home-partion för den nya installationen. Däremot utnyttjade jag samma (gemensam) swap vid monteringen i installationen. Den gick utan problem och det visade sig också att pekaren till rotpartitionen i mbr uppdaterades att peka mot den nya Feistyn. Bra! Valde också att automatmontera övriga volymer.
Därefter kopierade jag över mina data (ej dot-mapparna) från det gamla till det nya /home. Fungerade också utan problem. För att få med mig mina mail och FF bokmärken kopierade jag dessutom över mapparna .evolution och .mozilla. Brydde mig inte om de övriga denna gång utan installerade och konfigurerade sen om de flesta programmen jag hade på gamlingen. Efter några timmar var jag up and running för fullt igen. Gillar denna installationsvariant då man kan falla tillbaks till den gamla installationen om det strular. Lite mer jobb med konfigurationer men vill man slippa det så kopierar man över samtliga dot-mappar.
Gamlingen får ligga kvar ett tag till men sen tar jag bort den och packar ihop de nya partitionerna på disken. Här antar jag att sda-numreringen kommer att ändras vilket då endast kommer att kräva en manuell uppdatering av volympekaren i mbr. Det för tankarna till de gamla hd/sdxx-beteckningarna där man äntligen har tagit klivet över till UUID. En stor applåd även om det kan verka mer kryptiskt för den ovane. Nästa steg är väl att fixa det i mbr också om UUID nu får plats där.
Mission completed
Hmmm, sen till det svåra, att låsa och [LÖST] Vi får se om jag grejar det också