Installera program i Linux är enkelt !??

Användarvisningsbild
WilhelmBerg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Installera program i Linux är enkelt !??

Inlägg av WilhelmBerg »

Har försökt att installera VLC Media player till Ubuntu men fattar inget!
I Windows letar man upp sidan för nerladdning, klickar på ”Download” väljer var på hårddisken man vill spara filen. När nerladdningen är klar startar man installationen.

I Linux ???

Går man in på VLC-s wabbsida så hittar men visserligen en sida med rubriken:
”VLC media player for Ubuntu Linux” men sedan kommer jag inte längre.
Lite längre ner på sidan finns en ftp länk som jag inte vet vad den är till för.

Vidare står det:
· Search and install vlc vlc-plugin-esd mozilla-plugin-vlc and libdvdcss2
· Or add to your /etc/apt/sources.list:
deb ftp://ftp.videolan.org/pub/videolan/ubuntu dapper universe

Vad I hela världen betyder de ??

Kom sedan inte och säg att Linux är enkelt ! För mig som har haft körkort i mer är 20 år är det enkelt att köra bil. men för den som aldrig har satt sig bakom ratten är det väldigt komplicerat.
Kanske en dålig jämförelse men för mig verkar Linux vara en klubb för inbördes beundrare.
Jag vill veklingen lära mig mer om Linux men jag vet inte hur jag ska komma vidare.
Nybörjar sidorna på webben handlar mest om viken distribution man ska välja och hur man installerar Linux men inte mycket mer.
Jag gillar som sagt hela idén men Linux och öppen källkod och fria program, men det behövs mer. Sprid kunskapen bättre, och på en mer pedagogiskt sätt.
Många säger att felet är att man tänker Windows och inte Linux. Men hur ska man tänka i Linux då ?? Förklara det för mig någon !!
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: Installera program i Linux är enkelt !??

Inlägg av rancor »

I Linux så måste i princip alla program skräddarsys för att passa just din distribution. Med distribution menas sammasättning av programvaror förutom just linuxkärnan.

I Ubuntu har man försökt lösa detta problem genom att använda en pakethanterare som heter Synaptic men som även går att hitta som "Lägg till / Ta bort program" i Programmenyn.

Där finns en lista på program som man enkelt installerar genom att kryssa i det program man önskar använda och efter installationen syns normalt sätt programmet i startmenyn.

Just VLC finns i Synaptic och enklast är om du söker efter det i programmet.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Just installationen av program skiljer sig ganska mycket åt när det gäller Linux-distributioner och Windows, så när det gäller det måste du tänka om. Men för det mesta är det faktiskt enklare i Linux!

I Ubuntu finns det en central databas med alla programvaror som du kan installera enkelt. Det gör det väldigt enkelt att installera de flesta program. Nackdelen är att det är lite mer komplicerat att installera program som inte finns med i databasen.

För att installera VLC gör du så här:
1) Gå till system, administration, programvarukällor
2) Kontrollera att "universe" är markerat (ta med multiverse också för framtida behov)
3) Gå till Program, lägg till/ta bort och sök efter VLC, bocka för och klicka på verkställ

Punkt 1 och 2 behöver du bara utföra en gång. Fortsättningsvis räcker det med punkt 3 för de allra flesta program med öppen källkod. Enkelt när man vet hur :)
Användarvisningsbild
WilhelmBerg

Inlägg av WilhelmBerg »

Tack !! Nu .. äntligen fick jag det att funka !
Ok.. det var ganska enkel, nu när man vet hur det går till, men vet man det inte så är det inte så lätt.

Än en gång.. Tack !!

Nu ska jag bara få mitt trådlösa nätverks kort att funka också.
Det är lite bökande med nätverks kabel varje gång jag ska ut på nätet med linux.
Har man en laptop så vill man vara lite mer flexibel och slippa  onödiga sladdar.
Annars gillar jag att surfa med Linux för man märket hur mycket skit i form av spionprogram och annat sattyg som finns på nätet. eftersom dessa program är gjorda för Windows så händer det ingenting med Linux.
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tror det finns 15 virus allt som allt till Linux, Det är väl antalet nya virus för Windows på en enda dag skulle jag tänka mig.

Om jag använder Antivirus?

Nope.

:)
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

DimensionX skrev: Jag tror det finns 15 virus allt som allt till Linux, Det är väl antalet nya virus för Windows på en enda dag skulle jag tänka mig.

Om jag använder Antivirus?

Nope.

:)
Bara fjorton faktiskt!

Den som vill forska vidare;

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Li ... er_viruses
Recordable

Inlägg av Recordable »

"Like other Unix systems, Linux implements a multi-user environment where users are granted specific privileges and there is some form of access control implemented. As such, viruses typically have less of an ability to change and impact the host system. That is why none of the viruses written for Linux, including the ones below, have ever propagated successfully. Also, the security holes that are exploited by the viruses have been fixed in the most recent versions of the Linux kernel, so no longer pose any concern as long as the kernel is updated regularly."
Av texten att döma så är dessa 14 virus också numera harmlösa?
Virus scanners are available for Linux systems in order to scan for Windows viruses and protect downstream Email users with Windows systems.
Och antivirus etc är bara till för att skydda Windows användarna. Coolt!  8)
Användarvisningsbild
WilhelmBerg

Inlägg av WilhelmBerg »

Ville bara säga att nu funkar det att surfa trådlöst också.
Var bara tvungen att dela med mig av denna glädjande nyhet.
Har bytt ut kortet, trodde att det skulle funka med Netgeat WG511 v2 men misslyckades.
Nu kör jag med WG511T och det funkar perfekt.
Underbart !!
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Angående hur du ska komma vidare med att lära dig mer kan jag verkligen rekommendera boken "the Official Ubuntu Book". Den innehåller allt eller i alla fall praktiskt taget allt som jag ville veta om Ubuntu.
sodoff

Inlägg av sodoff »

Christian Johansson skrev: Angående hur du ska komma vidare med att lära dig mer kan jag verkligen rekommendera boken "the Official Ubuntu Book". Den innehåller allt eller i alla fall praktiskt taget allt som jag ville veta om Ubuntu.

Din finns inte som PDF & gratis?
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Jo, jag tror att vissa av kapitlen i boken finns att ladda ner. Jag kan dock inte just nu svara på varifrån och om de är i pdf-format. I vilket fall som helst är jag rätt säker på att det bara är vissa av kapitlen som finns att ladda ner.
Okänd

Inlägg av Okänd »

För att söka efter pdf på google så skriv bara.........

ubuntu filetype:pdf

Så kommer google enbart att söka efter pdf dokument (eller böcker) som är i pdf format.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"