Dual boot efter installation?

Gasten
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Gasten »

Hej!
Var sugen på att testa linux ett bra tag och ramlade över ubuntu-disten av en slump och tnkte "Det här verkar enkelt, jag testar!" och laddade ner liveCD:n. Så nu sitter jag här 48 timmar senare och inser att ja vade lite fel alternativ under installationen. Jag hade tänkt att dual boota ubuntu med mitt win98. Går det att fixa till i efterhand? Jag vill hälst inte göra om alla inställningarna igen...

Har även lite andra frågor:

1) var kan man ändra att UTF8 ska vara default? Jag -tror- att jag har ett probem med det...

2) två av mina tangenter, asterisk-knappen och knappen med mer änn och mindre änn samt pipline (bredvid vänster shift), funkar inte. Jag har kollat på bilderna tangentsbord layouter, och iaf asterisk-knappen fins inte (enligt dem ska den ligga där halva min enter-knapp är).

3) Min backspace får fnatt när man håller den nere. När man släpper den för att sluta radera text, fortsäter den tills första bästa stopp. Inte helt kul med långa komdandon. Ä det tänkt att det ska vara så? Hur kan jag ändra det?

// Gasten som av någon anledning saknar windows. Han kan dock inte sätta fingret på vad. Programmen? Utseendet? Att man måste banka hårt för att något ska funka? Eller så är det bara skrämmande med all tekniskt mumbo jumbo som verkar finnas överallt i linux.
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Hejsan Gasten, och välkommen till forumet!

Någon kan säkert svara på din fråga snart men tills dess flyttar jag tråden till en mer passande sektion. Eftersom din första fråga uppenbarligen rör installationen av ubuntu flyttar jag den till Installationsproblem. ;)
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

1) UTF-8 ska vara redan vara default. Annars kan du köra "sudo dpkg-reconfigure locales" i en terminal.

2) Låter som du har fel tangentbordsinställningar. Gå in på System -> Inställningar -> Tangentbord och testa byta layout. Funkar det inte kan du köra "gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf" och ändra där.
Detta funkar för mig.

Kod: Markera allt

Option          "XkbModel"      "pc105"
        Option          "XkbLayout"     "se"
3) Det är inte tänkt att det ska vara så. Vet dock ej vad det beror på.

[quote="Gasten"]// Gasten som av någon anledning saknar windows. Han kan dock inte sätta fingret på vad. Programmen? Utseendet? Att man måste banka hårt för att något ska funka? Eller så är det bara skrämmande med all tekniskt mumbo jumbo som verkar finnas överallt i linux.[/quote]
Du har hamnat i en ovan miljö. Ã…k till ett annat land så tycker du nog mycket är konstigt som är fullt normalt för landets invånare.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

[quote="Gasten"]// Gasten som av någon anledning saknar windows. Han kan dock inte sätta fingret på vad. Programmen? Utseendet? Att man måste banka hårt för att något ska funka? Eller så är det bara skrämmande med all tekniskt mumbo jumbo som verkar finnas överallt i linux.[/quote]
Oh, när du väl kommer in i det... MUMMA! :D Hoppas att du känner dig hemma snart! ;)
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Btw, win 98? Om man ändå ska köra windows så kör man väl XP eller 2k? Är inte 98 lite väl gammalt (och osäkert?) ?
fedor

Inlägg av fedor »

jo men orka slösa en XP licens på en gammal dator ;)

Har man en dator med windowns 95 eller 98 så är det definitivt en sådan man bör installera GNU/Linux på.
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

[quote="Brodd"]jo men orka slösa en XP licens på en gammal dator ;)

Har man en dator med windowns 95 eller 98 så är det definitivt en sådan man bör installera GNU/Linux på.[/quote]
Absolut! Inget att invända mot det! :D
Gasten

Inlägg av Gasten »

[quote="nahoj"]Btw, win 98? Om man ändå ska köra windows så kör man väl XP eller 2k? Är inte 98 lite väl gammalt (och osäkert?) ?[/quote]
Asså, jag kör häldre 98 och pathar som fan än att ha en massa XP-funktioner som Litenmjuk inte kan hålla säkra (som det där hålet i deras bldformat vad-det-nu-heter, som gjorde att man unde öppna en bakdörr när filen öppnades genom att redigera i anteckningar).

Quartus: Jo, så står det i min fil också. Och det där om tangentbordsupphakningar: Jag har haft problem med det tidigare men nu är det mycket värre. det beror nog på att hårdvaran nte är gjord för att köra linux på (flera gånger så missar systemet att jag trycker på knappar också, så bokstäver faller bort. då kan den nog missa att jag släpper knappar också?).

Här är en illustratio på hur det ser ut i tangenbordslayout-menyn:
Här är jpg-filen.

cirkel 1: på mitt tangentbord ska <, > och pipeline (rakt streck). Shift ska vara kortar än ctrl.

cirkel 2: Jag har inte den tangenten. mn returknapp ser ut som ett upp-och-ner-vänt L.

Det verkar inte finnas någon annan design på tangentbord i menyerna (merän att kapparna gör olia saker). Det här kan väl inte vara ett specialfall?

ch sen åter till huvudfrågan: måste jag installera om hela härket för att dual boota med windows?

// Gasten som blir mer och mer hemmastad på sin na platform.

EDIT: Allmän reparation av dålig länkning.
Gasten

Inlägg av Gasten »

Jaha, jag har läst på lite gran och jag har igen möjlighet at Dual boota windows (för liten hårddis), så jag får helt enkelt välja. det lutar åt att jag stannar och luxar (efetersom att man kan komplettera med wine), men jag har som sagt ganska rejäla problem med mitt tangentbord och det är ganska arm just nu så man vet aldrig.

Dock har jag en ny fråga: Kan man på något sätt få tag på iler som ligger i den komprimerade (avskärmade) windows-delen? Skulle vara rätt bra om, men inte hela världen om inte.

// Gasten som funderar på att ta en kalldus i vattenslangen utomhus.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Gasten"]Jaha, jag har läst på lite gran och jag har igen möjlighet at Dual boota windows (för liten hårddis), så jag får helt enkelt välja. det lutar åt att jag stannar och luxar (efetersom att man kan komplettera med wine), men jag har som sagt ganska rejäla problem med mitt tangentbord och det är ganska arm just nu så man vet aldrig.[/quote]
Du skulle kunna prova med ett annat tengenbord och se om det går till sig. Du kan ju också kolla i bios och se om det går att göra några inställningar där.

[quote="Gasten"]Dock har jag en ny fråga: Kan man på något sätt få tag på iler som ligger i den komprimerade (avskärmade) windows-delen? Skulle vara rätt bra om, men inte hela världen om inte.[/quote]
Brukar fixas automatisk av ubuntu vid installation. Går annars att fixa med script eller manuellt.

[quote="Gasten"]// Gasten som funderar på att ta en kalldus i vattenslangen utomhus.[/quote]
Hade inte varit något att fundera på för mig om jag nu hade en sån ;)
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Har du förresten konfigurerat om x-servern? Det kan ju (om du har en massa tur) lösa problemet med tangentbordet, plus att du kan ställa in lite annat kraffs... Kolla här för mer info.
Gasten

Inlägg av Gasten »

Att konfigurera Xorg-filen hjälpte inte.

Det där om att mounta verkar lovande. Skriptet funkade inte, så jag testar att fixa det manuellt.

Fdisk printade:

Kod: Markera allt

Disk /dev/hda: 20,0 GB, 20020396032 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 2434 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte

Enhet Start     Början        Slut     Block    Id  System
/dev/hda1   *           1        2341    18804051   83  Linux
/dev/hda2            2342        2434      747022+   5  Utökad
/dev/hda5            2342        2434      746991   82  Linux växling / Solaris
Jag gissar på att det är hda5 jag vill åt, eftersom att Diskhanteraren säger att det finns 730mb i swap-pratitionen. Kan det vara det? Och hur får jag ut det (vad ska jag skriva i /etc/fstab)?

Och vad jag vet har jag aldrig varit i närheten av Solaris. Vad är det?
Okänd

Inlägg av Okänd »

hda5 är en partition som enbart används som swap. Kan jämföras med windoes där swap läggs på partitionen innehållande windows. Att det står solaris behöver du inte bry dej om. Hda2 är en utökad partition och innehåller enbart swap-partitionen hda5.

Någon windowspartition synns inte till och alla 20 gb är upptagna av de två partitionerna. Har du någon mer hårddisk än den på 20 gb? Går windows att starta?
Gasten

Inlägg av Gasten »

Nepp, windows går inte att starta och någn annan hårddisk vet jag inget om.

Och sen kan det inte stämma att mina 20 gig är fulla, för på andra ställen står det att jag har 14 kvar!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Alla 20 gigg är upptagna av linuxpartitioner (installationspartition + swap) vilket betyder att din windowspartition inte längre finns.

Vid partitionering under ubuntuinstallationen brukar finnas flera alternativ däribland att ta bort rubbet eller behålla XP på sidan om. Vid det senare ordnas automatiskt en meny vid uppstart av dator där operativsystem kan väljas.

Jag vet inte om alternativ om att behålla windows 98 fanns för dej (utan att behöva välja manuell partitionering) men hur som helst tycks alternativet du körde på varit att ta bort rubbet..
Gasten

Inlägg av Gasten »

Okej. Jag såg ingen skymt av något Dual boot-alternativ såg jag inte till, så win98 funkar nog inte automatiskt. Har läst lite på wikin och det ståratt jag skulle behövt 10 gig, vilket jag inte kan undvara. Lite synd på det jag inte brände, menmen. sånt är livet. Har varit berädd på det sen i fredags :)

Dock kan jag meddela att jag testar ett annat tangentbord nu (Labtec istället för Compaq), och änn så länge funkar det prima! Även asterisk och mer än, mindre än-knappen. (dock är mellanslag lite slö, men det handlar inte om mjukvaran).

// Gasten som är säker på att den kommer få spunk så fort han har postat det här inlägget :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Eftersom du har så pass mycket ledigt utrymme är det inte omöjligt att det går att rädda en och annan fil:
HOWTO: Rädda dina förlorade filer med Autopsy
Gasten

Inlägg av Gasten »

'W00tnez!'.

Jag ska helt klar testa det! Men först ska jag hem från kursen jag är på just nu... Raport kommer.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"