Pengar, pengar, pengar

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Pengar, pengar, pengar

Inlägg av Urban Anjar »

Flera olika idéer har dykt upp i forumet som kräver att vi har och kan hantera pengar på ett seriöst sätt; webbshop, skivutskick, affischtryck osv. Vi snackar kanske inte om stora belopp, men pengarna måste ändå hanteras på ett trovärdigt och pålitligt sätt.

Ett sätt att lösa detta är att damma av planerna på en förening. Där har man en kassör, revisorer och allt som behövs. Jag har skrivit ner en idé om hur det skulle kunna se ut och fungera.

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg55895

Inget är förstås bestämt utan vi är öppna för att diskutera också HELT andra förslag. Vilka skulle alternativen kunna vara? Fundera och tyck till!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

SV: Pengar, pengar, pengar

Inlägg av Okänd »

Tycker iden med en stödförening ser ut att vara det bästa alternativet, då det är avskilt från LoCot och inte har med det att göra....bortsett från att vara ett ekonomiskt stöd.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Jag röstar för en förening.
Med frivilliga Donnationer och webbshopp kan vi skrapa ihop en hög pengar. Sen skulle man alltid kunna ta betalt för "telefon" eller "kom hem och hjälp" support. Möjligheterna är många :) Med pengarna gör man sen reklam för ubuntu och/eller skivutskick. Här har vi ännufler möjligheter ;)
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

Låter som en bra idé med en förening. Ubuntu is the future. ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kan bara instämma. Då känns det mer som en "riktig" organisation igen.
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

De låter ju bra :D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rasmus skrev: Jag röstar för en förening.
Med frivilliga Donnationer och webbshopp kan vi skrapa ihop en hög pengar. Sen skulle man alltid kunna ta betalt för "telefon" eller "kom hem och hjälp" support. Möjligheterna är många :) Med pengarna gör man sen reklam för ubuntu och/eller skivutskick. Här har vi ännufler möjligheter ;)
Snackar du om att göra en förening av hela klabbet eller LoCo + stödförening?
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Stödförening med oberoende forum, wiki etc.

Så kan Stödföreningen gå in och stödja forumet om de vill, men man blir inte medlem i föreningen bara för att man går med i forumet. Jag tror att en distinktion är viktig, det kan finnas de som vill vara med i det ena men inte det andra. :)
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Urban Anjar skrev:
Rasmus skrev: Jag röstar för en förening.
Snackar du om att göra en förening av hela klabbet eller LoCo + stödförening?
En förening för alt, men jag är mycket positiv till en stödförening också.
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Jag skulle rösta på att göra hela LoCot till en förening
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tja, varför inte?

Det skulle nog göra att det känns mer som en helhet istället för att krångla till det med stödföreningar som istället kan leda till rivalitet om det vill sig illa.

Men, nu är jag inte lika insatt i det här med föreningar som många av er, är bäst att jag påpekar. :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Om vi, som några föreslår, gör hela LoCo't till en förening. Vad är då en medlem? Kan vi ha en medlemsavgift?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Var ju det som krånglade till allt och gjorde det diffust för alla att särskilja forum och förening med dess stadgar som kom med på köpet när det begavs sig senast.
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Urban Anjar skrev: Om vi, som några föreslår, gör hela LoCo't till en förening. Vad är då en medlem? Kan vi ha en medlemsavgift?
Här kommer några snabba tankar, vissa mindre genomtänkta men spontana

Självklart. Det underlättar hela processen med omröstningar samt det ger automatiskt Ubuntu-se chansen att etablera sig, att trycka upp material för mässor med mer.

Avgiften behöver dock inte vara stor, det handlar mer om en symbolisk summa för att bevisa mer än ett foruminlägg att man är engagerad.

Jag skulle tippa på att en avgift på runt 50 till 100 kr / år är lagom.

Självklart skall man som ickemedlem få ta del av allt som har med forum, wiki och alla andra tjänster som finns under LoCot men vad jag är ute efter är att man inte så lättvidigt skall komma och ställa krav hur som helst utan att bevisa mer än att man registrerar sig på t.ex. forumet och med en gång får rösta om LoCots framtid.

Avgiften måste samtidigt vara så låg att det inte får bli ett hinder så att det blir en klassfråga.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tycker jag låter förträffligt rancor. Bra tänkt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Låter kanske inte så dumt.

Skulle alla medlemmar ha rösträtt eller bara betalande?

Min första tanke är att alla skulle ha det, men.......?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Bobcat skrev: Var ju det som krånglade till allt och gjorde det diffust för alla att särskilja forum och förening med dess stadgar som kom med på köpet när det begavs sig senast.
Nej, därav mitt förslag om att skilja de två åt tydligt

Jag är inte heller så rädd för rivalitet mellan förening och LoCo, om båda har tydliga mål och ansvarsområden. Kanske blir det i stället en garanti mot maktmissbruk och alltför snabba och ogenomtänkta beslut.

Enligt min modell står LoCo't för all utåtriktad verksamhet; forumet, kampanjer osv.

Föreningen hanterar allt som kostar pengar.

LoCo't kan göra vad som helst, så länge det inte kostar pengar, då måste föreningen blandas in.

Föreningen är å andra sidan beroende av LoCo't som "front" när den vill ordna försäljning eller annat utåtriktat.

Visst, ett och annat kan bli en aning "trögt", men den trögheten står nog också för ökad demokrati och fler som deltar i besluten.

Rancor: Du menar alltså att den som har betalat medlemsavgiften är röstberättigad i föreningen/LoCo't , den som bara har registrerat sig har ingen rösträtt?
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Bobcat skrev: Låter kanske inte så dumt.

Skulle alla medlemmar ha rösträtt eller bara betalande?

Min första tanke är att alla skulle ha det, men.......?
Bara betalande medlemmar i så fall skall få rösta för sådant som rör föreningen.

Sedan kan jag mycket väl tänka mig att t.ex. forumadministratören kan skapa omröstningar där forumets medlemmar röstar för olika saker gällande forumet.

Problemet som jag känner är att det är för stor fokus på forumet just nu. Känslan att allt för många känner att forumet är hela LoCots medelpunkt men jag är helt övertygad om att vi aldrig kommer få igång något utan allt kommer gå segt som sirap om det inte organiseras på ett tydligt sätt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det kan finnas 2 typer av "medlemmar" kanske?

Forums-medlem
Förenings-medlem

En föreningsmedlem kan vara med och bestämma, dvs att rösta. En forumsmedlem icke, men får all support han behöver i forumet.

Alla får tillträde till Ubuntu Sverige, men man får alltid något extra som betalande föreningsmedlem.

Håll avgiften låg, så ökar antalet föreningsmedlemmar snabbt.

(bara ett snabbt förslag, jag tänker ut nåt bättre sen)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Och då behöver vi bara ha 2 titlar, Forumsmedlem, Föreningsmedlem istället för "erfaren ubuntist" osv.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"