Hur aktiverar man 24bit/96khz ljud?

Hvitakristr
Kontakt:

Hur aktiverar man 24bit/96khz ljud?

Inlägg av Hvitakristr »

Hur aktiverar man 24bit/96khz ljud I ALSA, och hur fungerar aktivering av surround så det fungerar i spel, filmer etc. ?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Hur aktiverar man 24bit/96khz ljud?

Inlägg av Lars »

Jag tror att samplingsfrekvensen och dataformatet bestäms det program som använder ljudkortet, om hådvaran/drivrutinen stödjer det så ska det väl bara fungera. Och surround är väl bara ljud med fler än två kanaler? Det borde också vara upp till varje program, men jag har aldrig använt det.

Kan någon förresten förklara vad man ska ha 96 kHz till?
Hvitakristr
Kontakt:

Inlägg av Hvitakristr »

Lars skrev: Jag tror att samplingsfrekvensen och dataformatet bestäms det program som använder ljudkortet, om hådvaran/drivrutinen stödjer det så ska det väl bara fungera. Och surround är väl bara ljud med fler än två kanaler? Det borde också vara upp till varje program, men jag har aldrig använt det.

Kan någon förresten förklara vad man ska ha 96 kHz till?
Hårdvaran stödjer 24bit och en samplerate på 96khz, men vad som drivrutinerna stödjer vet jag ej. Jag har de som medföljde operativsystemet, sen har de väl updaterats automatiskt någon gång. Men det finns inga inställningar, för jag vill ställa in det som en "fast inställning" så alla mediaspelare, spel etc. spelar upp ljud i detta format. Det viktigaste är att aktiver 24 bitars ljud annars kan jag ju inte utnyttja mitt ljudkort till fullo!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vad har du för ljudkort? Det är inte alla ljudkortstillverkare som är speciellt sugna på att ge ut detaljerna på sitt ljudkort, så därför blir drivrutinerna därefter. T ex Soundblaster Audigy-korten är sådana som inte kan utnyttja 24bitars ljud i Linux. >:(
Hvitakristr
Kontakt:

Inlägg av Hvitakristr »

CryingFreeman skrev: Vad har du för ljudkort? Det är inte alla ljudkortstillverkare som är speciellt sugna på att ge ut detaljerna på sitt ljudkort, så därför blir drivrutinerna därefter. T ex Soundblaster Audigy-korten är sådana som inte kan utnyttja 24bitars ljud i Linux. >:(
Jag har ett Audigy, men det måste väl finnas något vis att få 24bit och i alla fall 96khz ljudsampling?  :'(
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du får gnälla på de missunsamma nötterna på Creative, tyvärr.

Du kan kolla här för lite mer info. Kanske det kommer något i framtiden, det verkar som att en del Creative-ljudkort jobbas på..
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"