Var är min hårddisk?

Hvitakristr
Kontakt:

Var är min hårddisk?

Inlägg av Hvitakristr »

Jag har letat under "System/Dator (Computer)", men där verkar inte min hårddisk synas till. Vart finns den, eller är detta ett fel? Sen undrar jag vart jag skall lägga programvara dvs. såsom mappen "Program (Program Files)" i Windows var för installationer men då för Windows.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Var är min hårddisk?

Inlägg av mcNisse »

Hej Hvitakristr och välkommen till Ubuntu-se!
Hvitakristr skrev: Jag har letat under "System/Dator (Computer)", men där verkar inte min hårddisk synas till. Vart finns den, eller är detta ett fel? Sen undrar jag vart jag skall lägga programvara dvs. såsom mappen "Program (Program Files)" i Windows var för installationer men då för Windows.
Diskarna hittar du under System->Administration->Disks.

Program installeras med en pakethanterare. Synaptic (adept om du kör kubuntu) heter programmet du installerar program med. Det är ovanligt att man intstallerar program manuellt. De flesta program hittas i /usr/bin. Det finns några andra ställen också. Med du behöver inte för det mesta inte bry dig :)

På denna sida hittar du en hel del nyttigt om ubuntu. Den är på engelska.
https://help.ubuntu.com/6.10/ubuntu/des ... index.html
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

mcNisse skrev: På denna sida hittar du en hel del nyttigt om ubuntu. Den är på engelska.
Finns även på ärans och hjältarnas språk :)
Hvitakristr
Kontakt:

Inlägg av Hvitakristr »

mcNisse skrev: Hej Hvitakristr och välkommen till Ubuntu-se!
Hvitakristr skrev: Jag har letat under "System/Dator (Computer)", men där verkar inte min hårddisk synas till. Vart finns den, eller är detta ett fel? Sen undrar jag vart jag skall lägga programvara dvs. såsom mappen "Program (Program Files)" i Windows var för installationer men då för Windows.
Diskarna hittar du under System->Administration->Disks.

Program installeras med en pakethanterare. Synaptic (adept om du kör kubuntu) heter programmet du installerar program med. Det är ovanligt att man intstallerar program manuellt. De flesta program hittas i /usr/bin. Det finns några andra ställen också. Med du behöver inte för det mesta inte bry dig :)

På denna sida hittar du en hel del nyttigt om ubuntu. Den är på engelska.
Jag tackar för hjälpen  ;) , trodde det var Ubuntu som tappat bort hårddisken först. Men nu vet jag vart jag kan lägga Nexiuz så det slipper ligga på Skrivbordet.
olsson

Inlägg av olsson »

Måste man ha gjort nåt innan man kan använda System -> Administration -> Disks? för jag har inte de alternativet ???
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

olsson skrev: Måste man ha gjort nåt innan man kan använda System -> Administration -> Disks? för jag har inte de alternativet ???
Du måste mounta en hårddisk...
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

olsson skrev: Måste man ha gjort nåt innan man kan använda System -> Administration -> Disks? för jag har inte de alternativet ???
Vilken smak :) av ubuntu kör du?

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
olsson

Inlägg av olsson »

mcNisse skrev: Vilken smak :) av ubuntu kör du?
Jag kör 6.10...
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Jag menade kubuntu, xubuntu eller .... Det jag skrev gäller ubuntu (gnome).

Okänd

Inlägg av Okänd »

Se också

Hårddisk-introduktion:
http://ubuntu-se.org/Wiki/H%C3%A5rddiskIntroduktion

Hur och var program installeras:
http://ubuntu-se.org/Wiki/HurOchVarProgramInstalleras

De kan vara lite avancerade i vissa stycken, men är det några frågor är det bara att återkomma. :)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Tror att det här plockades bort i Edgy (6.10) för att programmet inte underhölls längre, eller något sådant, så det är inte så konsigt om det inte finns ;) Jag blev minst lika förvånad när jag inte kunde hitta det..

Vet inte vad som är en bra motsvarighet, gparted kanske? :-\

Vad gäller vart du skall lägga program så är nog /opt en möjlighet, men jag rekommenderar nog ändå hemkatalogen, kanske funkar /usr/share/games för spel (men det kan bli krux med rättigheter)? Detta gäller dock bara program som installeras "på windows-vis", d.v.s. då du blir ombedd att välja mapp för installation (ganska få program, men en del spel gör så här, har jag för mig - själv gjorde jag en spelmapp i min hemkatalog, ~/Spel). Andra program brukar själv lägga sig där de skall vara.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"