Mina synpunkter på Windows!

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Okänd

Mina synpunkter på Windows!

Inlägg av Okänd »

Man pratar ofta om Linux vs Windows vs OS X osv.

När jag kör Windows så tänker jag inte ens på det, för jag använder inte Windows speciellt mycket, jag kör program hela tiden, Photoshop, Firefox, Total Commander, Samplitude, FL Studio, vissa spel osv. Faktum är att jag bara har Windows som uppstart och sen bryr jag mig inte mer om det. Program är det som gäller.

Jag använder inga program från Microsoft, faktum är att jag var Microsofthatare för redan 15 år sedan. Jag snackar inte ens speciellt mycket om operativsystemet Windows och bryr mig inte heller, det är program som gäller helt och hållet för min del.

Det är nog fler än mig som gör så misstänker jag, man använder bara Windows för att kunna köra en del program man måste ha, eller är injobbad med. I Linuxvärlden så ser man att folk bryr sig betydligt mer om själva operativsystemet, och det är ju bra, och så det skall vara egentligen.

Vad drar man för slutsats av det?

Man kör inte windows för att det skulle vara ett kanonbra operativsystem på något sätt, man kör det för att kunna starta upp med program som Photoshop, Cubase, Samplitude, Nero, Pinnacle Studio osv. Och kanske en del drivrutiner (än så länge)

Det mest positiva som kan hända för Ubuntu (tror jag) är mer program som Firefox, Open Office, Gaim osv. Dvs program som fungerar i flera operativsystem, program som folk känner igen och kan sätta igång att använda på en gång. Mer sånt. För största delen av allt datoranvändande går ut på att köra program av något slag och där kriget kommer att stå mellan övriga operativsystem och Windows, tror jag. Ju mer open source program som smygs in i Windows miljön, desto bättre.

Det är är mina egna åsikter förstås, ni kanske tycker annorlunda. :)

OT:

Själv blev jag riktigt sugen på Feisty Fawn när jag läste igenom den där förhandstitten som jag postade förut. Det var ett flertal riktigt bra saker jag hittade som förenklar användandet ytterligare, och det är positivt.

:)
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: Mina synpunkter på Windows!

Inlägg av Rasmus »

DimensionX skrev: Det mest positiva som kan hända för Ubuntu (tror jag) är mer program som Firefox, Open Office, Gaim osv. Dvs program som fungerar i flera operativsystem, program som folk känner igen och kan sätta igång att använda på en gång. Mer sånt. För största delen av allt datoranvändande går ut på att köra program av något slag och där kriget kommer att stå mellan övriga operativsystem och Windows, tror jag. Ju mer open source program som smygs in i Windows miljön, desto bättre.

Det är är mina egna åsikter förstås, ni kanske tycker annorlunda. :)
Du har alldeles rätt spelar ingen roll om menyn är delad i tre och ligger på fel sida skärmen. Bara programmen är lika. Har tar vi ett citat från Hp.
Jag gillar mina windows program och bråkar gärna med wine för att få dessa att fungera.
DimensionX skrev: OT:

Själv blev jag riktigt sugen på Feisty Fawn när jag läste igenom den där förhandstitten som jag postade förut. Det var ett flertal riktigt bra saker jag hittade som förenklar användandet ytterligare, och det är positivt.

Feisty är vista "knäcken" där tror jag vi kan samla in många användare, både snyggare och lättare än övriga versioner.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vi tycks ha rätt lika åsikter i alla fall. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Lite mer synpunkter!

Tänk vad man väntat på i många år något som skulle sätta Microsoft på plats. Ett gratis öppet operativsystem för alla. Något som folk BORDE ta till sig eftersom både operativsystemet och programmen är gratis, med öppen källkod. Dessutom ett  operativsystem som är både stabilare och säkrare än Windows, och på den senaste tiden snyggare också för den delen. Ett operativsystem där man inte behöver bekymra sig för virus och dylika otäcka saker. Ett operativsystem där man kan skräddarsy beydligt mer än i Windows.

Windows, ett stängt kommersiellt operativsystem som styrs helt och hållet av Microsoft. Ett operativsystem behäftat med buggar och säkerhetshål. Ett operativsystem som i stort sett "kör sig självt" oberoende av vad du gör. Ett operativsystem där pengar går före allt annat. Ett operativsystem som kräver mängder med datakraft och minne för att kunna köras godkänt och som driver hårdvaruutvecklingen i en rasande takt framåt. Ett operativsystem där "bara Microsoft vet" vad som egenligen händer "på insidan".

Vad är då fel? Varför går inte folk över direkt och använder nåt som är så mycket bättre än Windows, och helt gratis?

Är det för svårt att hantera?

Vet de inte om att det finns?

Är Linux förknippat med data nördar och därför vågar inte folk använda det?

Sanningen är den att...........

Folk kör det "som följer med" datorn, Windows med sitt IE och (bedrövliga) utforskare, för att inte nämna allt det andra. Folk kör det som de "hört talas om"  och som finns i närheten eller på jobbet. Många vet inte om något annat än Windows.

Program är nyckeln tror jag. Fler program i stil med Firefox och Open Office kommer att ge mer Ubuntu användare direkt. Man kör inte ett OS, det är program man kör. Ju fler "kända" program som finns vid övergången till Ubuntu, desto bättre. Gillar man Open Office eller Firefox, eller rentav Gimp till Windows så kommer man även tycka om dom i Ubuntu.

Att snacka om ett gratis, säkrare, stabilare OS kommer inte att räcka långt, för det är inte det som folk är ute efter, man vill ha program, häftiga, bra program helt enkelt. Visst är det väldigt viktigt med ett fritt, öppet, säkert och stabilt operativsystem, men jag tror inte att folk kommer att nappa på det.

Varför?

Ge musikpularna program i klass med Cubase, Samplitude, Wavelab, Adobe Audition, FL Studio, helt GRATIS, så kommer Ubuntu att sopa rent på nolltid.

Släpp ett program som spöar Photoshop och är busenkelt att använda, och har pluggar i klass med AutoFX och Alien Skin softwares pluggar, Ubuntu skulle växa sig stort direkt.

Program är nyckeln tror jag.

Men, jag är givetvis öppen för helt andra synpunkter på saken. :)
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Skulle adobe släppa sina program till linux och lite nya ljudprogram komma så skulle en massa nya användare strömma in tror jag. Skulle dessutom stora speltillverkare som blizzard, C&C och EA games släppa spel till linux så skulle nog alla som övervägt att byta göra det på stubben.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Okänd

Inlägg av Okänd »

Mina tankar låg åt det hållet. :)
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Ja, det där med att program saknas är den stora stötestenen. De flesta vill inte sitta och trassla med Wine för att få kanske hälften av sina program och spela att funka efter lite handpåläggning... Så länge inte exempelvis Photoshop, Cubase eller Premiere finns kommer inte Linux att växa sig i närheten lika stort som Windows tyvärr. JAG är nöjd med Gimp, Ardour och Cinelerra som alternativ, men min flickvän som jobbar som grafisk formgivare på en reklambyrå svär ofta över Gimp eftersom hon är van vid Photoshop från jobbet och känner att hon inte kan göra vissa saker hon är van vid.

Och sedan är musikinspelning överlag ett stort problem eftersom man är utlämnad åt att kompilera en egen patchad kärna och trassla i en djungel av ljudsystem och drivrutiner. Man får vara jäkligt envis om man ska orka sitta och googla sig igenom de få eller dåligt uppdaterade guider som finns. (Inklusive min egen som är rejält inaktuell vid det här laget.)

För den som bara surfar och ordbehandlar lite är Linux det allra bästa men problemet är att vi aldrig når dem eftersom de i regel inte ens vet att man kan byta operativsystem och om man berättar det får man svårt att argumentera för vitsen. "Men jag är ju nöjd som det är nu". Ja, varför laga det som inte är trasigt... :)

Till ämnet för tråden. Windows saknar jag inte alls efter att jag konverterat fullt ut. Det har tagit nästan ett år att få allting att funka helt och hållet i Edgy (och nu är snart Feisty här...). Efter så mycket jobb är jag VERKLIGEN polare med operativsystemet och älskar valfriheten och friheten. Jag skulle kunna betala för Windows om jag behövde det men vägrar sitta med produktkoder och aktiveringar. Det funkar ju bäst om man piratkopierar eländet. Har jag betalt för en grej ska jag väl få använda det fullt ut, tycker man.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Okänd

Inlägg av Okänd »

En hel del vettiga synpunkter. Kul att bytet till Ubuntu gått bra för dig. :)
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Jag har ett antal Windows datorer hemma, en OS X Tiger (Syrrans, så omöjlig att köra på :P) och en Ubuntu.
Mest tror jag att jag kör Ubuntu för följande:
Snabbhet
Billigt
Inte massa virus

Sen så kör jag min kraftigaste dator för videoredigering och min näst kraftigaste för spel.
Själva datorn med Ubuntu är min alltså, får jag frihet på den.

Om vi visade att flera program som finns till Microsoft finns till Linux (via tex. Wine), så skulle detta vara en framgång för Ubuntu, och Debian, Red Hat...

Så vi ska inte bara dela ut Live-skivor, vi ska visa att möjligheten finns.
Sen vore det bra om någon höjdare på EA, Blizzard, Activision och inte minst Adobe skulle se Ubuntu.
Då skulle Ubuntu växa enormt på bara en verision (alltså på ett halvår...)
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Okänd

Inlägg av Okänd »

SakJur skrev: Om vi visade att flera program som finns till Microsoft finns till Linux (via tex. Wine), så skulle detta vara en framgång för Ubuntu, och Debian, Red Hat...

Sen vore det bra om någon höjdare på EA, Blizzard, Activision och inte minst Adobe skulle se Ubuntu.
Då skulle Ubuntu växa enormt på bara en verision (alltså på ett halvår...)
Det skulle verkligen vara toppen däför att programmen är fruktansvärt viktiga för varje operativsystem.
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

DimensionX: Ja, som du skrev i första inlägget och jag sen försökte spinna vidare på - det är bara programmen man bryr sig om och då blir det så svårt att komma dragandes med ett operativsystem som många inte ens vet vad det är för något.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det är rätt konstigt egentligen. Man pratar mycket och gör stor sak av operativsystem, och visst är operativsystemet oehört viktigt. Det skall vara säkert, stabilt och lätt att sköta, helst skall det vara öppen källkod och gratis också. :)

Men det man använder är programmen..........

Ubuntu är gratis, stabilt och säkert. Hade det dessutom tyngre program så skulle det bli oehört populärt rekordsnabbt.

Det har nog alltid varit skillnaden mellan Windowsanvändare och Linuxanvändare. Windowsanvändarna snackar jämt program och spel medans Linuxanvändarna diskuterar själva operativsystemet i betydligt större utsträckning.

Jag skulle gärna se en LIKA STOR satsning från Canonicals sida på tyngre program som på själva Ubuntu, det behövs i kriget mot Microsoft.

edit:

Jag är övertygad om att program som Firefox, Gimp och Open Office har gjort MER för öppen källkod än många av Linux distarna.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 19 gånger.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Jag håller med dig DimensionX...

Ubuntu är redan bra...
Börja satsa på program.
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om jag vore Mark så skulle jag avsätta ett helt team för bara skrivning av högkvalitiva program. Jag skulle utöka Ubuntu teamet med några hundra medlemmar för den sakens skull. Sen skulle Microsoft få se på annat............

Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

SakJur skrev: Jag håller med dig DimensionX...

Ubuntu är redan bra...
Börja satsa på program.
Ja, Ubuntu är det bästa operativsystem jag haft med ett undantag. Ljud! Det är ett himla trassel idag & man måste vara kapabel att kompilera en egen kärna för att kunna jobba med ljudinspelning i Ubuntu. Nu verkar det visserligen som om projektet Studio Ubuntu har en lösning runt hörnet men jag kan inte förstå varför man inte har haft med en multimediakärna i förråden tidigare. Det är så många som gärna vill ha Linux men som ger upp på grund av det... Man vill liksom inte sitta och ändra i en massa programkod det första man gör. Då behåller man dual boot tills man blir trött på att starta om och slänger ut Linux.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag håller helt och hållet med. Men vi får hoppas att Ubuntu Studio blir nåt extra och ändrar på den saken. :)
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Multimedia och spel är ju det som fattas. Det är redan mycket lättare (och snabbare dessutom) att installera windows. Det är även mycket lättare att installera program via en pakethanterare än att ladda ner dem, packa upp dem med ett program (som man kanske inte vet hur man ordnar) och sedan köra *.exe-filen för att installera.

Nu kanske vissa vill påstå att alla program inte finns i pakethanteraren, men i dessa fall finns det ofta en *.deb-fil på programmets hemsida. Det gäller bara att lära sig att .deb=.exe. Kan man detta så kan man installera det mesta. Resten kan en erfaren linux-användare hjälpa med.

Som sagt multimedia (adobe främst) och spel (Blizzard, EA games, C&C m.fl. stora speltillverkare).
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Okänd

Inlägg av Okänd »

Glöm inte Steinberg, Magix, Native Instruments, Arturia, Sonar, Waves, mf tillverkare av audioprogram. Sen ginge det rekordsnabbt utför med Microsoft kan jag lova. Och folk hade ingen orsak längre att boota upp Windows.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"