Linux förstör mina skärmar

Hundpöl

Linux förstör mina skärmar

Inlägg av Hundpöl »

Hej jag har ett problem som jag inte kan lösa själv och därför vänder jag mig till er.

Min Dator
Processor: P4 3,6 GHz
3d-kort: Ati Radeon x800xt 256mb PCIE
Skärm: Fujitsu Siemens S17-1 DVI

Jag sitter på en 1,5-2 år gammal hempc. Problemet började för 4-5 veckor sedan. Jag hade bestämt mig för att testa linux och installerade därför ubuntu och dualbootade mellan det och xp. Det funkade relativt bra utan några stora problem.

Ialf så fick jag en dag ett problem med grub och fixade det genom ubuntu livecd'n. Efter att jag gjort det startade jag om datorn. På skärmen kommer då meddelandet "no signal. going to sleep" och sedan en svart skärm.

Jag testade allt, startade om skärmen, bytte sladd, bytte till sekundära uttaget på 3dkortet men ingenting fungerade. Jag hade en gammal crt-skärm som jag testade med och den fungerade hur bra som helst. Jag tänkte då att det var den digitala signalen som inte fungerade på 3dkortet så därför lånade jag en TFT med dvi från en kompis men även den fungerade felfritt.

Jag tog då med mig min skärm till kompisen och testade den i hans dator. Den fungerade hur bra som helst där. Det var alltså endast i min dator som denna skärm vägrade fungera.

Jag ringde till supporten och förklarade allt. Han hade aldrig tidigare varit med om något sånt här fel. Jag fick som tur va en ny skärm av samma modell på garantin och allt kändes bra.

Här satt jag i nästan 1,5 vecka och njöt av min nya skarpa skärm. Jag använde endast xp eftersom hårddiskarna krånglade i linux. Idag släpptes Ubuntu Feisty Fawn och jag kunde inte vänta tills jag fick testa det. Brände ut det på skiva och startade om datorn. Valde alternativet "Start or install ubuntu" och väntade på att det laddade.

Tyvärr så misslyckades laddningen av nån okänd anledning och en svart skärm med vit text kom fram. Jaha tänkte jag och startade om datorn för att testa igen. Ni kan ju gissa vilket meddelande som min nya TFT visar om inte "no signal. going to sleep"

Jag tvivlar på att jag kommer få en till skärm på garantin denna gång. Jag gissar att felet ligger i skärmen och att mitt 3dkort är extra känslig för det felet än min kompis 3dkort. Problemet skulle då försvinna om jag köper ett nytt 3dkort av annan modell men det är bara en gissning och jag vill inte slänga bort massa pengar på nått som inte kommer funka.

Nån som varit med om nått liknande eller tror sig veta vad felet är? Nån som har en lösning?

(OBS: Skärmen fungerar varken i xp eller i linux efter det här)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Linux förstör mina skärmar

Inlägg av vulfgar »

Hej Hundpöl och välkommen till forumet!  :)
jag har hört talas om denna sortens fel med digitala signaler, tror det är något med kommunikationen mellan kortet och skärmen. Om du har analoga kontakter och kabel så kan du ju testa det så länge. Tror inte det har med ubuntu att göra egentligen. Ska leta lite mer eller om någona annan kanske vet. Ge inte upp hoppet!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Hundpöl

Inlägg av Hundpöl »

vulfgar skrev: Hej Hundpöl och välkommen till forumet!  :)
jag har hört talas om denna sortens fel med digitala signaler, tror det är något med kommunikationen mellan kortet och skärmen. Om du har analoga kontakter och kabel så kan du ju testa det så länge. Tror inte det har med ubuntu att göra egentligen. Ska leta lite mer eller om någona annan kanske vet. Ge inte upp hoppet!
Tack för snabbt svar :)
Jag är relativt säker på att min skärm endast kan läsa av digitala signaler så att byta till analog kabel skulle nog inte funka i det här fallet. Eftersom det här felet endast har dykt upp när jag använt ubuntu så är jag säker på att det är nått där som orsakar felet. Jag har ju använt dator i 2 år med xp utan några liknande problem. Av vad jag har läst så tror jag att det har blivit nått fel när skärmen ska tala om för datorn vilken signal den behöver eller nått liknande. Mitt 3dkort kan då vara känsligare för det felet än min polares. Jag hoppas verkligen det finns nån lösning till det här utan att jag ska behöva köpa nya saker för 3k.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Har du testat att dra ut strömmen ur skärmen och plugga in strömmen igen?...  fast du hade tagit skärmen mellan en kompis och testat där och sedan hem och testat och det var svart?
Hundpöl

Inlägg av Hundpöl »

rancor skrev: Har du testat att dra ut strömmen ur skärmen och plugga in strömmen igen?...  fast du hade tagit skärmen mellan en kompis och testat där och sedan hem och testat och det var svart?
Japp. Precis, skärmen funkade hos kompisen men inte hos mig.
Användarvisningsbild
Erik Andrén
Kontakt:

Inlägg av Erik Andrén »

Fungerar skärmen inte alls nu, eller bara under XP?
Hundpöl

Inlägg av Hundpöl »

Erik Andrén skrev: Fungerar skärmen inte alls nu, eller bara under XP?
Skärmen fungerar inte alls under varken xp eller linux på min dator. Den fungerar dock åt min kompis.
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Jag vet inte om det hjälper men mina föräldrar råkade härom veckan ut för att när de startade upp datorn så var skärmen bara svart. Man såg på lampan på skärmen att den inte fick någon signal. De kör Windows XP. Jag provade att stänga av och sätta på datorn med avstängningsknappen några gånger och såg att alla kablar satt i men det hjälpte inte. Helt plötsligt började det dock fungera normalt när datorn sattes igång och har gjort det sedan dess. Märkligt... När felet inträffade så lät fläkten i datorn som vanligt. Det såg dock ut som hårddisklampan var släckt så det var nog inte bara ett skärmproblem utan något problem med datorn misstänker jag.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nåt glapp som orsakar nåt kortslutning kanske? Kolla kontakt och kabel.
Hundpöl

Inlägg av Hundpöl »

Christian Johansson: Jag har satt på och stängt av datorn och skärmen massor av gånger utan att skärmen har vaknat. Kör med två skärmar inkopplade nu i xp, den gamla crt'n och den trasiga TFT'n. Själva datorn funkar klockrent och jag kan surfa, lyssna på musik, spela spel osv utan problem. TFT'n förblir dock kolsvart.

DimensionX: Jag har satt i och tagit ur kablarna flera gånger, tillomed lånat kablar av min kompis utan att lyckas. Skärmen funkar ju i hans dator med samma kablar jag använder hemma.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Skumt. Vissa problem är mer svårlösta. Hoppas du hittar felet. :)
Hundpöl

Inlägg av Hundpöl »

Kan det vara så att ubuntu förstört EDID i min skärm? Det är verkligen inte mitt område utan bara en vild gissning. Nån annan här kanske är mer insatt i hur TFT skärmar funkar.
(EDID: http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_d ... ation_data)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Hundpöl

Inlägg av Hundpöl »

Okej tack för att du försöker hjälpa till. Jag ska läsa igenom länkarna. Ska återställa bios och dra ur alla kablar ur skärmen och vänta en timme nu. Kommer troligtvis inte fixa nånting men då har jag ialf gjort nånting.
Användarvisningsbild
Erik Andrén
Kontakt:

Inlägg av Erik Andrén »

Kan du posta din xorg.log-fil (som hittas under /var/log/Xorg.0.log)?
Hundpöl

Inlägg av Hundpöl »

Erik Andrén skrev: Kan du posta din xorg.log-fil (som hittas under /var/log/Xorg.0.log)?
http://www.speedyshare.com/600943405.html
Användarvisningsbild
Erik Andrén
Kontakt:

Inlägg av Erik Andrén »

Helt död kan inte skärmen vara. Följande information går bland annat att extrahera ur EDID minnet i din skärm:

Kod: Markera allt

Manufacturer: FUS  Model: 473  Serial#: 7242
(II) fglrx(0): Year: 2005  Week: 16
(II) fglrx(0): EDID Version: 1.3
(II) fglrx(0): Digital Display Input
(II) fglrx(0): Max H-Image Size [cm]: horiz.: 33  vert.: 27
(II) fglrx(0): Gamma: 2.20
(II) fglrx(0): DPMS capabilities: Off; RGB/Color Display
(II) fglrx(0): First detailed timing is preferred mode
(II) fglrx(0): redX: 0.620 redY: 0.330   greenX: 0.300 greenY: 0.600
(II) fglrx(0): blueX: 0.150 blueY: 0.100   whiteX: 0.310 whiteY: 0.330
(II) fglrx(0): Supported VESA Video Modes:
(II) fglrx(0): 720x400@70Hz
(II) fglrx(0): 640x480@60Hz
(II) fglrx(0): 640x480@75Hz
(II) fglrx(0): 800x600@60Hz
(II) fglrx(0): 800x600@75Hz
(II) fglrx(0): 1024x768@60Hz
(II) fglrx(0): 1024x768@70Hz
(II) fglrx(0): 1024x768@75Hz
(II) fglrx(0): Manufacturer's mask: 0
(II) fglrx(0): Supported Future Video Modes:
(II) fglrx(0): #0: hsize: 1280  vsize 1024  refresh: 60  vid: 32897
(II) fglrx(0): Supported additional Video Mode:
(II) fglrx(0): clock: 108.0 MHz   Image Size:  337 x 270 mm
(II) fglrx(0): h_active: 1280  h_sync: 1328  h_sync_end 1440 h_blank_end 1688 h_border: 0
(II) fglrx(0): v_active: 1024  v_sync: 1025  v_sync_end 1028 v_blanking: 1066 v_border: 0
(II) fglrx(0): Monitor name: S17-1
(II) fglrx(0): Ranges: V min: 56  V max: 76 Hz, H min: 31  H max: 65 kHz, PixClock max 110 MHz
(II) fglrx(0): Serial No: YEFG007242
(II) fglrx(0): End of Display2 EDID data --------------------
(II) fglrx(0): Primary Controller - DFP on external TMDS
(II) fglrx(0): Secondary Controller - CRT on secondary DAC
(II) fglrx(0): Internal Desktop Setting: 0x00000008
(II) fglrx(0): POWERplay version 3.  3 power states available:
(II) fglrx(0):   1. 500/500MHz @ 0Hz [enable load balancing, overdrive]
(II) fglrx(0):   2. 398/500MHz @ 0Hz [enable load balancing, overdrive]
(II) fglrx(0):   3. 506/500MHz @ 0Hz [overclocked, enable load balancing, overdrive]
(==) fglrx(0): Qbs disabled
(==) fglrx(0): FAST_SWAP disabled
(==) fglrx(0):  PseudoColor visuals disabled
(==) fglrx(0): Using gamma correction (1.0, 1.0, 1.0)
(==) fglrx(0): Center Mode is disabled 
(==) fglrx(0): TMDS coherent mode is enabled 
Fungerar någonting på skärmen? Den inbyggda OSD:n? Backlighten?
Hundpöl

Inlägg av Hundpöl »

Erik Andrén: Den där loggfilen togs nog när skärmen fungerade. Innan felet uppstod med min andra skärm så var jag inne i ubuntu och backupade några saker eftersom jag planerade att radera allt innan jag installerade Feisty.

När man startar skärmen så kommer Fujitsu siemens loggan fram. Därefter kommer en vit ruta där det står "no signal. going to sleep" därefter är allt svart.

Är informationen du postade där allting som finns i EDID? Skulle vara väldigt bra om man på nått sätt kunde få ut EDID ur skärmen som den är nu och jämföra ifall det på nått sätt blivit korrupt. Men eftersom den inte ens hittas i windows som en skärm så blir det nog svårt.
Senast redigerad av 1 Hundpöl, redigerad totalt 21 gånger.
Hundpöl

Inlägg av Hundpöl »

Vulfgar: Jag har läst igenom länkarna du skickade och har hittat en del intressanta saker. Jag är tydligen inte så ensam om det här problemet som jag först trodde. Allt tyder på att det blivit något fel med EDID.

Dell verkar ha haft en del problem med det här och har gjort en fix som rättar till EDID, men endast till dom med dellskärmar och nvidiakort. Dom gamla drivrutinerna verkar vara orsaken i dom fallen. Har letat endel på fujitsu siemens hemsida men inte hittat någonting om det här felet. ATI skriver att dom är medvetna om felet men att orsaken är okänd.

Så det verkar som jag inte kan göra nånting åt det här. De alternativen jag har är att ringa till supporten igen och få en ny skärm (om jag lyckas argumentera med dom vilket inte är särskilt troligt) men det betyder att jag aldrig kommer kunna nudda linux igen eftersom samma fel skulle uppstå direkt vilket känns väldigt tråkigt. Det andra alternativet är att köpa en ny skärm eller grafikkort.

Vet ni föresten om man får installera och använda linux med hempc? Det skulle vara väldigt stört ifall man inte skulle få det men det är bäst att fråga här innan jag ringer ifall jag har brytit mot nått avtal.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Bra om länkarna var till hjälp, men mycket trist att din skärm inte fungerar.  :(
Är du säker på att det inte finns något analogt uttag på skärmen, i så fall kunde du ju bara investera i en ny kabel.

Vad som gäller för hemPC står väl i kontraktet. Jag antar att det kan skilja lite så det är svårt att svara generellt.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"