Moderator - rullande schema

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

SV: Moderator - rullande schema

Inlägg av Okänd »

Jag citerar dig Marval :)

"Det är märkligt hur ni som alltid säger att vi ska se framåt och gå vidare ständigt hänvisar till "den gamla konflikten". Det är som att ni inte kan släppa den flera av er."

- Hur löd ditt första inlägg när du kom tillbaka?

"Sedan ska det klistran på mig. Jag är vare sig ledsen, bitter, sor eller någon annan förminskande egenskap du vill förse mig med för att flytta fokus från sakfrågan."

- Är du verkligen säker på det? Du reagerade ganska häftigt när jag gjorde mina inlägg här igår och anklagade mig för att kapa din tråd och göra personangrepp, vilket jag inte gjorde. Titta högre upp för att se vad jag kritiserade, och det var absolut inte dig, utan det du gjorde. Jag har inget emot dig som person Marval.

"Angånde ditt nästa fula knep: att påskina att detta skulle vara någon slags hämd efter att jag nekats en plats där hos er på Olympens höjd, så kan vi väl förtydliga att jag INTE nekades."

- Olympens höjd?

"Ranzor lämnade; jag kom tillbaka; anmälde intresse att hjälpa till; funderade kring ubuntu-se:s struktur; postade detta inlägg och fick först då insikt i ert resonemang."

- Funderat på att använda rancors riktiga nick istället?

"Men det är roligt att du i alla fall funderar på förslaget. Allt som ökar gemenskap och sammanhållning är värt att titta närmare på. Idéer kanske ska testas istället för att rivas i småbitar eller dras i långbänk. Olyckskorpar kommer alltid att kraxa men det hinner inte med att bygga på sitt bo."

- Vi har tänkt längre än så, vilket du snart kommer att märka. Och jag tror du blir nöjd.

Ha en bra dag Marval :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

marwal skrev: Det är märkligt hur ni som alltid säger att vi ska se framåt och gå vidare ständigt hänvisar till "den gamla konflikten". Det är som att ni inte kan släppa den flera av er.
I referenser till den gamla konflikten är det tyvärr inte vi moderatorer som leder, utan det kommer med jämna mellanrum lite folkparksretorik och stora ord i andra trådar. För att citera dig själv:
∓quot;marwal"\ skrev: Det här är så typiskt "gamla" ubuntu-se.
Två personer som har på fötterna får inte kritisera, för då hotas den "goda stämningen".
Men nån j-a lallare får hållas med sina tjuvnyp. Femtekolonnare och quisslingars små sarkasmer är tydligen lättare att bära än sanningen.
Jag säger inte att någon av parterna i den ordväxlingen gjorde ett exemplariskt intryck, tvärtom, men riktigt vad du avser med citatet ovan vet jag inte, om det inte är att röra upp stämningen. Och hela upprinnelsen till den uppkomna kontroversen var just att du och en person till "firade" avgången av den siste av "det gamla". Jag tror inte att du finner många trådar som behandlar den gamla konflikten, förutom den du själv bidrog med.
∓quot;marwal"\ skrev: Sedan ska det klistras på mig. Jag är vare sig ledsen, bitter, sur eller någon annan förminskande egenskap du vill förse mig med för att flytta fokus från sakfrågan.
Jag vill inte förse dig med någon egenskap alls, jag antog det utifrån ditt resonemang. Då det var felaktigt ber jag om ursäkt.
∓quot;marwal"\ skrev: Angånde ditt nästa fula knep: att påskina att detta skulle vara någon slags hämd efter att jag nekats en plats där hos er på Olympens höjd, så kan vi väl förtydliga att jag INTE nekades.
Du som en gång har befunnit dig på "Olympens höjd", kände du dig som en grekisk gudom med absolut makt? Jag gör det då inte. Men precis som du skriver i ett inlägg ovan så växer man med uppdraget. Hade jag agerat som privatperson hade jag förmodligen inte varit lika samlad som nu. Jag säger heller inte att det är någon slags "hämd", utan en reaktion på Urban Anjars PM. Jag ser inte ett debatterande inlägg som hämnd för något. Det är också ett väldigt lamt sätt att hämnas på och jag är säker på att om du hade velat hämnas skulle du kunna tänka ut något bättre. :)
∓quot;marwal"\ skrev: Men det är roligt att du i alla fall funderar på förslaget. Allt som ökar gemenskap och sammanhållning är värt att titta närmare på. Idéer kanske ska testas istället för att rivas i småbitar eller dras i långbänk. Olyckskorpar kommer alltid att kraxa men de hinner inte med att bygga på sitt bo.
Jag är osöker på vad du syftar till med den sista meningen, men det låter som ett sunt statement.

Vi börjar med en poll för att se hur många som är missnöjda med nuvarande system, sen får vi se om vi ska gå vidare. Dock lyfts det många idéer här och om vi ska testa alla blir det inte så mycket gjort. Personligen anser jag att det ibland kan bli lite för mycket demokrati på forumet, så att vi blir som rebellgruppen i Life of Brian, att vi pratar om att göra saker istället för att göra dem. Ett utmärkt exempel på detta är wiki-diskussionerna. Där har vi diskuterat struktur och innehåll hur länge som helst, men inte mycket (vad jag vet) har konkret gjorts för att realisera visionerna. Vad det beror på vet jag inte riktigt, men när var och en drar åt sitt håll är det svårt att hitta en gemensam grund att stå på. Det finns många starka viljor på forumet, varav du säkerligen är en. :)

Vårt mål är givetvis att alla ska kunna känna sig delaktiga oavsett vilken roll de har. Jag kan personligen säga att jag inte känner mig mer eller mindre viktig bara för att jag är moderator, men det heter ju att makt korrumperar så förmodligen blir även jag en maktfullkomlig galning inom en snar framtid. Jag hoppas att när den dagen kommer så är jag såpass vid mina sinnens fulla bruk att jag avgår frivilligt.

Varför ville du själv bli moderator?

Det är tråkigt att vi träter såhär, marwal, vi som hade så bra kommunikation om flash-tutorials. OT: Hur går det förresten med dem? De utkast jag såg var ju suveräna!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kanske bäst jag tydliggör en sak så att det inte uppstår något missförstånd Marval. :)

Att jag föreslog att du skulle använda rancors riktiga nick var därför att det finns många nya medlemmar som kanske inte vet vem du menar annars. De kanske tror att det finns en medlem med nicket "ranzor" på forumet annars.

Men om du tycker att det känns bättre att använda "ranzor" istället för "rancor" så låt inte mig hindra dig.

:)
marwal

Inlägg av marwal »

"Hur löd ditt första inlägg när du kom tillbaka?"

- Det löd: 'Precis min åsikt. Utan ranzor har jag inget emot att vara här.'
Det står jag för. Jag vet fler som tycker detsamma men som ljög i tråden för att det kändes obehaglig att säga som det var. Kanske kan man både förstå och acceptera en sådan lögn för fridens skull. Men jag anser det falsk historieskrivning. När någon om tre år tittar i arkivet ligger där en helt annan bild än hur det egentligen var. Då har man raderat och ljugit ihop historien och kan ingenting lära av den.
Jag anser att det sista spåret av sebastean och no1vikings envisa kamp att totalitärt lägga under sig och behärska communityn försvann när Rancor (som tillsattes som administratör av dessa) avsade sig uppdraget. Sedan tillsatte Rancor en del tillfälliga moderatorer efter diverse svanhopp ur leden. Denna interimskår har sedan rotat sig fast. Vore nog idé att starta från scratch där också. Men detta måste man inse själv. För gör man inte det och biter sig fast så blir man nog sittande eftersom ingen riktigt vågar ifrågasätta saker av rädsla att det ska blossa upp en strid som bara blir obehaglig för alla inblandade. Den rädslan kan man regera länge på.
Att polla är meningslöst. Hur pollen formuleras garanterar hur den kommer att besvaras. Så länge "den goda stämningen" är viktigare än sanning och genomförande så står communityn och stampar. Alla berörs i högsta grad av vad som varit. Även de som (liksom jag) vill jobba framåt. Nog winns man vem som sa vad; på vilken sida de stod.
Nu står webbplats2 still. De två som enligt Anjar jobbar på saken, talar inte med varandra - åtminstone inte den ene med den andre.

"Du reagerade ganska häftigt när jag gjorde mina inlägg här igår och anklagade mig för att kapa din tråd och göra personangrepp, vilket jag inte gjorde. Titta högre upp för att se vad jag kritiserade, och det var absolut inte dig, utan det du gjorde. Jag har inget emot dig som person Marval"

- Nej, jag reagerade inte häftigt. Jag försökte styra tillbaka tråden till sitt ämne - något du försvårar eftersom du hela tiden vill göra det till en personfråga. Idéen med ett rullande schema har jag också dragit för Gröngöling som tyckte att det var en bra idé och att jag borde posta en tråd om saken.

"Olympens höjd?"
- En anspelning på den kravspec som gjorts gällande.

"Funderat på att använda rancors riktiga nick istället?"

- Vad detta för stil?! När du inte har några argument - när ett 'ursäkta att jag tog fel och beskyllde dig för att föreslå förändringar av hämndbegär' vore att vänta. Då kritiserar du ett skrivfel istället!!!
(Nu hann du posta emellan (jag skriver så förban-t långsamt på min dvoraklayout). Som sagt det var ett skrivfel... inte ett stavfel. Mina ögon förvandlade hans nick så jag trodde det stavades så.)

"Ha en bra dag Marval"
- Du med, (du stavade mitt nick fel med flit va? För att småsint hämnas för att jag råkade skriva rancors namn fel), DimensionX
Okänd

Inlägg av Okänd »

marwal skrev: Jag vet fler som tycker detsamma men som ljög i tråden för att det kändes obehaglig att säga som det var. Kanske kan man både förstå och acceptera en sådan lögn för fridens skull.
Nu har du samma inställning som Ny Demokrati och senare Sverigedemokraterna intog i valrörelserna. Att du är den enda som vågar ta debatt om det som alla ändå tycker. Sen hänvisar du till något okänt mörkertal för att backa upp ditt påstående. Jag ser heller inte hur ett påhopp på någons person skulle kunna lära oss något om historieskrivningen, varesig det är på dig, mig eller rancor.
∓quot;marwal"\ skrev: Sedan tillsatte Rancor en del tillfälliga moderatorer efter diverse svanhopp ur leden. Denna interimskår har sedan rotat sig fast. Vore nog idé att starta från scratch där också. Men detta måste man inse själv. För gör man inte det och biter sig fast så blir man nog sittande eftersom ingen riktigt vågar ifrågasätta saker av rädsla att det ska blossa upp en strid som bara blir obehaglig för alla inblandade. Den rädslan kan man regera länge på.
Nu hänvisar du till det stora mörkertalet igen. Att alla hukar sig i rädsla för den stora konflikten, eller de stora stygga moderatorerna. Det är svårt att bestrida eftersom det kan vara 20-30 personer eller rentav 2000 som sitter runtom på sina kammare och knyter näven i byxfickan över oss nedriga människor som sitter i moderatorstolen. Eller så är det du och några få, som ryms på en näve. Det är ju helt omöjligt att veta. Av de jag har hört är det fyra kritiska röster för tillfället.

Eftersom du strider för detta marwal, är det inte mer än rätt att du lägger fram förslag på de du tycker skulle vara lämpliga som moderatorer, så kan de ta ställning till om de vill axla ansvaret.
∓quot;marwal"\ skrev: Att polla är meningslöst. Hur pollen formuleras garanterar hur den kommer att besvaras. Så länge "den goda stämningen" är viktigare än sanning och genomförande så står communityn och stampar.
Nu är du sanningssägare igen. Jag vet inte om det går att ordna så att kritik kan framföras anonymt här på forumet, men det hade förmodligen varit det bästa. Dock riskerar man alltid att folk missbrukar förtroendet med att kommentera anonymt, dels genom att spamma tråden med ovidkommande strunt, dels att ikläda sig flera personligheter för att ge uttryck för ett folkuppbåd. Nu ska jag inte måla f-n på väggen ännu, men jag ser det ändå som risker med ett sånt förfarande.

Dock, eftersom du säger att forumdeltagarnas riktiga känslor undertrycks eftersom de måste stå vid vad de tycker och inte vågar p g a rädsla för repressalier, så är det den enda framkomliga vägen om man vill ha relevanta svar.

Det du gör genom att formulera det som du gör är att oavsett vad folk säger öppet, så är det du som har rätt. Det enda alternativet är således för oss moderatorer att avgå med omedelbar verkan p g a det utbredda missnöjet som finns här på forumet. Även om ingen törs uttala det.
∓quot;marwal"\ skrev: Alla berörs i högsta grad av vad som varit. Även de som (liksom jag) vill jobba framåt. Nog winns man vem som sa vad; på vilken sida de stod.
Nu står webbplats2 still. De två som enligt Anjar jobbar på saken, talar inte med varandra - åtminstone inte den ene med den andre.
Du har gjort en feltolkning av läget. Little John och plun som är de som jobbar mest med webplats 2.0 har utmärkt kommunikation sinsemellan. Enligt Little John: "Eftersom plun är ute på jobb hela veckan är han bara sporadiskt inne här och kan kolla av sina PM". Han svarade senare till Little John och du vred till det i värsta löpsedelsmanér att de två över huvud taget inte kommunicerade. Det känns lite sensationshysteriskt att basera ett uttalande, som du känner till så lite om, på ett enstaka PM. Som den grävande journalist du är så hade jag förväntat mig lite mer vederhäftiga uttalanden. Detta var bara ett ensidigt påstående som inte bekräftats över huvud taget av tredje part, men du basunerar ut det som ett bevis på att ingenting fungerar på Ubuntu Sveriges forum.

Var du får in Urban Anjar i det här vet jag inte, och vad han har sagt vet jag ännu mindre om, så i det ska jag inte uttala mig.

Jag tycker att det är tråkigt att andra ska behöva läsa sånt och fundera på hur det ligger till med Ubuntu Sverige, när det i själva verket inte alls förhåller sig på det sätt du säger.
∓quot;marwal"\ skrev: "Olympens höjd?"
- En anspelning på den kravspec som gjorts gällande.
Den kravspec som gjorts gällande kan jag sammanfatta i att man ska ha vanligt folkvett. Hur du väljer att konkretisera vad jag sa är upp till dig.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Först!

Angående felstavningar av nicknames.

Då har jag missat ett flertal gånger på den här tråden ser jag, för det var det första jag gjorde. Å andra sidan så pratade jag direkt till dig på den här tråden så de flesta fattade nog att det var ett (klantigt) stavfel från min sida, och vem jag menade.

"- Det löd: 'Precis min åsikt. Utan ranzor har jag inget emot att vara här.'"

- Och, hade det med det "gamla" att göra?

"Jag vet fler som tycker detsamma men som ljög i tråden för att det kändes obehaglig att säga som det var. Kanske kan man både förstå och acceptera en sådan lögn för fridens skull. Men jag anser det falsk historieskrivning."

- Du tror inte att en del skrev så för att de tyckte att han hade gjort ett bra admin jobb, trots att de hade haft en del dispyter med honom, men ändå uppskattade allt han gjort för forumet?

"När någon om tre år tittar i arkivet ligger där en helt annan bild än hur det egentligen var."

- Du har fritt fram att titta i arkivet, det ligger längst ned på forumet.

"Då har man raderat och ljugit ihop historien och kan ingenting lära av den."

- Du menar det på fullt allvar?

"Jag anser att det sista spåret av sebastean och no1vikings envisa kamp att totalitärt lägga under sig och behärska communityn försvann när Rancor (som tillsattes som administratör av dessa) avsade sig uppdraget."

- Och varför tror du att han gjorde det? Kan du ge oss en bra förklaring?

"Sedan tillsatte Rancor en del tillfälliga moderatorer efter diverse svanhopp ur leden."

- Nu gissar du väl rätt mycket, eller hur? Hur vore det att ta fram lite fakta istället?

"Denna interimskår har sedan rotat sig fast. Vore nog idé att starta från scratch där också. Men detta måste man inse själv. För gör man inte det och biter sig fast så blir man nog sittande eftersom ingen riktigt vågar ifrågasätta saker av rädsla att det ska blossa upp en strid som bara blir obehaglig för alla inblandade. Den rädslan kan man regera länge på."

Marwal, menar du verkligen det på fullt allvar? För jag har faktiskt svårt att tro det. Hur många tror du är rädda eller känner sig illa behandlade i det här forumet?

Ren fakta, allt fungerade väldigt bra tills.........

(fyll i själv)

"Att polla är meningslöst."

Och odemokratiskt kanhända? eller kanske rentav säger lite vad medlemmarna tycker istället för att en enda person går in och insinuerar en massa, utan att komma med någon fakta som backar upp. Lite fakta som omväxling kanske?

"Hur pollen formuleras garanterar hur den kommer att besvaras. Så länge "den goda stämningen" är viktigare än sanning och genomförande så står communityn och stampar. Alla berörs i högsta grad av vad som varit. Även de som (liksom jag) vill jobba framåt. Nog winns man vem som sa vad; på vilken sida de stod.
Nu står webbplats2 still. De två som enligt Anjar jobbar på saken, talar inte med varandra - åtminstone inte den ene med den andre."

- Titta på alla medlemmar, verkar de missnöjda? Om inte, varför?

(sen gissar du igen, ta fram lite fakta istället, som omväxling :) )

"- Nej, jag reagerade inte häftigt. Jag försökte styra tillbaka tråden till sitt ämne - något du försvårar eftersom du hela tiden vill göra det till en personfråga. Idéen med ett rullande schema har jag också dragit för Gröngöling som tyckte att det var en bra idé och att jag borde posta en tråd om saken."

- Jag antar att de flesta är fullt kapabla att bedöma det själva, eller hur? Låt folk här dra sin egen slutsats utifrån vad vi hittills har postat. Det låter väl mest vettigt tror jag, vad tror du?

"Ha en bra dag Marval"

"- Du med, (du stavade mitt nick fel med flit va? För att småsint hämnas för att jag råkade skriva rancors namn fel), DimensionX"

- "småsint hämnas" - Bra, den lägger jag till i min lista, en upp. ;)

Jag skall ta och lägga ihop summan av allt som har skrivits på den här tråden sen. Så får vi lite statistik. ;)

Fortfarande, ha en trevlig dag Marwal. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Citat ur mitt PM till marwal:

Angående plun så vet jag inte vad som har hänt. Han svarar inte på mina PM, så jag har ingen aning. Att han är sur just nu märkte jag. Vi två har ju byggd upp den nya sidan och plötsligen försvann han bara. Fast jag vet att han är på uppdrag hela veckan nu.
Hälsningar
Peter

Hoppas, det hjälper.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Marwal, vi kan ju gräva lite i historien om du vill det? Du verkar så angelägen, minst sagt. :)

Minns du ditt första inlägg till mig när jag var precis ny på forumet?

Säg bara till om du vill ha en länk och dela det med resten medlemmar här. :)
marwal

Inlägg av marwal »

CF:
Jag svarar dig senare i ett PM. Risken är annars att det här blir en långdragen historia. Det känns bra att det går att vädra saker men just nu kanske alla är lite på spänn. Hoppas det går att finna en form att rensa luften ordentligt. Jag tror det finns behov. Mer än behov - en nödvändighet. Nåväl jag ska ägna mig en stund åt att fundera över vad du sagt; vad jag tror och PM:ar dig senare (om du är intresserad vill säga. Säg ifrån annars.)
En sak som förenar oss alla är nog ändå omsorgen om communityn och spridantet av Linx i allmänhet och Ubuntu i synnerhet. Kan vi enas om det kan vi nog också hitta andra saker att enas om eller respektera åsikter vi inte delar.

DX: Nu är du sådär arg igen. VAD du eldar upp dig! Vill du också ha mitt PM?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vi kör med öppna kort istället och låter alla läsa vad som skrivs, tycker du inte att det vore bäst?

edit:

Du vet att här på "olympens höjd" så kör vi med öppenhet. ;)
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 10 gånger.
marwal

Inlägg av marwal »

Alright. Kan vi enas om att prata om mitt förslag då och inte en massa annat. Jag blir helt splittrad när diskussionen sticker iväg i tio olika håll. Och inte en massa slag under bältet. Ja, jag drev för länge sedan en webbsida där jag skrev en del sk granskande repportage. Vad har det med det här att göra? Nej, jag minns inte vad jag skrev till DX när du var ny. Något surt säkert. Precis som du kan ha en dålig dag och råka posta något du ångrar. Vad har det med det här att göra?
Så, kan FÖRSLAGETS för occh nackdelar debatteras så är jag gärna med.
Vill ni rensa luften offentligt så starta en tråd i ämnet.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Jag vet inte riktigt vad som bör skrivas om denna tråden, om allt annat som vart (bl.a. den omtalade konflikten) och det som komma skall.

Rancor kom in efter en ganska turbulent tid på forumet (och inte bara här). Han gjorde det som förväntades av honom, och därefter gick han på eget initiativ tillbaka att bli forumanvändare. Man kan inte annat än ge honom beröm för det.

När det kommer till moderering så är den och kommer alltid att vara ett privilegie, som innebär ansvar och närvaro på forumet. Självklart måste privilegiet kunnas tas ifrån en om så behövs. Dessutom är det en bra idé att man har lite ruljans bland moderatorerna. Men enbart för att få folk mer engagerade, eller när någon moderator behöver uppehåll.

Är god stämmning viktigt på ett forum, svaret är ja. Så moderatorgruppen måste funka ihop.
Är demokrati och lite dynamik viktigt på ett forum, svaret är ja. Så det är bra att det finns olika åsikter, men inte konflikter!! Då har man missat idén med att vara moderator.

Men 1 sak är viktigare än allt annat, att forummedlemmarna får den hjälp de behöver!!
Visst blir det en samlingsplats med, men detta är huvud-målet för alla personer som engagerar sig i Ubunt-Sverige.
Frågan är då, leder detta till något som hjälper Ubuntu användarna?
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

marwal skrev: Alright. Kan vi enas om att prata om mitt förslag då och inte en massa annat. Jag blir helt splittrad när diskussionen sticker iväg i tio olika håll. Och inte en massa slag under bältet. Ja, jag drev för länge sedan en webbsida där jag skrev en del sk granskande repportage. Vad har det med det här att göra? Nej, jag minns inte vad jag skrev till DX när du var ny. Något surt säkert. Precis som du kan ha en dålig dag och råka posta något du ångrar. Vad har det med det här att göra?
Så, kan FÖRSLAGETS för occh nackdelar debatteras så är jag gärna med.
Vill ni rensa luften offentligt så starta en tråd i ämnet.
Det finns väl inte så mycket att rensa. Vi kör en ärlig diskussion med öppna kort. Skulle jag kunna få svar på lite frågor jag ställde i ditt nästa inlägg så vore jag tacksam. :)

(och varför tror du att inlägget var negativt?)
Okänd

Inlägg av Okänd »

zero gravity skrev: Jag vet inte riktigt vad som bör skrivas om denna tråden, om allt annat som vart (bl.a. den omtalade konflikten) och det som komma skall.

Rancor kom in efter en ganska turbulent tid på forumet (och inte bara här). Han gjorde det som förväntades av honom, och därefter gick han på eget initiativ tillbaka att bli forumanvändare. Man kan inte annat än ge honom beröm för det.

När det kommer till moderering så är den och kommer alltid att vara ett privilegie, som innebär ansvar och närvaro på forumet. Självklart måste privilegiet kunnas tas ifrån en om så behövs. Dessutom är det en bra idé att man har lite ruljans bland moderatorerna. Men enbart för att få folk mer engagerade, eller när någon moderator behöver uppehåll.

Är god stämmning viktigt på ett forum, svaret är ja. Så moderatorgruppen måste funka ihop.
Är demokrati och lite dynamik viktigt på ett forum, svaret är ja. Så det är bra att det finns olika åsikter, men inte konflikter!! Då har man missat idén med att vara moderator.

Men 1 sak är viktigare än allt annat, att forummedlemmarna får den hjälp de behöver!!
Visst blir det en samlingsplats med, men detta är huvud-målet för alla personer som engagerar sig i Ubunt-Sverige.
Frågan är då, leder detta till något som hjälper Ubuntu användarna?
Hej marval. Trevligt att se dig aktiv i forumet igen. Välkommen!

Hej zero gravity, skickade dig ett PM den 4/4 med en förfrågan men har inte fått svar.
Skickade ett nytt PM 7/4 som en påminnelse.

Cheers!
marwal

Inlägg av marwal »

DimensionX skrev: Det finns väl inte så mycket att rensa. Vi kör en ärlig diskussion med öppna kort. Skulle jag kunna få svar på lite frågor jag ställde i ditt nästa inlägg så vore jag tacksam. :)
Starta en egen tråd är du snäll.
Det verkar som om några tycker att min idé är värd att testa OM den gynnar communityn.
Så om två prov-moderatorplatser utannonseras så kan väl folk få teckna upp sig i mån av intresse (jag avstår då naturligtvis av skäl jag angett tidigare). Det kan röra sig om en månads tjänstgöring (så många får tillfälle att prova).
Låter det som en bra idé? Finns det problem som kan uppstå? Hur hanteras dessa? osv.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Och det betyder att du plötsligt vill glömma allt som tidigare sagts i tråden?

Och inget svar på mina frågor?

Du anklagar oss för en massa saker, sen vill du bara glömma allt?

Nope, inte en chans. Du kommer att få förklara ALLT som du har påstått, och även ge bevis för att så föreligger. Annat vore inte rätt mot medlemmarna, eller oss som blivit anklagade.

Eftersom en stor del av den här tråden handlar om det, så löper vi linan ut tycker jag. Ditt förslag kommer givetvis att behandlas.

Om du vill ha en ny tråd för saken, okey. Men öppenhet framför allt.
marwal

Inlägg av marwal »

Starta en ny tråd. Jag vill inte att mitt förslag begavs i en massa stridslystnad. Jag talar gärna med dig i en ny tråd.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Förslag på namn?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Personligen tycker jag att det låter som en bra idé, samtidigt som jag tycker att det låter riskabelt. Att inte ha någon form av förtroendeomröstning för de som anmäler sig till tjänstgöring, om det så är en poll per person, det är att riskera att rubba gruppdynamiken.

Marwal: Du skrev i ditt inledande inlägg att det finns uppenbara fördelar. Förutom att överbrygga känslan av "vi och dom", vilka andra fördelar finns det?

Finns det fortfarande en "vi och dom"-känsla kvar på forumet?
marwal

Inlägg av marwal »

"Du skrev i ditt inledande inlägg att det finns uppenbara fördelar. Förutom att överbrygga känslan av "vi och dom", vilka andra fördelar finns det?"

- att få medlemmar att växa. Det kan tom vara en del i faddersystemet som diskuteras i en annan tråd. Förhindra att det uppstår snack om vad som avhandlas i dolda forum. Det blir öppet åt båda håll.

"Finns det fortfarande en "vi och dom"-känsla kvar på forumet?"
- Svår fråga. Just nu känns det lite så ;) men det är bara tillfälligt hoppas jag. Men tittar man på gruppdynamik generellt så är det aldrig lyckat att ha hierarkier som inte känns rättvisa och kan upplevas godtyckliga. Jag säger inte att så är fallet men faran för det är noll om vem som önskar kan prova att att vara moderator.
[/quote]
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"