Heretic skrev:
Hej, jag har börjar lära mej C++ men jag läste i ett forum om man ska lära sej C++ på det bästa sättet så ska man lära sej C först sen C++ för att C är grunden och C++ är C men klasser och objekt handering och dataabstraktion.
C++ är en utveckling av C så lär du dig C++ så har du automatiskt lärt dig C med.
Vilket språk du lär dig är inte så noga, utan det viktiga är att du lär dig hur man strukturerar program och får till bra flöden. Alla program har if-satser, loopar och annat.
Personligen så tycker jag det är bra och starta med javascript. Du kan mycket snabbt se resultat på vad du gör och det finns inte så mycket inbyggd kontroll utan du måste tänka själv för att få till lösningarna. Då kommer du göra buggar vilket faktiskt är det man lär sig mest på. Att börja lära sig programmera i ett språk där "miljön" du utvecklar i hjälper lite väl mycket, det är kontraproduktivt eftersom du då inte lär dig lika mycket.
Så fort du känner att du kan detta med funktioner, variabler, loopar mm i javascript och tycker det är kul, då går du på C++. Testa om ett tag och känn efter hur det känns, försök och anstränga dig.
Om du tycker det är roligt och känner att du fattar så kör stenhårt på C++. När du väl lärt dig det och kan göra program i språket så kan du snabbt byta till vilket annat språk som helst på några dagar.
Tycker du C++ inte är så kul och det känns svårt, kanske att programmering är hyffsat kul men du inte vill satsa på det till 100% så gå över till ett enklare språk. Då kommer du inte bli lika duktig programmerare och kanske mest får jobba med det språk som du lärt dig men du kan fortfarande göra en hel del i just det språket du behärskar.
Om du blir biten av C++ och tycker det är kul och programmera så försök även plugga lite assembler, inte för att du skall programmera i det utan mer att du skall förstå hur processorn arbetar.