Ubuntu startar ej! {Blåskärm}

iglesias

Ubuntu startar ej! {Blåskärm}

Inlägg av iglesias »

Jag installerade Ubuntu Edgy för några dar sen på min stationära och det funkade fantastiskt bra förutom att det var så segt. Sökte på detta forum och kom fram till att jag skulle hämta nya drivisar till grafikkortet. Följde denna guide https://help.ubuntu.com/6.10/ubuntu/des ... cards.html

Det gick smidigt och jag märkte direkt att den blev piggare! Program tog inte längre så lång tid att starta, fönster släpade inte efter när man flyttade dom osv.

Idag när jag startade upp datorn får jag en blåskärm med meddelandet "Misslyckades att starta X-server..." osv. Vad har hänt?  Va?
Det står vidare att "No devices detected.", "Fatal server error: no screens found", "NVIDIA: No matching Device section for instance".

Jag gjorde en tråd om det här tidigare idag, men det var ingen som svarade. Snälla, är det ingen som har nåt tips?? ::)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Ubuntu startar ej! {Blåskärm}

Inlägg av mcNisse »

Det jag tror har hänt är att x-servern har konfigurerats om (alt har du fått en ny kärna och måste konfigurera om drivrutinerna)...

Tryck Ctrl-Alt-F1 efter att att starten har misslyckats. Du borde få upp en kansole att logga in i.

Upprepa dessa steg tills att du kommer in igen...

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
startx

När du väl  har fått igång xservern igen kanske du behöver installera drivrutinerna igen... Lycka till :)
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
iglesias

Inlägg av iglesias »

OK, jag ska prova, tack så mycket!  :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Vet inte riktigt om detta hjälper dej men...
Jag fick något liknande på ena datorn efter den senaste kärnuppdateringen i feisty. När GRUB startar och bootmenyn visas så finns det möjlighet att välja vilken kärna jag ska starta på och det översta alternativet - det som startas automatsikt om jag inte väljer något annat - var Ubuntu, kernel 2.6.20-15-386. Då hamnade jag i samma läge som du och det funkade inte med vanlig ominstallation av grafikdrivarna. Jag bootade om och valde då ett av alternativen under, dvs Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic och då funkade det fint. Det finns ju oftast kvar äldre versioner som man också kan testa om man får problem.

Ett litet påpekande bara, det är bättre att fråga igen i samma tråd istället för att starta en ny om samma sak. Det blir väldigt rörigt i forumet.  ;) Jag har raderat din andra tråd. För övrigt så är du välkommen till forumet!  :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
iglesias

Inlägg av iglesias »

:) Jo, jag vet att det blir rörigt i forumet...jag tänkte bara att jag skulle få fler svar om jag ändrade i rubriken...sorry!

Jag provade med kommandot sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg som mcNisse skrev och det funkade, men sen fick jag en massa frågor som jag inte visste vad jag skulle svara så jag gjorde så att jag installerade om hela Edgy igen samt uppdaterade till nya Feisty. Det går något snabbare med Feisty utan nvidia drivisarna men tänkte nog installera dom ändå...hoppas det går bättre med Feisty :)

Mvh,

Thomas
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

bra att du fick till det hela.  :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"