Hej.
Om man kör samba i ett windowsnätverk och låter användarna ha egna- och gemensamma kataloger på servern så behöver man ju backa upp filerna till en extern hårddisk eller till en annan burk för att få någelunda redundans.
Men om det skiter sig så behöver man ju då jacka in den externa hårddisken i en annan server eller på en windowsdator för att snabbt komma igång igen.
Funkar det att göra så? eller måste man ansluta den i en ubuntumaskin med samma användare mm upplagsda?
Per B
Samba och backup och återställning
-
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Samba och backup och återställning
Jo, det funkar att bara jacka in hårddisken på en annan dator. Du kommer att kunna läsa filerna men precis som du misstänker så kommer du att få strul med rättigheterna till filerna om du inte har koll på användaridentiterna och gruppbehörigheter. Alltså måste du även ta backup på /etc katalogen på din server. Generellt så är det bättre att ha backup på allt även om det i dess striktaste mening kanske inte är nödvändigt att ha fullständig backup på t.ex /usr, /lib...
-
Men om man är administrator (på windowsmaskin) så borde man väl ha alla rättigheter som krävs för att flytta från backupdisken till ny server, oberoende av om det är linux eller windows. Om det blir en hd-krasch på servern och man backar upp till en usb-enhet så kan administratören i windows i alla fall sno ägarskapet till filerna. Jag kanske har fel men rätta mig gärna eftersom jag vill ha klarhet
- danno
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Jag skulle säga att root + administratör kan göra vad de vill med filerna på USB-enheten, kanske beroende på vilket filsystem enheten har dock. (Windows kan väl inte läsa ext3?)
Är det en hemmamaskin med bara en eller ett par användare skulle JAG tycka att det räckte med att bara göra backupp på privata + gemensamma kataloger.
Är det en hemmamaskin med bara en eller ett par användare skulle JAG tycka att det räckte med att bara göra backupp på privata + gemensamma kataloger.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Windowsmaskinen kommer inte ha några problem att läsa hårddiskinnehållet (sålänge det är ett NTFS filsystem, är det ext3 så får du installera http://www.fs-driver.org/). Däremot så kommer du få problem på den ersättande Linuxmaskinen om du inte har samma användare + användarid där som du hade på den ursprungliga servern.
Vad som kommer att hända är att en användare troligtvis kommer att kunna se att filerna finns, men beroende på hur rättigheterna var satta innan så kommer eventuellt filerna inte kunna öppnas / ändras av sin ursprungliga ägare.
Hoppas jag uttrycker mig tillräckligt väl för att du skall förstå vad jag menar? Om jag inte gör det, hör av dig igen så kommer antingen jag eller någon försöka förtydliga.
Vad som kommer att hända är att en användare troligtvis kommer att kunna se att filerna finns, men beroende på hur rättigheterna var satta innan så kommer eventuellt filerna inte kunna öppnas / ändras av sin ursprungliga ägare.
Hoppas jag uttrycker mig tillräckligt väl för att du skall förstå vad jag menar? Om jag inte gör det, hör av dig igen så kommer antingen jag eller någon försöka förtydliga.
-
Jag kommer att testa mot en USB-disk med NTFS. Återkommer senare i ärendet.
Thanks so far
Thanks so far