Edubuntu sprids på förskolor i Malmö
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Edubuntu sprids på förskolor i Malmö
Jag läste i en artikel i Skånska Dagbladet idag att man i en stadsdel i Malmö installerar Edubuntu på gamla datorer från kommunen och placerar ut datorerna i förskolor. Det är elva förskolor i stadsdelen som nu har datorer med Edubuntu. Tydligen är det meningen att det här ska sprida sig till andra stadsdelar i Malmö också.
SV: Edubuntu sprids på förskolor i Malmö
Kan detta vara starten till ett Sverige med Edubuntu på alla skolor? Vore rätt coolt om det vore så. Tack för nyheten 

- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jättebra !! kanske barnen vill ha det hemma också sen ...
Kan vara positivt att det inte går lika bra med spel. På min tid i skolan spelade folk hela tiden på datorerna (japp, det fanns spel till abc-80 -Masken, HängMe med mera).
Kan vara positivt att det inte går lika bra med spel. På min tid i skolan spelade folk hela tiden på datorerna (japp, det fanns spel till abc-80 -Masken, HängMe med mera).
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det finns ju massor med spel här också, men en massa bra lärorika program också. Det finns en hel del trevliga program som är användabara högt upp i åldrarna, tex Kstars och Kalzium används flitigt här hemma.
Dessutom bra att trimma in dom små krabaterna tidigt i linux-miljö, borde hindra dom från att bli alltför windows-skadade.
Dessutom bra att trimma in dom små krabaterna tidigt i linux-miljö, borde hindra dom från att bli alltför windows-skadade.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag tror att detta bara är början på ett nytt tidevarv. Ett tidevarv utan Microsoft och utan stora licenspengar som ska betalas varje år. Det finns bättre sätt att använda förskolornas och skolornas ansträngda budgetar än till att lägga dessa i händerna på stora företag.Christian Johansson skrev: Jag läste i en artikel i Skånska Dagbladet idag att man i en stadsdel i Malmö installerar Edubuntu på gamla datorer från kommunen och placerar ut datorerna i förskolor. Det är elva förskolor i stadsdelen som nu har datorer med Edubuntu. Tydligen är det meningen att det här ska sprida sig till andra stadsdelar i Malmö också.
Speciellt när det finns alternativ som är bättre och billigare och har en sundare inställning till användarna.
Go Edu!

- nicefinger
Är det inte säkrare också? Lättare att hindra ungarna från att ladda ner tex porr och grejer?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Nicefinger: Porr på ett dagis??nicefinger skrev: Är det inte säkrare också? Lättare att hindra ungarna från att ladda ner tex porr och grejer?
Tror du det??
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
Haha, man vet aldrig, på mitt dagis så visste varenda jävel vad knulla, fitta, kuk, runka osv var, fast vi var 5 ½SakJur skrev:Nicefinger: Porr på ett dagis??nicefinger skrev: Är det inte säkrare också? Lättare att hindra ungarna från att ladda ner tex porr och grejer?
Tror du det??

Bra att Linux går framåt i sverige. Det gillar jag

The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag tror och hoppas med digaxel112 skrev:Jag tror att detta bara är början på ett nytt tidevarv. Ett tidevarv utan Microsoft och utan stora licenspengar som ska betalas varje år. Det finns bättre sätt att använda förskolornas och skolornas ansträngda budgetar än till att lägga dessa i händerna på stora företag.Christian Johansson skrev: Jag läste i en artikel i Skånska Dagbladet idag att man i en stadsdel i Malmö installerar Edubuntu på gamla datorer från kommunen och placerar ut datorerna i förskolor. Det är elva förskolor i stadsdelen som nu har datorer med Edubuntu. Tydligen är det meningen att det här ska sprida sig till andra stadsdelar i Malmö också.
Speciellt när det finns alternativ som är bättre och billigare och har en sundare inställning till användarna.
Go Edu!![]()

öppenkällkod och linux är framtiden, det är fel att ett företag som ska tjänarpengar styr hela datorvärlden.
- nicefinger
Naturligtvis syftade jag på framtiden, när varenda skola kör med Edubuntu.SakJur skrev:Nicefinger: Porr på ett dagis??nicefinger skrev: Är det inte säkrare också? Lättare att hindra ungarna från att ladda ner tex porr och grejer?
Tror du det??
Som så ofta är jag före alla andra i tanken

du är före mig iaf 

Behöver du hjälp?
Behöver du hjälp?
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
jag ser det framför mig: 5åringar som sitter och haxxar xorg.conf 

fd. Shadow här på forumet
det enda jag ser är ett nytt sommarjobb :p
(fixa edu på skolor/dagis)
(fixa edu på skolor/dagis)

Behöver du hjälp?
Behöver du hjälp?
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
haha! softaste jobbet!oGGe skrev: det enda jag ser är ett nytt sommarjobb :p
(fixa edu på skolor/dagis)![]()

fd. Shadow här på forumet
-
- Kontakt:
Installera och njuta av att sprida Ubuntu och få betalt för det...Shadow skrev:haha! softaste jobbet!oGGe skrev: det enda jag ser är ett nytt sommarjobb :p
![]()
Underbart!!
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
Ja, en framtidsdröm ^^SakJur skrev:Installera och njuta av att sprida Ubuntu och få betalt för det...Shadow skrev:haha! softaste jobbet!oGGe skrev: det enda jag ser är ett nytt sommarjobb :p
![]()
Underbart!!
btw, min polare ville ha en dator, så då tog vi lite delar från gamla datorer och slängde ihop en rätt schysst dator och fixade xubuntu på den. fast han är wow-nörd så gillade han den

Behöver du hjälp?
Behöver du hjälp?
"Edubuntu sprids på förskolor i Malmö"
Sånt ser man gärna mer av.

-
- Kontakt:
Fast inte bara i Malmö, utan även: Västerås, Stockholm, Göteborg, Luleå, Umeå, Arvika, Karlstad, New York, Hallstahammar m.m.DimensionX skrev: "Edubuntu sprids på förskolor i Malmö"
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Du fick till en väldigt bra kontrast därSakJur skrev:
Fast inte bara i Malmö, utan även: Karlstad, New York

Det skulle man vilja se mer av, mycket mer.SakJur skrev:Installera och njuta av att sprida Ubuntu och få betalt för det...Shadow skrev:haha! softaste jobbet!oGGe skrev: det enda jag ser är ett nytt sommarjobb :p
![]()
Underbart!!