(K)Ubuntu + Samsung 250Gb SATAII = problem

NewToasted

Inlägg av NewToasted »

Efter att ha kört Linux i form av Ubuntu 5.10 serverinstallation på min server bestämde jag mig igår för att även köra det på min desktopmaskin, men det visar sig vara allt annat än smidigt för tillfället.

Först tänkte jag behålla Window's partioner och lägga en installation av Kubuntu på andra partioner "bredvid" så att säga, men detta resulterade i att Kubuntuinstallationen (6.06 AMD64) hängde sig vid "steg 5 av 6" där den ska lista systemets hårddiskar. Jag tänkte att detta kanske hade något med mitt delvis misslyckade pillande i Partition Magic och raderade alla partioner på hårddisken, för att börja helt från början, och där står jag nu.

Problemet är bara att jag fortfarande får exakt samma fel, den bara står och gör ingenting när jag kommer till steg 5 av 6, trots att hårddisken är opartionerad och därmed i "nyskick".

Lite info jag lyckades samla kommer här:

Kod: Markera allt

ubuntu@ubuntu:~$ for i in /dev/[hs]d[a-z]; do sudo fdisk -l $i; done
Note: sector size is 2048 (not 512)

Disk /dev/hda: 731 MB, 731013120 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 22 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 2048 = 32901120 bytes

Disk /dev/hda doesn't contain a valid partition table
Det där tyder ju på att den hittar någonting som är 731 Mb? Det är mer eller mindre omöjligt. Hårddisken är som sagt opartionerad, och på 232 Gb formaterad!

Hårdvaran i systemet:

ASRock 939Dual SATAII moderkort
AMD Opteron 146 stabilt överklockad till 2.8 GHz (har gått så med Windows i 6 månader utan problem, och är primestabil)
2x512 Corsair TwinX minnen
Samsung SpinPoint SP2504C, 250 Gb med SATAII interface
Extern, urkopplad Maxtor 250 Gb USB2-disk.

Hjälp uppskattas oerhört mycket!

/Simon
NewToasted

Inlägg av NewToasted »

Vilken (O)Tur jag har!

När jag första gången ska försöka mig på Linux som desktop-OS, så visar det sig att mitt moderkorts SATAII-kontroller är inkompatibel med Ubuntu, därav mina problem! Uppdaterade BIOS och flyttade disken till en "vanlig" SATA-port, och nu sitter jag här och skriver i mitt nyfixade Ubuntu Dapper, lyssnar på min MP3-samling med XMMS och tittar på filmer i Xvid-format med VLC.

Jag älskar detta OS! :)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"