Skulle ni äta fisk om....?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Skulle ni äta fisk om....?

Inlägg av Okänd »

(Jag tycker inte den här platsar riktigt i humor-avdelningen, där dock övriga diskussioner om fisk verkar hamna)

Om fiskar hade stämband, har ni tänkt på vilken skillnad det skulle vara att meta, tråla o.s.v.? En krokad fisk skulle skrika i skräck och smärta. En trålare som tar upp ett nät skulle drabbas av ett kokllektivt vrålande av panik och smärta från tusentals fiskar.

Jag är inte vegetarian och ibland skäms jag en del för det, även om jag inser att t.ex. människor, grisar och björnar är omnivorer och att vi är skapade sådana utan egen förskyllan. Mellan varven äter jag väldigt vegetariskt och mår bra av det och är rätt nöjd med mig själv.

Jag tycker fisk är jättegott, men lika litet som jag skulle klara att jaga eller slakta, lika litet klarar jag att fiska.

Än i denna dag minns jag en fiskdisk jag passerade för ca 35 år sedan, där en gädda låg och kvävdes av luften. Jag mådde fruktansvärt dåligt av det och vägrade äta fisk i flera år och jag mår fortfarande dåligt då jag ser den stackars fisken för min inre syn. Det var så att jag kunde känna dess panik och förtvivlan djupt inne i min själ.

Nöjesfiska? Näää tack. Något så hemskt för fiskarna, bara för att några människor har bestämt sig för att det är roligt.
Okänd

SV: Skulle ni äta fisk om....?

Inlägg av Okänd »

Vi tänker nog rätt lika du och jag.
Användarvisningsbild
StarglowOne
Kontakt:

Inlägg av StarglowOne »

Jag gillar att fiska och även att äta fisk, men dock klarar jag inte av att äta fisken jag fångat. Tycker synd om den i slutändan, så köpt fisk är det jag äter. Jo jag vet verkar helmysko, men så är det
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag hört många som gladeligen förser sej med kött från disken i affären, men som ondgör sej över jakt. Jag förstår reaktionerna, men egentligen är dom ologiska. Jag ska förklara vad jag menar.

När det gäller fisk som jag fångar själv, så kan jag ju avliva den omgående genom att skära av huvudet. Fisken hos fiskhandlaren har fått ligga och flämta efter luft lång tid, vilket verkar minsta plågsamt? Nu fungerar ju iofs inte gälar i luft på samma sätt som lungor i vattnet, jag tror egentligen inte att fisken kvävs, utan att det är slemhinnor osv som torkar ut i luften, men det hör kanske inte hit.

När det gäller däggdjur som vi äter så kan man ju fundera på hur en gris har det i fångenskap. Ofta trångt, kanske aldrig får komma ut och sedan slakt. Ett rådjur som skjutits av jägare har levt sitt liv i frihet. Den allra sisten delen blev det jagat, något som säkert är jobbigt, men en väldigt vanlig och naturlig del i rådjurets liv. I olika stadier i sitt liv har det blivit jagat av verkliga och imbillade fiender, rävar, lodjur, folk, bilar mm.
Jag tycker det smakar betydligt bättre att äta rådjuret som fått leva under naturliga betingelser än att äta butiksköttet. När jag köper ägg, kött osv så försöker jag köpa sådant där jag vet att djuren fått ett något sånär fritt liv. I det avseendet så kommer fisk högt upp listan oavsett fångstmetod.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Själv är jag vegetarian sen 13-14 år tillbaka... :)

Givetvis inser jag att människan "av naturen" är en opportunistisk omnivor, och därför ondgör jag mig inte över saker som fiske/jakt eller att äta kött från lokala gårdar med human djurhållning. Men det matbeteende vi har idag är knappast "av naturen", och det är den enorma stordriftshanteringen jag en gång i tiden vände mig emot... (nu skulle min mage inte klara av det, dessutom tycker jag det är ganska äckligt  ::) )

Förslag till obligatoriska högstadie-studiebesök: Kycklingfarm, grisfarm (med tillhörande transportkedja), slakteri, process/paketeringsfabrik.
Undrar hur många fjortonåriga flickor som skulle sätta i sig broilerburgare därefter? Jag är inte alls en förespråkare för veganmaffian och att alla människor måste klappa lammen istället för att grilla dem, men nog behöver världen generellt och västvärlden i synnerhet en bättre födopolicy...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag är också vegetarian sedan några år tillbaka, men jag sätter i mig en fisk då och då.

Precis som InAbsurdum säger så är det stordriften som jag tror tar udden av vad det är man egentligen äter.

Jag minns en stor debatt i Ystad Allehanda (tror jag det var) där semestrande nollåttor på Österlen vände sig emot att kalla Fläskkarré för Grishals som de gör i skåne, för att deras barn började fråga så mycket, och gråta och ha sig när de fick reda på var maträtterna de satte i sig egentligen kom ifrån.

Jag minns även när min flickvän skulle filéa en fisk för första gången.. "iihhh, vad äckligt", "grosse", "uuääähhh", "jag vill inte" och andra härliga utrop duggade tätt. :) Men när den är vacuum-förpackad i filébitar i frysdisken så är det hur lugnt som helst.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

CryingFreeman skrev: Jag minns även när min flickvän skulle filéa en fisk för första gången.. "iihhh, vad äckligt", "grosse", "uuääähhh", "jag vill inte" och andra härliga utrop duggade tätt. :) Men när den är vacuum-förpackad i filébitar i frysdisken så är det hur lugnt som helst.
Jo, men så är det. Jag är ju gammal, nästan 29 och i princip har lax varit dessa filéer som fryses 4 / förpackning och nu i helgen kom jag i kontakt med en hel lax på ett fat där alla fick plocka det man ville ha. Jag hade otur att bli den första och då skulle jag dra av fjällen men jag blev som förlamad och vågade inte börja utan tjejens farsa fick hugga i och visa hur man gör.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

rancor skrev:
Jo, men så är det. Jag är ju gammal, nästan 29 och i princip har lax varit dessa filéer som fryses 4 / förpackning och nu i helgen kom jag i kontakt med en hel lax på ett fat där alla fick plocka det man ville ha. Jag hade otur att bli den första och då skulle jag dra av fjällen men jag blev som förlamad och vågade inte börja utan tjejens farsa fick hugga i och visa hur man gör.
ROFLMFAO!!!  ;D ;D ;D ;D
Men... bor inte du Göteborg??? Fiskens huvudstad!  ;D ;D ;D
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

vulfgar skrev:
rancor skrev:
ROFLMFAO!!!  ;D ;D ;D ;D
Men... bor inte du Göteborg??? Fiskens huvudstad!  ;D ;D ;D
Jo, men va fan. Fisk är ingen favorit och den näst vanliga fisk förutom laxfiléer är den man köper på Oves gatukök. Det är stekt strömming med potatismos med lingon och den är plockad och filéead den med.

Hade aldrig lyckats fixa en rå fisk nu för tiden. När jag var liten så fiskade jag abborre och då var det lätt. Knäcka nacken, skära av huvudet vid hjälarna och spretta upp magen ner till anus. Dra ut skiten som finns i och grilla.

Kanske är samma för alla fiskar  ???
BjörnF

Inlägg av BjörnF »

Jag brukar börja sprätta fisken i rumpan men annars så...  ;D ;D ;D ;D

Jag lyckades under förra året med bedriften att ta jägarexamen men jag bävar redan för första gången jag kommer behöva ta ur ett djur modell större ( främst vildsvin, rådjur eller en älg, ett djur med betydande mängd inälvor). Jag har dock få betänkligheter när det gäller matfisk. Har fiskat ganska mycket med nät å andra sidan, då kan man inte vara blödig. Bättre att man fiskar fisken själv än att den fiskas i stilla havet och åker båt runt halva jorden.
Senast redigerad av 1 BjörnF, redigerad totalt 9 gånger.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Rancor; Alla "normala" fiskar i allafall. Har aldrig fått en ål eller nån sån där platt sak än.  ;D
Kan tänka mig att man ska vara lite försiktig med Haj, och sånt också.  ;)

BjörnF:
Äh, så detaljerat som det står i "Jägaren" så ska det väl inte vara några problem?  ;D
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Man får vara försiktig med fjärsing, den har en gifttagg. Ål flår man. Det gör man med vissa andra firrar också, det beror på hurdant skinnet är och på vad man ska ha firren till. Vissa fiskar, t ex rödspotta, brukar man skrapa eller flå innan man steker. Steka i smör, mmmums...

Nu blev jag hungrig!  ;D
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Re: Skulle ni äta fisk om....?

Inlägg av Grön Göling »

Jag sitter här med kluvna känslor.

Dels är jag sugen på strömmingsflundra - dels mår jag illa å fiskarnas vägnar.
Jag har ganska ofta dragit mig till minnes den här tråden som jag startade för så länge sedan. Och kommit underfund med att jag är en i grunden dålig människa..... :-\
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"