Vad är XGL, och var hämtar man etc.?
-
- Kontakt:
Vad är XGL, och var hämtar man etc.?
Jag har hört om något som kallas XGL, och sökte litet på Google.se för information, men förstår inte riktigt. Man får OpenGL renderade effekter på skrivbordet som tydligen går mycket på hårdvaran, men eftersom jag är ny vid Ubuntu 7.04, och Linux för övrigt så vet jag inte riktigt vad Gnome gör allt som allt. För vad jag förstod det som kan man inte ha både Gnome som medföljde operativsystemet och XGL att köras samtidigt.
Så min fråga är skall man avinstallera eller deaktivera Gnome? Var/Hur gör man då detta? Fungerar det med ett ATi X1950Pro? Kan ju inte titta så mycket på nätet, eller ens ladda ned det ännu eftersom jag inte får min uppkoppling att fungera här, konstigt nog fungerade uppkopplingen perfekt hemma, men eftersom jag inte är hemma särkilt mycket måste jag veta hur jag fixar problemet med mitt ADSL, men det är en annan fråga som jag kanske bör skapa en egen tråd litet senare.
Hursomhelst, XGL?
Så min fråga är skall man avinstallera eller deaktivera Gnome? Var/Hur gör man då detta? Fungerar det med ett ATi X1950Pro? Kan ju inte titta så mycket på nätet, eller ens ladda ned det ännu eftersom jag inte får min uppkoppling att fungera här, konstigt nog fungerade uppkopplingen perfekt hemma, men eftersom jag inte är hemma särkilt mycket måste jag veta hur jag fixar problemet med mitt ADSL, men det är en annan fråga som jag kanske bör skapa en egen tråd litet senare.
Hursomhelst, XGL?
SV: Vad är XGL, och var hämtar man etc.?
nu ta du de lilla lugna!Hvitakristr skrev: Så min fråga är skall man avinstallera eller deaktivera Gnome?

GNOME ska då låta vara.
COMPIZ/BERYL lägger bara på effekter på den fönsterhanteraren du har

http://sv.wikipedia.org/wiki/Beryl
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gnome
jag de ska fungera.Hvitakristr skrev: Fungerar det med ett ATi X1950Pro?
http://sv.wikipedia.org/wiki/XglHvitakristr skrev: Hursomhelst, XGL?
Kan kanske någon annan som är mer hemma på grafik(ATI) kan posta en länk hur man installera BERYL.
Senast redigerad av 1 johan_pirate, redigerad totalt 12 gånger.
Första grejen du kan ta dig an är att försöka få igång 3d-rendering med ditt grafikkort, annars kommer du ingen vart. ATI:s grafikkort är ibland ett aber att få igång, men det brukar lösa sig efter lite trixande. Googla dig fram till någon trevlig howto hur man installerar fglrx(ati:s drivisar för grafikkort) i Ubuntu så löser det sig förhoppningsvis.

-
- Kontakt:
Okej, då hade jag nog missförtått totalt! Men guiden på Beryl's webbsida rekommenderar att installera AIGLX istället för XGL. Jag ska googla lite, men om någon vet hur man gör hjälp gärna till med lite råd och information om hur man skall bära sig åt!
-
- Kontakt:
Ursäktar förvirringen, men det är XGL jag skall ändock pga. mitt grafikkort, men när jag skriver (i terminalen) "/etc/gdm/gdm.conf-custom", så svarar den "Permission Denied", och jag har loggat in som root genom "sudo -v" och "sudo su -". Vad gör jag fel?
EDIT:
Jag fick åtkomst genom att öppna filen manuellt istället för genom en terminal, men vart bör jag lägga:
[servers]
1=Xgl
[server-Xgl]
name=Xgl server
command=/usr/bin/Xgl -fullscreen -ac -accel glx:pbuffer -accel xv:pbuffer
flexible=true
... jag hittar inget av detta, kan jag bara lägga till det i slutet alltså under [servers] (så skippar jag väl givetvis att klistra in [servers] igen, så det inte blir dublett)?
EDIT2:
Bör jag även gå igenom steg 3. på Ubuntu 7.04:
http://www.tectonic.co.za/view.php?id=1153
EDIT:
Jag fick åtkomst genom att öppna filen manuellt istället för genom en terminal, men vart bör jag lägga:
[servers]
1=Xgl
[server-Xgl]
name=Xgl server
flexible=true
... jag hittar inget av detta, kan jag bara lägga till det i slutet alltså under [servers] (så skippar jag väl givetvis att klistra in [servers] igen, så det inte blir dublett)?
EDIT2:
Senast redigerad av 1 Hvitakristr, redigerad totalt 12 gånger.
Japp. Step 3A för Ubuntu, 3B gäller Kubuntu.Hvitakristr skrev: EDIT2:

-
- Kontakt:
Jaha, ett A också, trodde det var 2,3... men 2 gjorde jag ju! Jag är bra trött asså... känner mig djävligt dum nu faktiskt. Men vet du varför jag inte får access till den där conf filen?Jarulf skrev:Japp. Step 3A för Ubuntu, 3B gäller Kubuntu.Hvitakristr skrev: EDIT2:
Konfigurations-filen är skrivskyddad för att vem som helst inte ska komma åt den, och för att komma åt den krävs root-rättigheter.
För att komma åt filen prova i terminalen:
sudo gedit /etc/gdm/gdm.conf-custom
sudo talar om att du vill köra kommandot med rooträttigheter.
gedit /etc/gdm/gdm.conf-custom är programmet som ska köras.
Du behöver inte känna dig dum, vi har alla varit där.
För att komma åt filen prova i terminalen:
sudo gedit /etc/gdm/gdm.conf-custom
sudo talar om att du vill köra kommandot med rooträttigheter.
gedit /etc/gdm/gdm.conf-custom är programmet som ska köras.
Du behöver inte känna dig dum, vi har alla varit där.

-
- Kontakt:
'gedit --help' to see a full list of available command line options.' kommer fram. Nu är jag bra förvirrad, jag har faktiskt använt detta kommando innan enligt någon guide när jag skulle installera något invecklat, men då visste jag inte vadsom kommandot var tillför!
EDIT:
Fungerade dock genom "Run Application.../Alt+F2", men jag fick ändå ingen åtkomst!
Vad är det här?
EDIT:
Fungerade dock genom "Run Application.../Alt+F2", men jag fick ändå ingen åtkomst!
Vad är det här?
Lät väldigt konstigt. Dubbelkollat att du skrev rätt?Hvitakristr skrev: 'gedit --help' to see a full list of available command line options.' kommer fram. Nu är jag bra förvirrad, jag har faktiskt använt detta kommando innan enligt någon guide när jag skulle installera något invecklat, men då visste jag inte vadsom kommandot var tillför!

-
- Kontakt:
Jomen! Det fungerar i "Run Application...", men ger mig ingen åtkomst, och fungerar inte alls i terminalen. Jag har även loggat in mig som root genom "sudo"...Jarulf skrev:Lät väldigt konstigt. Dubbelkollat att du skrev rätt?Hvitakristr skrev: 'gedit --help' to see a full list of available command line options.' kommer fram. Nu är jag bra förvirrad, jag har faktiskt använt detta kommando innan enligt någon guide när jag skulle installera något invecklat, men då visste jag inte vadsom kommandot var tillför!
EDIT:
... vilket var problemet, nu fungerar det i terminalen, men dock ingen åtkomst till att spara filen.
Kan de klistra in exakt vad du skrev, och vad sm svarades? 

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
- Kontakt:
Ett snabbt utdrag ur terminalen:Emil.s skrev: Kan de klistra in exakt vad du skrev, och vad sm svarades?![]()
E: Kunde inte hitta paketet csm
root@[HEMLIGT]:~# sudo gedit /etc/gdm/gdm.conf-custom
cannot open display:
Run 'gedit --help' to see a full list of available command line options.
root@[HEMLIGT]:~# sudo gedit /etc/gdm/gdm.conf-custom
cannot open display:
root@[HEMLIGT]:~#
root@[HEMLIGT]:~# gedit /etc/gdm/gdm.conf-custom
cannot open display:
root@[HEMLIGT]:~# exit
logout
[HEMLIGT]@[HEMLIGT]:~$ gedit /etc/gdm/gdm.conf-custom
Det sista fungerade (att öppna), men jag fick ingen åtkomst, men måste nog sova nu snart!
När du är inloggad som root@[HEMLIGT] behöver du inte skriva sudo för att få rättigheter, sudo används bara när du är en vanlig dödlig användare som vill ha root-rättigheter.
"cannot open display: " lät väldigt konstigt. Du är inne i X hoppas jag.

-
- Kontakt:
[Lång tystnad...]Jarulf skrev: När du är inloggad som root@[HEMLIGT] behöver du inte skriva sudo för att få rättigheter, sudo används bara när du är en vanlig dödlig användare som vill ha root-rättigheter.
Vad är X?
Detta är liksom min tredje dag på Linux. Jag har inte ställt till med något för mig?
Allt man sabbat går att fixa på ett sätt eller annatHvitakristr skrev:[Lång tystnad...]Jarulf skrev: När du är inloggad som root@[HEMLIGT] behöver du inte skriva sudo för att få rättigheter, sudo används bara när du är en vanlig dödlig användare som vill ha root-rättigheter.
Vad är X?
Detta är liksom min tredje dag på Linux. Jag har inte ställt till med något för mig?

X = Grafiska miljön i Ubuntu.
edit: Du kan alltid prova att editera med nano och se om det fungerar.
[HEMLIGT]@[HEMLIGT]:~#sudo nano /etc/gdm/gdm.conf-custom

X är den grafiska delen i Ubuntu, alla fönster, menyer och allt annat kul.
för att stänga av den skriver du: "sudo /etc/init.d/gdm stop"
för att slå igång det igen skriver du: "sudo /etc/init.d/gdm start"
de låter som du nämligen har slagit av X
för att stänga av den skriver du: "sudo /etc/init.d/gdm stop"
för att slå igång det igen skriver du: "sudo /etc/init.d/gdm start"
de låter som du nämligen har slagit av X

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jarulf skrev: När du är inloggad som root@[HEMLIGT] behöver du inte skriva sudo för att få rättigheter, sudo används bara när du är en vanlig dödlig användare som vill ha root-rättigheter.
Inte ens root får utan vidare skicka saker till jarulf's display. Det är säkerhetsinställningarna för X som spökar här
urban@Leia:~$ sudo gedit foo
Password:
Funkar som det ska, men inte...
urban@Leia:~$ sudo su -
root@Leia:~# gedit foo
cannot open display:
Kör "gedit --help" för att se hela listan av tillgängliga kommandoradsflaggor.
och inte heller...
root@Leia:~# sudo gedit foo
cannot open display:
Kör "gedit --help" för att se hela listan av tillgängliga kommandoradsflaggor.
root@Leia:~#
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
-
- Kontakt:
Jag hade X aktiverat tills jag lade till följande i gdm.conf-custom:
(under [servers])
Men då krashar X vid inloggning, eller för att vara specifik vid inskrivande av lösenord. Hörde att man behöver en annan kod till Ubuntu 7.04 än 6.10, kan det vara felet kanske? Men någon som vet vilken kod "FÖR ATi, INTE NVIDIA"?
(under [servers])
Kod: Markera allt
1=Xgl
[server-Xgl]
name=Xgl server
flexible=true