Hej alla glada människor, jag Kenta undrar om jag är inne på rätt tråd nu, men gör ett
försök. Jo det är så att jag håller på att bygga en Linux miljö i mitt hem med min son.
För att lära honom det här med datorer. Jag är en gammal Windows tekniker sen 25år tillbaka
och är less på windows, så jag vill få en ny utmaning, (komm till sak ha ha).
Jag ska göra en gammal pIII 450 till Brandvägg, DHCP-Server,FTP-Server,Web-Server.
Jag har använt Fierstarter men är inte riktigt nöjd, som jag för står det så är Fierstarter
en programvara som styr brandväggen. Jag tänkte använda Ubuntu-Server som OS men har läst
på nätet lite och det finns lite att välja på bla IPcop, shorewall och webmin. Vad är det bästa
att göra när det gäller OS, programvara(bra och pålitlig), vill ha kontroll på vad jag gör.
PS. Vill använda Linux, har använt olika distributioner men fastnat för Ubuntu
Mvh Kenta
e-mail: linuxredhat@spray.se
Programvara, brandvägg
SV: Programvara, brandvägg
Hej Kenta!!kenta skrev: Hej alla glada människor, jag Kenta undrar om jag är inne på rätt tråd nu, men gör ett försök. Jo det är så att jag håller på att bygga en Linux miljö i mitt hem med min son.
För att lära honom det här med datorer. Jag är en gammal Windows tekniker sen 25år tillbaka och är less på windows, så jag vill få en ny utmaning, (komm till sak ha ha).
Jag ska göra en gammal pIII 450 till Brandvägg, DHCP-Server,FTP-Server,Web-Server.
Jag har använt Fierstarter men är inte riktigt nöjd, som jag för står det så är Fierstarter en programvara som styr brandväggen. Jag tänkte använda Ubuntu-Server som OS men har läst på nätet lite och det finns lite att välja på bla IPcop, shorewall och webmin. Vad är det bästa att göra när det gäller OS, programvara(bra och pålitlig), vill ha kontroll på vad jag gör.
PS. Vill använda Linux, har använt olika distributioner men fastnat för Ubuntu
Mvh Kenta
e-mail: linuxredhat@spray.se
Använder själv en ubuntu-server som brandvägg till mitt nätverk. Den har shorewall, snort, ssh-server och webmin. Är mycket nöjd med shorewall. Den är rätt enkel och lära sig att administrera. Går att med olika förinställda Macro blockera eller öppna upp för diverse applikationer.
Har även testat IPcop som är något enklare att komma igång med men tycker personligen att shorewall är bättre. En dokumentation för shorewall finns på http://slovakia.shorewall.net/pub/shorewall/pdf/3.0.X/Shorewall-3.0.x_1.pdf