I Windows letar man upp sidan för nerladdning, klickar på ”Download” väljer var på hårddisken man vill spara filen. När nerladdningen är klar startar man installationen.
I Linux

Går man in på VLC-s wabbsida så hittar men visserligen en sida med rubriken:
”VLC media player for Ubuntu Linux” men sedan kommer jag inte längre.
Lite längre ner på sidan finns en ftp länk som jag inte vet vad den är till för.
Vidare står det:
· Search and install vlc vlc-plugin-esd mozilla-plugin-vlc and libdvdcss2
· Or add to your /etc/apt/sources.list:
deb ftp://ftp.videolan.org/pub/videolan/ubuntu dapper universe
Vad I hela världen betyder de ??
Kom sedan inte och säg att Linux är enkelt ! För mig som har haft körkort i mer är 20 år är det enkelt att köra bil. men för den som aldrig har satt sig bakom ratten är det väldigt komplicerat.
Kanske en dålig jämförelse men för mig verkar Linux vara en klubb för inbördes beundrare.
Jag vill veklingen lära mig mer om Linux men jag vet inte hur jag ska komma vidare.
Nybörjar sidorna på webben handlar mest om viken distribution man ska välja och hur man installerar Linux men inte mycket mer.
Jag gillar som sagt hela idén men Linux och öppen källkod och fria program, men det behövs mer. Sprid kunskapen bättre, och på en mer pedagogiskt sätt.
Många säger att felet är att man tänker Windows och inte Linux. Men hur ska man tänka i Linux då ?? Förklara det för mig någon !!