ClamAV

iglesias

ClamAV

Inlägg av iglesias »

Hej, har precis gjort en ominstallation av Ubunut 6.10. Det första jag gjorde var att ladda ner alla uppdateringar. Därefter ville jag installera ClamAV. Det gick inte så bra.

I pakethanteraren sökte jag efter clamav-deamon, markerade för installation, klickade på Apply. Jag fick upp diverse felmeddelanden som jag tyvärr inte kom ihåg vad det stod ::)

Jag tänkte att om någon vet vad det var för fel och vad jag ska göra åt det, annars får jag avinstallera och sedan installera igen så jag kan ge lite mer detaljerat vad som gick snett.

Mvh,

Thomas
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: ClamAV

Inlägg av Lars »

Vi behöver nog lite mer information för att kunna hjälpa till. Avinstallera programmet och kör sedan detta kommando från ett terminalfönster:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install clamav-deamon
Sedan kan du enkelt klistra in de felmeddelanden du får här.
iglesias

Inlägg av iglesias »

OK, jag avinstallerade ClamAV men sen glömde jag bort att köra ditt kommando. Jag installerade om igen som jag gjorde förra gången via Synaptic manager men nu fick jag inga felmeddelanden. Så jag antar att det hela ska funka nu.

Mvh,

Thomas
iglesias

Inlägg av iglesias »

Ja, nu svarar jag på mitt eget inlägg  :)men jag behöver ta upp den här tråden igen eftersom jag får två errors när jag försöker starta freshclam. Ta en titt på skärmdumpen.

Tack på förhand!

Mvh,

Thomas

Lägger till att jag följde guiden som finns här: https://help.ubuntu.com/community/ClamAV

[bifogad fil raderad av administratör]
Senast redigerad av 1 iglesias, redigerad totalt 27 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Oftast är det bättre att skicka felmeddelanden som text, då kan andra med samma problem lättare hitta den här tråden.

Förmodligen måste du ha root-behörighet när du kör kommandon. Antingen kan du köra "sudo -i" för att bli root i det terminalfönstret, eller så skriver du sudo framför varje kommando du vill köra som root, t.ex. "sudo freshclam".
iglesias

Inlägg av iglesias »

Oftast är det bättre att skicka felmeddelanden som text, då kan andra med samma problem lättare hitta den här tråden.
OK, sorry, ska göra det nästa gång  8)

Och tack så  mycket för hjälpen.

Mvh,

Thomas
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"