Ubuntu äger!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
StarMan

Ubuntu äger!

Inlägg av StarMan »

Har nyligen gått från Win XP till detta nya härliga system. Färden har varit rätt smärtfri än så länge då allt fungerar på min laptop förutom skrivaren (ska gå att lösa verkar det som) och mitt Atmel STK500 utvecklingskort för microcontrollers.(Även detta ska i teorin fungera=)
Dock händer ju att man saknar Windows, inte för att det är bättre men för att man är mer hemma i systemet där. Därför har jag  kört hardcore Ubuntu för att inte lockas att använda Ondskan på dual-boot eller så...  ;) Hamnade på en polares laptop för några minuter sedan för att tanka över lite musik till min telefon via usb. Win XP hittar då först en typ av device när vi kopplar in i första porten, sen händer inget. Går inte att använda, försvinner helt ur systemet. lsusb tänker jag först, men inser att det ju inte går. Jag vet inte hur man gör sånt i Windows... :o Sedan pluggar man i den i en annan usb varpå systemet vaknar till liv och hittar en "usb masslagringsenhet" som den sen inte kan använda före en omstart?!? Jag lämnar då tangentbordet 324 MB mp3:or fattigare, men med ett leende på läpparna när jag går tillbaka till min burk och terminalhaxxar lite bara för att...  8)
Grymt off topic detta, men hittade ingenstans i forumet lämpligt för såna här små noveller. Leve Linux!

/Nicky
Terminalhaxxor is tha shitniz!
johan_pirate

SV: Ubuntu äger!

Inlägg av johan_pirate »

;D ;D
StarMan

Inlägg av StarMan »

Men pommes frites!! Missade helt att det fanns topics denna skulle passa lite bättre under... Någon kanske kan haxxa iväg denna till rätt Terminal-stylee? haha  ;D

/Nicky
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Kul att läsa....
[me=Barre]hoppas att StarMan inte går tbx till windows ;D[/me]
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

^^ GO UBUNTU!
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av Gurra72 »

Kul för dig.. Jag står mellan 42 distar  samt xp och allt bara krånglar.  Då måste det vara fel bakom tangentbordet :P

Det enda som funkar hjälpligt med mina tv-behov är Dapper 6.06, men programmuppdateringarna verkar avta där. vad gör man då? Jag har ju datorn som ett mediacenter. Mythtv har jag aldrig lyckats få igång men i dapper funkade xdtv med schemalagd inspelning. i edgy och Fiesty är det kört.

Hjälp mig någon. Jag har 114 i IQ enligt illustrerad vetenskaps hemsida och klarar ändå inte att få igång mythtv. Finns någon i MENSA som kan bistå mig?
Senast redigerad av 1 Gurra72, redigerad totalt 31 gånger.
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware :P
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Gurra72 skrev: Kul för dig.. Jag står mellan 42 distar  samt xp och allt bara krånglar.  Då måste det vara fel bakom tangentbordet :P
42 st? ???
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av Gurra72 »

oj.. editerade efter ditt inlägg.  så långsam är jag

Men ja.. har provat de flesta.. Ubuntu och pclinuxos funkar bäst hittils
Senast redigerad av 1 Gurra72, redigerad totalt 31 gånger.
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware :P
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
rich

Inlägg av rich »

Gurra72 skrev: Kul för dig.. Jag står mellan 42 distar  samt xp och allt bara krånglar.  Då måste det vara fel bakom tangentbordet :P

Det enda som funkar hjälpligt med mina tv-behov är Dapper 6.06, men programmuppdateringarna verkar avta där. vad gör man då? Jag har ju datorn som ett mediacenter. Mythtv har jag aldrig lyckats få igång men i dapper funkade xdtv med schemalagd inspelning. i edgy och Fiesty är det kört.

Hjälp mig någon. Jag har 114 i IQ enligt illustrerad vetenskaps hemsida och klarar ändå inte att få igång mythtv. Finns någon i MENSA som kan bistå mig?
Jag förstår inte vad din IQ hade med saken att göra. Men länkarna som bifogades nedan bör nog ge dig tips och trix. det gäller ofta att googla fram saker och läsa manualer :)
Användarvisningsbild
kojkan

Inlägg av kojkan »

Helt klart att Ubuntu äger det finns ju en hel sjö med grejer att fixa å dona med har tidigare suttit på win-xp-pro men ubuntu slår ju det med hästlängder har fått allt och funka felfritt men det vart ju nåra omistallationer innan det funka smärtfritt oxå vill bara tacka zinden för all hjälp han gett mig så jag kunnat lämmna windows å bli en ny anhängare till det vackra system :-* tetade men 7.04 amd 64 bit men allt är ju inte klart till 64bit änn men det funkar ju fint med gammla fina 32bit oxå

och era fina forum som man har haft mycket hjälp från även till alla er som skriver så fina å bra lösningar på våra nybörjar problem som gör det helt klart till det skönaste systemet att hanskas med tack ni erfarna å hjälpsamma  :P
Senast redigerad av 1 kojkan, redigerad totalt 8 gånger.
AMD Athlon64 4000+ Soket939
2048 ddr pc3200
nVidia BFG 7900 GTX OC 512 MB PCI-E
Viewsonic 19" VX922
Creative SB Audigy SE PCI
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

StarMan, har du lyckats med Atmel STK500 kitet ännu?

Jag har några M88 och M68 processorer (tror jag dem heter) att flasha om och jag kan flasha i Windows med lite mech men det är klart intressant att se om du får det att fungera i Ubuntu.
StarMan

Inlägg av StarMan »

Jajamen!! STK500 rullar! Allt fungerar utom min skrivare, men det finns någon fransos som lyckats få fart på den, så jag ska tugga i mig den tutorialen igen (har försökt den en gång) när universitetet tycker de plågat mig nog för i år... :)
bara höra av dig rancor om det skulle kunna vara nåt jag kan hjälpa dig med.

/Nicky
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

ubuntu>windows 8)

OT:Starman har en cool visningsbild :D
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

Shadow skrev: OT:Starman har en cool visningsbild :D
minsann ;D
Användarvisningsbild
ninetwozero

Inlägg av ninetwozero »

skulle tippa på att det är en futuristisk kamikaze_ekorre från starwars O_O
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Shadow skrev: skulle tippa på att det är en futuristisk kamikaze_ekorre från starwars O_O
haha, den ser ut som en wookie som fått nått i arslet ;S
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
ninetwozero

Inlägg av ninetwozero »

därav det mystiska leendet O_O
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

Shadow skrev: skulle tippa på att det är en futuristisk kamikaze_ekorre från starwars O_O
haha ;P
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Shadow skrev: därav det mystiska leendet O_O
japp.. tror ni det är chewbacca som har varit i farten ? ;D
Behöver du hjälp?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"