Jag skall installer proftpd!
Intressant! Det verkar i som din ftp-server inte är igång. Då borde proftpd dykt upp i listan. Vad jag kan se har du ingen ftp-tjänst igång som lyssnar.
Du får jobba vidare på att få igång själva ftp-servern! Kör sudo netstat -anp | grep tcp för att kolla. Det borde finnas en rad liknande nedan när ftp-tjänsten är igång:
tcp 0 0 0.0.0.0:21 0.0.0.0:* listen X
XXXX/proftpd-server
Du får jobba vidare på att få igång själva ftp-servern! Kör sudo netstat -anp | grep tcp för att kolla. Det borde finnas en rad liknande nedan när ftp-tjänsten är igång:
tcp 0 0 0.0.0.0:21 0.0.0.0:* listen X
XXXX/proftpd-server
Men det står att den är aktiv .
vad tror du det kan vara som jag gjort fel ?
vad tror du det kan vara som jag gjort fel ?
Jag vet inte så mycket om proftpd. Men möjligen kan du starta servicen med:
sudo /etc/init.d/proftpd start
Du kan alltid prova.
Kolla sen:
sudo netstat -anp | grep tcp
Annars kanske nå'n som kan proftpd ge något råd?
sudo /etc/init.d/proftpd start
Du kan alltid prova.
Kolla sen:
sudo netstat -anp | grep tcp
Annars kanske nå'n som kan proftpd ge något råd?
Men när jag startar gproftpd från root så startas den i inaktivt läge servern. Och det händer inget när jag trycker på aktivera. Har jag gjort något fel i server konfigerationen ?
Gå in i Ubuntus meny på System - Administration - Tjänster. Finns ftp-tjänsten med där? Om så - är den "ibockad"?
Jepp den är i bockad !
Ok. Som jag nämnde kan jag inte hjälpa dej med själva GProftpd. Satte upp den för någon månad sen och provkörde. Sedan dess har jag plockat bort den. Jag använder vsftpd istället.
Du har har 2 alternativ;
1. Invänta någon som har kläm på GProftpd och vill hjälpa dej
2. Vill du köra vsftpd istället kan jag förhoppningsvis hjälpa dej med den. Den har jag lite bättre koll på.
Skrev lite här:
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=1082
Du har har 2 alternativ;
1. Invänta någon som har kläm på GProftpd och vill hjälpa dej
2. Vill du köra vsftpd istället kan jag förhoppningsvis hjälpa dej med den. Den har jag lite bättre koll på.
Skrev lite här:
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=1082
Okej !
men vsftpd är inte grafiskt väll?
Kan ju inte så mycket om ubuntu framför allt inte om kommandon i ubuntu så då känns det så långt bort. Ifall det händer något med servern m.m. Men det kanske inte är så svårt ?
men vsftpd är inte grafiskt väll?
Kan ju inte så mycket om ubuntu framför allt inte om kommandon i ubuntu så då känns det så långt bort. Ifall det händer något med servern m.m. Men det kanske inte är så svårt ?
vsftpd är inte grafiskt, men det är ganska enkelt att använda. Man behöver bara justera i en config fil.
Fundera på hur du vill göra. Om du väljer att installera vsftpd, så avinstallera GProftpd först!
Fundera på hur du vill göra. Om du väljer att installera vsftpd, så avinstallera GProftpd först!
Ja det skadar ju inte att försöka !
Du har inte msn så man kanske kan adda dig där så jag kan fråga dig där ?
Kanske man lär sig lite i terminal.
Hur av installerar jag gproftpd ?
Du har inte msn så man kanske kan adda dig där så jag kan fråga dig där ?
Kanske man lär sig lite i terminal.
Hur av installerar jag gproftpd ?
Du kan avinstallera med hjälp av Synaptic. I menyn gå till System - Administration - Synaptic pakethanterare. Leta upp GProftpd och högerklicla på den gröna fyrkanten. Välj avinstallera.
Jag faktiskt inte installerat någon messenger på min maskin ännu. Får ta och göra det i helgen.
Jag faktiskt inte installerat någon messenger på min maskin ännu. Får ta och göra det i helgen.
Jepp tycker jag ! 
Snällt av dig att du addade mig är väldigt tacksam för detta tycker det är kul att lära mig något nytt som linux. Men det kommer säkert bli många frågor !

Snällt av dig att du addade mig är väldigt tacksam för detta tycker det är kul att lära mig något nytt som linux. Men det kommer säkert bli många frågor !

Okej nu när jag installerat vsftpd på linux burken hur går jag till väga nu då ?