Lägga till program
Lägga till program
Okej, som topic lyder, att lägga till program till "Applications". Jag installerade LinCVS för ett tag sen, men för att starta applicationen måste jag skriva lincvs i terminalen.
Jag har försökt att kolla om det gick att lägga dit LinCVS i "Applications" via Alacarte Menu Editor samt "Applications > ADD/Remove" med de kan inte hitta applicationen.
Så nu lyder min fråga så här, hur kan jag lägga manuellt LinCVS till "Applications"? Om det inte funkar, finns det något annat sätt att få dit min LinCVS app. dit?
mvh
iskall
Jag har försökt att kolla om det gick att lägga dit LinCVS i "Applications" via Alacarte Menu Editor samt "Applications > ADD/Remove" med de kan inte hitta applicationen.
Så nu lyder min fråga så här, hur kan jag lägga manuellt LinCVS till "Applications"? Om det inte funkar, finns det något annat sätt att få dit min LinCVS app. dit?
mvh
iskall
SV: Lägga till program
Du får alltså inte någon ikon under Program?
Du kan kolla upp ett par saker;
Kolla om "genvägen" ligger under "Administration" eller "Inställningar", kan hamna där ibland.
Om inte det hjälper kan du testa att installera om, via Lägg till/Ta bort program, alltså INTE synaptic, har märkt att man får "genvägar" oftare där!
Du kan kolla upp ett par saker;
Kolla om "genvägen" ligger under "Administration" eller "Inställningar", kan hamna där ibland.
Om inte det hjälper kan du testa att installera om, via Lägg till/Ta bort program, alltså INTE synaptic, har märkt att man får "genvägar" oftare där!

Jag installderade LinCVS via dpkg, inte synaptic eller Add/Remove. Den repos finns inte med i ubuntu.
Men finns det ingen fil som jag kan sitta och ändra på? Applications, Places och System, måste läsa från en fil för att få fram alla genvägar? Vet du vad den filen heter?
Men finns det ingen fil som jag kan sitta och ändra på? Applications, Places och System, måste läsa från en fil för att få fram alla genvägar? Vet du vad den filen heter?
Du kan ju alltid skapa en symbolisklänk som du sedan drar upp till menyn, men då får du ju inte en snygg logga!iskall skrev: Jag installderade LinCVS via dpkg, inte synaptic eller Add/Remove. Den repos finns inte med i ubuntu.

Skapa en symbolisklänk;
sudo ln -s <källan> <där du vill ha länken t.ex. /home/dittnamn/Desktop>
det där kan jag,
men hur får jag genvägen till "Program > Programmering" eller som det står för mig, "Applications > Programming" ?
men hur får jag genvägen till "Program > Programmering" eller som det står för mig, "Applications > Programming" ?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Högerklikcka på menyn, välj "edit menu", ett program (kallat "alacarte") startar gå till programming, tryck på knappen "new item"... skriv i de uppgifter som stämmer. (om du inte vet var lincvs ligger använde locate eller find)iskall skrev: det där kan jag,
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Precis vad jag behövde! Tack MekaniseradApelsin!
Jaha! Det var så han menade!MekaniseradApelsin skrev:Högerklikcka på menyn, välj "edit menu", ett program (kallat "alacarte") startar gå till programming, tryck på knappen "new item"... skriv i de uppgifter som stämmer. (om du inte vet var lincvs ligger använde locate eller find)iskall skrev: det där kan jag,