Varför Ubuntu?

antepop

Varför Ubuntu?

Inlägg av antepop »

Hej på er

Varför ska jag som windows användare använda Ubuntu?

Jag spelar nätpoker på olika siter? Går det att spela trotts att pokerklienten inte stödjer linux?

Min sambo älskar The Sims 2, är det något som går att lösa med ubuntu?

Tacksam för svar då jag ska formatera om datorn snart :)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

SV: Varför Ubuntu?

Inlägg av zero gravity »

I Ubuntu och alla Linux distros så kör man windowsprogram via något som kallas wine.
Jag kollade på deras hemsida angående the sims2 men de verkar lite mörkt.

Men jag tycker verkligen du skall testa Ubuntu. Eftersom du är här och frågar så har du säkert hört om alla fördelar med Linux (inga virus, stabilitet, lätt att installera program, gratis, snyggare mm.).
Så om du ändå skall formatera om så skapa en partition som du kan installera Ubuntu på.
Så kan du ha både windows och Ubuntu. Testa det sedan ett tag och se vad du tycker.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Sims 2 ska fungera i med programmet Cedega. http://transgaming.org/gamesdb/games/vi ... me_id=3284
beroende på wilken klient du kör poker på. Pokerstars klient fungerar perfekt med wine. Svenska spel har jag inte fått att funka med wine.

Sen är det svårt att säga varför du som Windowsanvändare ska använda Ubuntu. Visst du lär inte få några problem med virus och annat skräp. Säkerhetsbiten är fantastisk i Ubuntu men du bör noga gå igenom vilka program du använder i Windows, se om det finns motsvarande program i Ubuntu. Titta upp dem, läs lite om dom och se efter det om Ubuntu kan vara nåt för dig.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Har dock hört att om du skall ha den fria versionen av cedega så måste du göra en hel del jobb för att det skall fungera, jag är dock också nybörjare och med en guide löser sig allt. :P

EDIT: Verkade inte så svårt om du följer följande howto (och kan engelska): http://www.linux-gamers.net/modules/wiw ... INDEX+Wine .

För att se vilka spel som fungerar går du in på http://transgaming.org/gamesdb/ . Lycka till!
Senast redigerad av 1 Kerath, redigerad totalt 10 gånger.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
StarMan

Inlägg av StarMan »

För att spela nätpoker tror jag inte Windows är ett måste... Sims... tja.... kan du inte lära kvinnan spela poker istället??  8) (Förutsatt nu att din sambo är kvinna)
Annars kan jag som nybliven Ubuntist säga att för varje dag som går blir "Fönstret" (XP) mer och mer avlägset för mig. Dessutom siar jag att det nya Fönstret, Vista, kommer locka fler användare till Linux-sidan vilket kommer ge ännu bättre support för hårdvara, spel osv... Gratis är det också, så det är ju ytterligare en anledning ytterligare förutom de tidigare nämnda säkerhet och stabilitet. Sen finns ju en sjukt läcker terminal som man kan sitta och hacka runt i med en kall öl bara för att....  ;D

/nicky
Terminalhaxxor is tha shitniz!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"