Jag undrar om det finns något kommando som raderar alla sökresultat den hittar typ?
locate vmware | rm vmwa*
hoppas ni fattar.

Kod: Markera allt
locate vmware | xargs rm -rf
,,, och det är dessutom troligt att du måste lägga till ett sudo innan rm vilket gör det hela ännu farligare.DrKonservburk skrev: OBS! Det här är "farligt"...
locate vmware | xargs rm -rf
locate vmware | sudo xargs rm -irf
Tack för tipsetDeepThought skrev: Kanske kan man köra rm med flaggan -i (interactive, d.v.s. du får "svara ja" på alla filer först - trycka y och Enter) om man är lite osäker? Borde väl bli:Funkar om man inte har på tok för många filer, då kan det bli jobbigtKod: Markera allt
locate vmware | sudo xargs rm -irf
![]()
muahaha xDzero gravity skrev:Toker!!![]()
Problemet är att längden på kommandoraden är begränsad, `locate vmware` kan bli väldigt lång och då ryms inte alla filnamn. När man kör xargs så delas det upp i flera anrop av rm om det behövs.gasol skrev: borde inte sudo rm -rf `locate wmvare` fungera lika bra? kanske bäst att testa med echo `locate wmvare` först![]()
du har börjat närma dig något intressant... find (plats att börja söka på) [argument] är ytterst användbart för sånt här. Till exempel tarmcNisse skrev: find . | xargs -i echo "{}"
Ger detta fel på min burk. "find: paths must precede expression" Men det är bara att fnutta wilcard uttrycket filatt*. Jag trodde att ett helt annat fel skulle kunna uppståfind . -iname filatt* -delete
slänger filerna filattslänga och filattspara (dvs alla filer som börjar på filatt), givetvis oxå rekursivt.
släng dig i väggen microsoft!mcNisse skrev: Det visar ju hur använbara gnus verktyg är![]()
Jag har försökt att beskriva hur find har fungerat sen åtminstone dapper... Och enda sättet jag lyckas återskapa det fel du beskriver är om jag sätter path (det är punkten dvs var man ska börja söka någonstans (.=nuvarande position)), efter expression (-iname filatt*), precis som felmeddelandet säger... Är du säker på att du skrev kommandot exakt som beskrevs?mcNisse skrev: Mycket intressant. Är det gnus utökningar av find som du beskriver? Jag hittade inget i man sidan på en HPUX burk. Det visar ju hur använbara gnus verktyg är
Ger detta fel på min burk. "find: paths must precede expression" Men det är bara att fnutta wilcard uttrycket filatt*. Jag trodde att ett helt annat fel skulle kunna uppstå![]()
Ja, han skrev kommandot exakt som du beskrev. Skillnaden ärMekaniseradApelsin skrev:Är du säker på att du skrev kommandot exakt som beskrevs?
touch filattslänga filattspara
find . -iname filatt* -delete