NX Server installation

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Guttasej

NX Server installation

Inlägg av Guttasej »

Hej. sitter här och försöker installera NX Server,

Har installerat paketen nu och nu när jag försöker logga in så får jag under
"Awaiting Authorization" ett felmeddelande att Auth misslyckades,

Vad ska jag göra för inställningar för att få den att autha??

har googlat massvis men har inte lyckats hitta nåt som tar upp detta detaljerat >__<

hoppas nån här kan nåt om NX ^^

tack på förhand
henrik_

SV: NX Server installation

Inlägg av henrik_ »

Jag har fått igång NXserver (det ofria) på ubuntu. NX har sin egen authentisering, du måste lägga till användare själv. Har du kört scriptet nxserver och useradd?
Guttasej

Inlägg av Guttasej »

Kod: Markera allt

Cain:/home/guttasej# /usr/NX/bin/nxserver --useradd guttasej --adminstrator --home[=/home/guttasej/]
NX> 801 User: guttasej uses SSHD authentication.
NX> 900 Adding public key for user: guttasej to the authorized keys file.
NX> 900 Verifying public key authentication for NX user: guttasej.
NXSERVER - Version 2.1.0-22 - LFE
Mon Apr 16 16:36:05 2007 running as user: 'root' (uid: 0, pid: 16066) on 'Cain'
Info: selected user 'guttasej' is authenticated (NXNodeExec)
Info: password for selected user is in 'unknown' mode (NXNodeExec)
Info: preferred auth method is '' (NXNodeExec)
Info: selected NX Node with host name '127.0.0.1', port '22' (NXNodeExec)
Info: selected su to access NX Node (NXNodeExec)
Info: nxssh command line is 'su guttasej -c /usr/NX/bin/nxnode' (NXNodeExec)
Info: nxssh child pid is: 16071 (NXNodeExec)
Info: received data in out channel from NX Node: 'NX> 1000 NXNODE - Version 2.1.0-22
' (NXNodeExec)
Info: received message 'CONNECTED' from NX Node (NXNodeExec)
Info: sent request for service 'setkey' to NX Node (NXNodeExec)
Info: no parameter to send to NX Node (NXNodeExec)
Info: received data in out channel from NX Node: 'NX> 716 Public key is already present in: /home/guttasej/.ssh/authorized_keys2.
' (NXNodeExec)
Info: received data in out channel from NX Node: 'NX> 1001 Bye.
' (NXNodeExec)
Info: received message 'BYE' from NX Node (NXNodeExec)
Info: closing nxssh's in, out, err FDs (flagfinished is: 1) (NXNodeExec)
Info: connection to NX Node finished correctly (NXNodeExec)
Info: selected user 'guttasej' is not authenticated no password available (NXNodeExec)
Info: preferred auth method is 'publickey' (NXNodeExec)
Info: selected publickey method to login NX Node (NXNodeExec)
Info: nxssh command line is '/usr/NX/bin/nxssh -nxservermode -l guttasej 127.0.0.1 -p 22 -x -2 -i /usr/NX/etc/keys/node.localhost.id_dsa -o 'PubkeyAuthentication yes' -o 'RSAAuthentication yes' -o 'RhostsAuthentication no' -o 'PasswordAuthentication no' -o 'RhostsRSAAuthentication no' -o 'StrictHostKeyChecking no' /usr/NX/bin/nxnode' (NXNodeExec)
Info: nxssh child pid is: 16082 (NXNodeExec)
Info: received data in err channel from NX Node: 'ssh: connect to host 127.0.0.1 port 22: Connection refused
' (NXNodeExec)
Info: NX Node out channel was closed (NXNodeExec)
Info: Removing not recognized buffer from stdout:[] (NXNodeExec)
Info: NX Node err channel was closed (NXNodeExec)
Info: closing nxssh's in, out, err FDs (flagfinished is: 0) (NXNodeExec)
Error: no 'CONNECTED' message from NX Node (NXNodeExec)
NX> 595 ERROR: A fatal error occurred in NX Server.
NX> 595 ERROR: The exception id is: A0356A7D. To get detailed information about
NX> 595 ERROR: the error search for the string A0356A7D in the system log
NX> 595 ERROR: file (usually '/var/log/messages').
NX> 500 ERROR: Last operation failed.
Detta är vad som händer när jag försökte lägga till en användare :(  fattar ingenting :(
hoppas du kan förstå nåt av vad det står och hjälpa mig haha ;) :)
henrik_

Inlägg av henrik_ »

Det verkar ha med ssh att göra. Går det att ansluta för guttasej med ssh i normala fall, (med password)?
Går det att ansluta utan password, med publik nyckel? (Du måste ha konfigurerat det isåfall).
Är sshd igång och lyssnar på port 22?

Intressanta rader:
Info: selected user 'guttasej' is not authenticated no password available (NXNodeExec)
samt:
ssh: connect to host 127.0.0.1 port 22: Connection refused

Du kanske kan göra som det står i de sista fem raderna och se vad det är för fel i /var/log/messages, och bifoga i tråden.
Guttasej

Inlägg av Guttasej »

ssh fungerar utmärkt använder mig utav det varje dag ,, men har bytt port av säkerhets skäl, gick även in i server.cfg i NX/etc och ändrade till den nya porten, öppnade även upp port 22 nu när jag testar, men icke , det funkar inge vidare ändå

Detta är det jag får ut i var/log/messages när jag försöker, rena grekiskan för mig hahh

Apr 16 20:17:39 Cain NXSERVER 2.1.0-22[16623]: User 'guttasej' logged in from '127.0.0.1'. 'NXLogin::set'
Apr 16 20:17:42 Cain NXSERVER 2.1.0-22[16623]: User 'guttasej' from '127.0.0.1' logged out. 'NXLogin::reset'
Apr 16 20:17:44 Cain NXSERVER 2.1.0-22[16623]: ERROR: nxssh process exited with '1' 'NXNodeExec::exec'
Apr 16 20:17:45 Cain NXSERVER 2.1.0-22[16623]: ERROR: (exception id EEF009D0) Error: no 'CONNECTED' message from NX Node
Apr 16 20:17:45 Cain NXSERVER 2.1.0-22[16623]: ERROR: (exception id EEF009D0) ssh: connect to host 127.0.0.1 port 22: Conne$
Apr 16 20:17:45 Cain NXSERVER 2.1.0-22[16623]: ERROR: (exception id EEF009D0) NXNodeExec::exec('check', '', 127.0.0.1, 22, $
Apr 16 20:17:45 Cain NXSERVER 2.1.0-22[16623]: ERROR: (exception id EEF009D0) NXShell::handler_user_checklogin('guttasej') $
Apr 16 20:17:45 Cain NXSERVER 2.1.0-22[16623]: ERROR: (exception id EEF009D0) NXShell::handle_command('checklogin', 'guttas$
Apr 16 20:17:45 Cain NXSERVER 2.1.0-22[16623]: ERROR: (exception id EEF009D0) NXShell::handler_user_add('username', 'guttas$
Apr 16 20:17:45 Cain NXSERVER 2.1.0-22[16623]: ERROR: (exception id EEF009D0) NXShell::handle_command('adduser', 'username'$
Apr 16 20:17:45 Cain NXSERVER 2.1.0-22[16623]: ERROR: (exception id EEF009D0) main::parse_args called at nxserver.pl line 4$
Apr 16 20:17:45 Cain NXSERVER 2.1.0-22[16623]: ERROR: (exception id EEF009D0) eval {...} called at nxserver.pl line 4493
henrik_

Inlägg av henrik_ »

För jämförelse:
Jag kollade i min /etc/NX/server.cfg, och jag har inte ändrat någonting (allt är utkommenterat utom CONFIG_FILE_VERSION = "1.0").

Hittade lite konstigheter i kommandoraden:
usr/NX/bin/nxserver --useradd guttasej --adminstrator --home[=/home/guttasej/]
administrator är felstavat, och --home tror jag inte du ska använda (och isåfall utan hakklammar). Du kan ju prova att ta bort med userdel och lägga till igen.

Jag gjorde också nxserver --checkuser på mig själv, och jag fick fram i stort sett samma felmeddelanden som du, men NX fungerar för mig! Med password, jag har inte någon publik nyckel autentisering konfigurerad.
Så, har du verkligen provat att det inte fungerar att logga in från en annan dator? Allt kanske är ok!

/Henrik

sudo nxserver --usercheck henrik

NX> 900 Verifying public key authentication for NX user: henrik.
NXSERVER - Version 2.1.0-17 - LFE
Mon Apr 16 21:49:08 2007 running as user: 'root' (uid: 0, pid: 29667) on 'trinidad'
Info: selected user 'henrik' is not authenticated no password available (NXNodeExec)
Info: selected publickey method to login NX Node (NXNodeExec)
Info: nxssh command line is '/usr/NX/bin/nxssh -nxservermode -l henrik 127.0.0.1 -p 22 -x -2 -i /usr/NX/etc/keys/node.localhost.id_dsa -o 'PubkeyAuthentication yes' -o 'RSAAuthentication yes' -o 'RhostsAuthentication no' -o 'PasswordAuthentication no' -o 'RhostsRSAAuthentication no' -o 'StrictHostKeyChecking no' /usr/NX/bin/nxnode' (NXNodeExec)
Info: nxssh child pid is: 29727 (NXNodeExec)
Info: received data in err channel from NX Node: 'Bad owner or permissions on /home/henrik/.ssh/config
' (NXNodeExec)
Info: NX Node out channel was closed (NXNodeExec)
Info: Removing not recognized buffer from stdout:[] (NXNodeExec)
Info: NX Node err channel was closed (NXNodeExec)
Info: closing nxssh's in, out, err FDs (flagfinished is: 0) (NXNodeExec)
Error: no 'CONNECTED' message from NX Node (NXNodeExec)
NX> 595 ERROR: A fatal error occurred in NX Server.
NX> 595 ERROR: The exception id is: D74132E8. To get detailed information about
NX> 595 ERROR: the error search for the string D74132E8 in the system log
NX> 595 ERROR: file (usually '/var/log/messages').
NX> 500 ERROR: Last operation failed.

Guttasej

Inlägg av Guttasej »

ändrade administrator, och tog bort klamrarna på --home ,, dock funkar det inte alls då, men det fungera igen när jag la tillbaks klamrarna så det är nog rätt.

Fast det står fortfarande att jag inte blir authad,, när jag försöker logga in ifrån annan dator
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

För mig funkade med 
sudo /usr/NX/bin/nxserver --useradd user
kör 7.04

Jag kan logga in ifrån min windows laptop  men har 2 problem .
1 Typ varje minut så låser sig allt i några sekunder. Kan inte röra musen eller någonting vilket gör nx ganska oanvändbart  :-[.
2 Inloggnings ljudet funkar men med andra program så körs ljudet på serven. Fast  med en en användare som inte har tillgång till  ljudkortet på serven så funkar det .
Senast redigerad av 1 fedor, redigerad totalt 25 gånger.
Guttasej

Inlägg av Guttasej »

fedor: funkar inte hos mig av nån anledning,

Denna tråd kan låsas nu då jag lagt ner planerna på detta ändå, behöver inte kunna nå mitt skrivbord längre

tack för att ni la ner tid och försökte iallafall det uppskattas :)
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

okej

Jag har löst problem 1 nu (var bara och stänga av den automatiska proxyklienten i windows) men problem 2 kvarstår fattar inte varför det ska vara så krångligt och hantera ljudkort i linux.  ???
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"