Gå tillbaka till XP

Användarvisningsbild
aden_87

Gå tillbaka till XP

Inlägg av aden_87 »

Hej, jag använder för tillfället en delad dator, (delar den med bror). Har två HDD:s var av 20gb på varje. På master eller hd0,0 (eller vad det heter) ligger Windows XP och på hd1,0 (salve) ligger xubuntu. Det jag vill göra är att ta xubuntu HDD:n och sätta i min nya dator. Så jag slipper förlora all data.
Och bara ha XP disken kvar i den delade datorn. Men när jag flyttar funkar inte GRUB. får error 21. Har GRUB stage 1.5 tror jag.. Vet att error 21 betyder att en eller flera diskar fattas eller inte känns igen av GRUB.

MIn fråga:
Hur skall jag göra för att få bort GRUB och bara använda den loader som fanns innan jag instalerade xubuntu på datorn? SÃ… att XP laddas direkt?

Snälla hjälp mig sitter liksom lite i skiten hehe...

Vill också medela att jag e en medium noob.. eller vad man skall säga... (vill inte kalla mig noob)
Det här är inga vanliga potatisar
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Gå tillbaka till XP

Inlägg av Quartus »

Tror det bara är att stoppa in XP-skivan och köra någon form av recovery så får du Windows bootloader.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
aden_87

Gå tillbaka till XP

Inlägg av aden_87 »

okej, hur gör jag med hda2 med xubuntu på? GRUB lär väll inte gilla att jag förflyttar disken på de viset...
Användarvisningsbild
Chippen

Gå tillbaka till XP

Inlägg av Chippen »

formatera den disken via XP...
Användarvisningsbild
aden_87

Gå tillbaka till XP

Inlägg av aden_87 »

Nej, jag vill använda den i en annan burk.. Och har rätt mycket konfigrueringar av xubuntu som jag vill behålla...
__filip_

Gå tillbaka till XP

Inlägg av __filip_ »

Du tar ut din Xubuntu disk och sätter i XP-skivan, då kan man fixa det där ha jag för mej. Sen så sätter du i din Xubuntu disk i din nya dator. Sätter i en Breezy skiva(vet inte om det funkar med Dapper då den har annan installation) och väljer att installera. Sen så kan man avbryta installationen genom att trycka Esc och välj sen att installera GRUB. Tror det borde fungera.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Gå tillbaka till XP

Inlägg av ozamosi »

GRUB låg väl på Windowsdisken? Då kan du alltså inte boota Xubuntu alls med bara Xubuntudisken, eftersom den inte innehåller GRUB.

Jag har för mig att ett av alternativen om du stoppar i en (X/K/Ed)Ubuntuskiva och går till rescue-läget är att installera om GRUB till MBR.
Användarvisningsbild
aden_87

Gå tillbaka till XP

Inlägg av aden_87 »

Okej, hur skall jag göra det? Massa knop med terminaler eller? så? har jue en live skiva med Xubuntu.. Kanske går det att instalera grub via Pakethanteran?
Användarvisningsbild
aden_87

Gå tillbaka till XP

Inlägg av aden_87 »

(Ha overseende med mitt sprak sitter pa en k6 167mhz utan svenskt sprak stod miniKNOPPIX...)

Jag har lost det nu, installerade Ubuntu 6.06 LTS pa linux disken. Med windows disken ur kopplad, sedan tog jag bara min XP pro skiva valde rescue (R) i forsta setup menyn.

Inte automatisk rescue...

Sen skrev jag RMBFIX (tror jag iallfall sa installerade jag om microsofts bootloader. Och nu funkar det bra. Tack for hjalpen!
Åsa-Nisse

SV: Gå tillbaka till XP

Inlägg av Åsa-Nisse »

Hej på er!

Nu har jag ett allvarligt problem som är liknande det som tråden handlar om.

Jag kan inte få igång min XP partition som jag har mina arbeten på.

Jag slängde in en gammal 10gb hd i min stationära dator för att kunna installera Ubuntu utan att riskara min Xp partition. Nu är det så att den gamla disken, som jag hade ubuntu problemfritt installerat på, har krashat rejält. Det började raspa och skrapa högljutt ur den, sedan frös allting på skärmen och hårddisken tystnade för gott.

Jag hade som tur var inget viktigt på den gamla disken. Men nu till mitt verkliga problem.

När jag startar om datorn efter att ha tagit bort den skrotade disken så får jag upp medelandet:

"Grub loading, please wait...
Error 21"

JAg vet att error 21 betyder att den inte hittar disken som ubuntu är installerat på. Så jag gjorde som det står i den här tråden. Jag försökte reparera xp genom att hoppa över den automatiska reparationen. Det verkade fungera det kopierades en massa filer och efter ett tag startades datorn om för att setupen skulle fortsätta och jag ombads att ta ut eventuella disketter.

Då dyker samma medelande upp igen!

"Grub loading, please wait...
Error 21"

Vad ska jag ta mig till?!  Hoppas någon här vet hur man går till väga.

Har försökt söka efter svar och den här tråden var det som var närmast mitt problem.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Åsa-Nisse skrev:
Hej på er!

Nu har jag ett allvarligt problem som är liknande det som tråden handlar om.

Jag kan inte få igång min XP partition som jag har mina arbeten på.

Vad ska jag ta mig till?!  Hoppas någon här vet hur man går till väga.

Har försökt söka efter svar och den här tråden var det som var närmast mitt problem.
Njau..... inte alldeles självklart...  först lite "salt på såren"...  backuper !!

Hursomhelst så skulle jag boota med XP skivan > Recovery Consolen > fixmbr

Starta om..... (be en bön)... 
Åsa-Nisse

Inlägg av Åsa-Nisse »

Ok
Men hur kommer jag till recovery consol?
Måste jag ha en "recovery disk" för att få upp den konsolen? En sådan har jag inte. :-(

Edit: Hmm, jag skulle kunna komma till konsollen med hjälp av xp-skivan men då behöver jag skriva in ett administratörslösenord. Men Jag har inget administratörslösen på min installation.

En polare sa att det var en bugg i XP. Har man inte angett ett administratörslösen under installationen så kan man inte komma in i recovery consolen om man skulle behöva.

Kan det verkligen stämma?

Det skulle ju vara helt sjukt om de inte åtgärdat en sån sak under de 6 år som winxp har funnits!
Senast redigerad av 1 Åsa-Nisse, redigerad totalt 18 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Så här:

http://support.microsoft.com/kb/307654/

Gå direkt ner till avsnittet  "Använda Återställningskonsolen"

;)
Åsa-Nisse

Inlägg av Åsa-Nisse »

Jaha, blir nog att installera om allt från skratsh. :-(

Jyst av dig att leta upp infon om consolen, det är sådana som dig som gör att nybörjare på ubuntu  fortsätter med ubuntu. :-)

Det står där i länken att har man inget administratörslösen så är det bara att trycka enter.
Men det funkar inte för mig. :-(

Har aldrig använt mig av ett administratörslösen i xp förut och jag kan inte tänka mig att jag skulle ange ett sånt utan att sätta in det i min pärm. Men men jag måste ha gjort något bizzart förhastat under installationen av xp antagligen.

En linuxinstallation är tydligen inte lika farlig som xp's. Kommer man inte ihåg sitt lösen så märker man det första gången man installerar någonting i linux.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Åsa-Nisse skrev:
  Jaha, blir nog att installera om allt från skratsh. :-(

Jyst av dig att leta upp infon om consolen, det är sådana som dig som gör att nybörjare på ubuntu  fortsätter med ubuntu. :-)

Det står där i länken att har man inget administratörslösen så är det bara att trycka enter.
Men det funkar inte för mig. :-(

Har aldrig använt mig av ett administratörslösen i xp förut och jag kan inte tänka mig att jag skulle ange ett sånt utan att sätta in det i min pärm. Men men jag måste ha gjort något bizzart förhastat under installationen av xp antagligen.

En linuxinstallation är tydligen inte lika farlig som xp's. Kommer man inte ihåg sitt lösen så märker man det första gången man installerar någonting i linux.
Jag det var ju illa... men släng inte yxan i sjön för det....  :D

Om du har plats på din disk starta med Ubuntu Liveskivan och installera Ubuntu igen sedan
kommmer du åt din XP partition igen.

Endera så blir GRUB OK eller kommer du åt NTFS partitonen mha NTFS läsprogram som finns i Ubuntu.
Eller köper du en till hårddisk och installerar Ubuntu på den.

;)
Åsa-Nisse

Inlägg av Åsa-Nisse »

hmm...  Det borde ju finnas billiga små hårddiskar för nån hundring.

Om man installerar Ubuntu igen på en ny hd som ersätter den gamla marackasen till hd, kommer grub error 21 att försvinna då och allt är frid och fröjd igen?

Men det får vara en snorbillig hd i så fall. Lever typ på nudlar och knäckebröd  just nu. Är nog kanske smartast att hålla i slantarna och föra över det viktigaste på polarens disk och installera om xp.

Sitter just nu men flickvännens uråldriga lapptop med Xubuntu på om ni undrar hur jag lyckas förmedla mig i det här forumet. :-P

Edit: Sitter just nu och slösurfar med lapptopen medans c: formateras och xp installeras om på den andra datorn. Och här och nu kom jag att grubbla lite på den rådande situation som nu uppstått.

Är det inte lite bizart egentligen att med min xp skiva så kan jag inte rädda min xp-installation utan ett administratörslösen som jag aldrig tidigare har använt?

Jag har kunnat förstöra eller installera precis vad som helst på min installation utan någon form av adminkontroll.

Och nu efter timmar av hårslitande och googlande, för att försöka rädda systemet, så har jag nu gett upp. Jag har därimot utan några som helst problem eller hinder lyckats formatera hela den hårddisk som Xp så benhårt har stängt mig ute från.

Jag höll i Ubuntuskivan och funderade ett tag, men nu installerar jag motvilligt Xp ännu en gång. Jag inser ännumera nu hur fängslad jag är i Microsofts bojor. Hade jag från början suttit med ett  system baserat på öppna standarder så hade jag förmodligen lättare kunnat byta system när jag är missnöjd, utan att lika mycket riskera inkompatibilitetsproblem. Användarna har med andra ord väldigt lite inflytande eftersom man inte kan visa sitt missnöje genom att lämna företaget för en konkurrent.

Det enorma revolutionerande globala informationsmedium som datorn är, hålls i ett järngrepp av ett enda företag. Det är jävligt skrämmande!
Senast redigerad av 1 Åsa-Nisse, redigerad totalt 19 gånger.
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Jag fick liknande problem när min hda kraschade. Ubuntu var installerat på hdd. När jag tog ur den trasiga disken ändrade GRUB min hdd från (hd1,0) till (hd0,0). Därför säger den att den inte kan hitta nödvändiga filer. En temporär lösning är att själv gå in genom att trycka på 'E' för det alternativ man önskar starta. Sen blir det ett 'E' igen för raden med (jag tror det är) ex "boot (hd1,0)". Ändra numreringen, följt av Enter och 'B' för att försöka boota!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"