Här är lite tips för er som kör gnome och vill testa kde.
Först till installationen, öppna en terminal och skriv "sudo aptitude install kde". Du har nu installerat kde och kan välja det nästa gång du loggar in. När du installerar så kommer du blir tillfrågad olika saker, en utav dom är vilken inloggningshanterare du vill använda. Välj här gdm.
Att köra aptitude gör det väldigt enkelt att ta bort kde inklusive alla program när du väl har testat klart. För att ta bort kde öppna terminalen i gnome och skriv "sudo aptitude remove kde".
Ett irriterande problem när du är inne i kde är att alla gnomeprogram ligger blandade med kdes.
För att fixa detta så gå till http://www.kde-apps.org/content/show.ph ... tent=31031
Ladda här ner deb filen och installera. Nu läggs alla gnome program i en separat mapp i menyn.
Testa kde på Ubuntu!
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Testa kde på Ubuntu!
Abusus non tollit usum
SV: Testa kde på Ubuntu!
Kanske dags att testa KDE igen då, senast jag testade det så var de gammal och grått 

- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Om jag testar detta och sedan tar bort KDE, hur går det med Amarok, försvinner den då? Vad händer med bootup bilden, blir den Kubuntu isf Ubuntu?
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Alla program som installeras med kde paketet försvinner. Om amarok var installerat innan så vet jag faktiskt inte vad som händer. Men man tycker den borde finnas kvar eftersom den per se inte installerades med paketet.
Bootupbilden skall fortfarande vara ubuntus, både när du installerar och när du tar bort kde.
Verkar se mkt bättre ut nu (inte lika grått). Jag vet med mig att jag kommer göra en helt ny installation när fiesty kommer ut, så tänkte jag skulle testa kde ett tag. Gnomes möjligheter har jag tömt ut, har alla program jag behöver mm, så dags o testa lite kde-program.
Bootupbilden skall fortfarande vara ubuntus, både när du installerar och när du tar bort kde.
Verkar se mkt bättre ut nu (inte lika grått). Jag vet med mig att jag kommer göra en helt ny installation när fiesty kommer ut, så tänkte jag skulle testa kde ett tag. Gnomes möjligheter har jag tömt ut, har alla program jag behöver mm, så dags o testa lite kde-program.
Abusus non tollit usum
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Om man installerar paketet kubuntu-desktop så får man hela kubuntu (dvs när du loggar in i kde så har du allt du skulle fått med om du installerat kubuntu från början). Det är oftast roligare och bättre än bara det tråkiga kde 
apt-get har oxå en möjlighet att ta bort paket den inte använder längre, det är bara att testa att köra apt-get -remove kde (om ni installerat med apt-get, aptitude och apt-get tycker inte om varandra SÅ mycket), det kommer fram en text om vilka paket som inte används längre och tipsa om ett kommando som tar bort dem.
Har ni installerat ett paket tidigare så är det markerat som manuellt installerat (t.ex. amarok). Tar ni och installerar kde så är alla de paket som kommer med kde markerade som automatiskt installerade. apt-get tar bara bort paket som inte används OCH är installerade automatiskt med hjälp av detta kommando. (aptitude gör likadant)

apt-get har oxå en möjlighet att ta bort paket den inte använder längre, det är bara att testa att köra apt-get -remove kde (om ni installerat med apt-get, aptitude och apt-get tycker inte om varandra SÅ mycket), det kommer fram en text om vilka paket som inte används längre och tipsa om ett kommando som tar bort dem.
Har ni installerat ett paket tidigare så är det markerat som manuellt installerat (t.ex. amarok). Tar ni och installerar kde så är alla de paket som kommer med kde markerade som automatiskt installerade. apt-get tar bara bort paket som inte används OCH är installerade automatiskt med hjälp av detta kommando. (aptitude gör likadant)
More Mekaniserad at http://blippe.se.