Fjärrskrivbordet i Ubuntu...
Fjärrskrivbordet i Ubuntu...
Hejsan... Skulle behöva komma åt datorn från internet och har lite frågor om hur det funkar i Ubuntu. När jag körde Windows XP så använde jag TightVNC (vilket kanske inte var det säkraste)
Under System -> Inställningar -> Fjärrskrivbord :
+ Är det nån default port som väljs här och går det i så fall ändra?
+ Hur ansluter man till fjärrskrivbordet utifrån?
+ Finns det någon möjlighet att logga in en användare utifrån samtidigt som någon annan är inloggad hemma?
mvh Per
Under System -> Inställningar -> Fjärrskrivbord :
+ Är det nån default port som väljs här och går det i så fall ändra?
+ Hur ansluter man till fjärrskrivbordet utifrån?
+ Finns det någon möjlighet att logga in en användare utifrån samtidigt som någon annan är inloggad hemma?
mvh Per
SV: Fjärrskrivbordet i Ubuntu...
tjena L-C! 
1. VNC protokollet går under port 5900.
2. vncviewer <ip>(observera att port 5900 måste vara öppen i routern).
3. mmm vet ej.

1. VNC protokollet går under port 5900.
2. vncviewer <ip>(observera att port 5900 måste vara öppen i routern).
3. mmm vet ej.
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
vnc är inte så säkert O_O (iaf vad jag hört så finns det en stor exploit som gör att man kommer förbi "inloggningen" och tar över datorn direkt..)
fd. Shadow här på forumet
Det var i 4.1 som det upptäcktes, men nu har dom täppt till det.Shadow skrev: vnc är inte så säkert O_O (iaf vad jag hört så finns det en stor exploit som gör att man kommer förbi "inloggningen" och tar över datorn direkt..)

- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
aha
dock många som fortfarande kör gamla versionen.. :/

fd. Shadow här på forumet
ja, det är illaShadow skrev: ahadock många som fortfarande kör gamla versionen.. :/

Passar på att vidare utveckla frågan lite går det att komma åt linux datorn från en windows dator ?
på jobbet så kör dom windows och har ibland funderat över om det inte går att komma åt datorn där
hemma från jobbets datorer eller tvärtom att komma åt datorn på jobbet hemifrån med linux burken
på jobbet så kör dom windows och har ibland funderat över om det inte går att komma åt datorn där
hemma från jobbets datorer eller tvärtom att komma åt datorn på jobbet hemifrån med linux burken
Går dom under samma protokoll så funkar de bra, men Windows fjärrstyrnings protokoll tror jag inte fungerar ihop med Linux.toxic76 skrev: Passar på att vidare utveckla frågan lite går det att komma åt linux datorn från en windows dator ?
Tackar för svaren...
Får testa och se om jag får ordning på det....
Per
Får testa och se om jag får ordning på det....
Per
Jag har provat att styra en Windows maskin från Ubuntu 6.10 med det inbyggda fjärrsessions programmet. Det funkade utan krångel.
Har inte testat den andra vägen.
Har inte testat den andra vägen.
VNC har en s.k "stand-alone" version med, dvs att du kan använda programmet utan att installera det.
Perfekt om du har USB-minne och inte vill installera nått på datorerna på jobbet.
Perfekt om du har USB-minne och inte vill installera nått på datorerna på jobbet.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ja jag kör då RealVNC för att komma åt min linuxburk från min Windows dator, funkar bra men är segt men det har att göra med att RealVNC inte är det snabbaste har jag läst?

Jo det har jag råkat ut för, läskigt när musen börjar gå av sig självvnc är inte så säkert O_O (iaf vad jag hört så finns det en stor exploit som gör att man kommer förbi "inloggningen" och tar över datorn direkt..)

Jag hade aktiverat brandväggen och endast tillåtit port 22 (ssh) och om jag sedan behövt använda VNC så hade jag gjort en tunnel till VNC via SSH för att slippa ev. sårbarheter.nire skrev: Ja jag kör då RealVNC för att komma åt min linuxburk från min Windows dator, funkar bra men är segt men det har att göra med att RealVNC inte är det snabbaste har jag läst?
Jo det har jag råkat ut för, läskigt när musen börjar gå av sig självvnc är inte så säkert O_O (iaf vad jag hört så finns det en stor exploit som gör att man kommer förbi "inloggningen" och tar över datorn direkt..)![]()
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Vilket är egentligen det bästa fjärrinloggnings protokollet?
Vill att klienten ska kunna vara plattformsoberoende (ska funka på Linux ppc/sparc) men också ha stöd för ljud och video.
Vill att klienten ska kunna vara plattformsoberoende (ska funka på Linux ppc/sparc) men också ha stöd för ljud och video.
Det bästa just nu är NXClient och NXServer. Mycket bättre prestanda än alla varianter av VNC, bra säkerhet via ssl, enkel uppkoppling. Nackdelar som nämns är svår installation, ganska ofritt och så vidare. Det är upp till var och en att bedöma, men prestandan regerar helt klart, vilket ger "bäst" upplevelse i min mening.
Video och ljud vet jag inte mycket om, jag tror det ska fungera.
Det bästa som ännu inte är skrivet gör det enkelt att arbeta på distans i en grupp. Man borde kunna se andras skärmar enkelt, peka på dem med en extra musmarkör, låna tangentbordet osv.
Video och ljud vet jag inte mycket om, jag tror det ska fungera.
Det bästa som ännu inte är skrivet gör det enkelt att arbeta på distans i en grupp. Man borde kunna se andras skärmar enkelt, peka på dem med en extra musmarkör, låna tangentbordet osv.