Hejsan, jag har just skaffat ubuntu 6.10 till min macintosh powerbook G4.
Den kör under MacOS X en upplösning på 1280x854 pixlar.
När jag nu installerat ubuntu så kan jag bara välja mellan upplösningarna 800x600, 640x480. Bilden blir också uttöjd för att passa min skärm, så det ser smått löjligt ut.
Hur gör jag för att lägga till "min" upplösning som tillval i inställningarna?
Tack på förhand!
/Elias
uttöjd bild, fel upplösning [LÖST]
uttöjd bild, fel upplösning [LÖST]
Senast redigerad av 1 onionkid, redigerad totalt 16 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: uttöjd bild, fel upplösning
Hej och välkommen till ubuntu-se onionkid!
Så här skulle jag göra... Konfigurering av X är lite problematiskt.
Logga ut och och logga in i Konsolen.
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_bak
Upprepa dessa steg tills att du får igång rätt upplösning.
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
startx
Så här skulle jag göra... Konfigurering av X är lite problematiskt.
Logga ut och och logga in i Konsolen.
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_bak
Upprepa dessa steg tills att du får igång rätt upplösning.
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
startx
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Nu har jag lyckats få upp upplösningen till 1024x768, men där stannar den. När jag kör konfigureringen som du angav så går det att välja 1280x854, men när jag valt den så halkar den liksom ändå ner på 1024 igen. Och bilden är sålunda fortfarande uttöjd. Ska man ändra några andra värden, som t.ex h- eller v-sync?
- mcNisse
Vad menar du med att den halkar tillbaka? Startar den med rätt och sedan byter till en annan?
Se till att den upplösning du vill ha ligger först i xorg.conf. (den blir default)
Se till att den upplösning du vill ha ligger först i xorg.conf. (den blir default)
nja, halkar tillbaka kanske var fel uttryckt. Det är snarare så att jag väljer 1280-upplösningen i konfigurationen, men sen efter omstart så har den ändå bara ändrat till 1024x768. Den verkar inte tro att det fungerar med de proportionerna.
- mcNisse
Kan du gå in och välja rätt installing? Det kan ju vara som jag skrev att den inställning som du valt inte ligger som default (först) i xorg.conf.
jag har fått till det, iaf något sånär. Felet jag gjorde var att jag inte begrep att man skulle välja upplösningarna med mellanslagstangenten, jag tryckte bara enter och trodde det räckte
. Dock så funkade ändå inte den upplösning jag ville ha, men en något lägre med samma proportioner, 1152x768. Det får duga för nu. tack så mycket för hjälpen!