Miljöförstörelse

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Neme
Kontakt:

SV: Miljöförstörelse

Inlägg av Neme »

Som jag brukar svara när morsan och farsan är på en om körkortet
"Jag tänker ju på miljön, om jag hade körkort skulle jag ju enbart åka bil... nu åker jag psykel, buss eller går om jag skall någonstans".

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

En som bryr sig om miljön, bra. :)

Om man vill veta hur det står till med det där om global uppvärmning så är den här sajten en av de bästa.

http://www.worldviewofglobalwarming.org/

Sen har vi........

Wikipedia om global uppvärmning!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Global_uppv%C3%A4rmning

Visst ja, Aftonbladet bevakar det hela rätt bra också.

Titta längre ned på sidan för mer länkar.

http://www.aftonbladet.se/vss/klimathot ... 75,00.html
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Etanolbilar är ju en återvändsgränd. Satsa på diesel med partikelfilter istället.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

... eller hundslädar.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Petri

Inlägg av Petri »

Allt vi människor gör tär på miljön. Man kan inte på något vis konsumera så att det blir bättre för miljön. Det är bara en fråga om hur mycket vi tär på miljön. Det enda som faktiskt skulle påverka positivt är minskad konsumtion (köp inte mer än du faktiskt behöver). Men detta vill inte politiker eller företag höra talas då det skulle leda till minskade skatteintäkter och minskade inkomster för företag (tillväxt, tilväxt mera tillväxt! KOnsumera mer så får vi det bättre). Och sen bland vanligt folk är det inte ovanligt att man tycker att visst ska man värna om miljön men så fortl det blir tal om att göra uppoffringar så rinner den goda viljan ut i sanden.

Vi tar exempelvis ett land som Kina som börjar få en dunder stark ekonomi och folk förväntar sig standardförbättringar för att närma sig hur vi har det här i väst. Jordens resurser räcker bara inte till. Problemet är inte att kineserna vill ha det bättre utan att vi i väst är bortklemade på resten av världens bekostnad.

Koldioxid. Koldioxid i sig är ingen miljöfara. Det har alltid funnits ett kretslopp där djur andas ut koldioxid och växter tar upp det. Bekymmret är när vi människor har tagit upp en massa kol (kol, olja etc) som varit bundet i marken och sedan förbrännt vilket bildar koldioxid som sedan växterna inte kan ta upp och då leder till ökad mängd koldioxid i atmosfären vilket sedan (tror man) är en bidragande orsak till den globala uppvärmningen.

De fyra systemvillkoren är förutsättningar som vi måste uppfylla för att få en hållbar utveckling för vår planet och oss själva
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
De fyra systemvillkoren

Ta inte för mycket ur jordskorpan! - Olja, metaller och andra mineraler eller material får
inte utvinnas i högre takt än vad som motsvaras av den långsamma nybindningen av samma
ämnen till jordskorpan. Allt har ett slut...

Undvik onaturliga ämnen! - Vi får inte framställa ämnen, avsiktligt eller oavsiktligt, i högre
takt än de kan brytas ned i naturen eller läggas fast i jordskorpan. Dessa kemikalier stannar
kvar i naturen under väldigt lång tid och förgiftar luft, vatten och jord. Exempel på sådana
ämnen är freon, PVC och akrylamid. Tänk på att alla kemikalier samlas och lagras hos oss
alla i näringskedjan. Naturligtvis så kommer det att ge skador - det ser vi redan nu!
Bevara växter och djur! - Vi måste sluta att tränga undan växter och djur genom att skövla
skog, bygga fler vägar och större städer. Den gröna cellen är den enda som kan bygga upp
resurser och är grunden till allt liv. Om vi inte lämnar plats för växter och vilda djur kommer
vi själva att försvinna.

Sluta slösa! - Jordens resurser måste fördelas effektivt och rättvist. Om vi hushållar med det
vi redan har så räcker naturens tillgångar längre. "Det finns tillräckligt för allas behov, men
inte för en enda mans girighet.” Vi i västvärlden utgör 20 % av världens befolkning men
förbrukar 86 % av resurserna!

Människan förbrukar naturresurser i en rasande takt. 1965 är ett viktigt årtal när man talar om
metallanvändning i världen. Från bronsåldern fram till 1965 tog vi upp lika mycket metaller
(järn, koppar, nickel med flera) som vi har gjort från 1965 fram till 1995!
De flesta naturresurser, såsom olja, kol och metaller, bildas inte i samma takt som vi förbrukar
dem. Vi tär med andra ord på kapitalet. Samtidigt som vi förbrukar till exempel metaller från
jordskorpan ökar koncentrationen av tungmetaller på andra ställen där vi inte vill ha dem, som
kadmium i våra njurar och kvicksilver i fisken vi äter.
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Lars skrev:
Nu finns det säkert många sätt att räkna det här på, men enligt SCB så stor jordbruket för 2,9% av koldioxidutsläppen (2003). Lögn, förbannad lögn och statistik.

Gris är gott!
Enligt samma statistik så står "motorfordon" för mindre än en sjättedel av "jordbruk"...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

nicefinger skrev: ... eller hundslädar.
;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Mycket prat om bilar osv, hundslädar låter som enda räddningen för tillfället, faktiskt. :)

Det är så att vi inte råd att förbruka jordens energi så snabb och så mycket som vi gör. Ett annat stort problem är att tidigare fattiga länder får en snabbt växande ekonomi och folk skaffar statusprylar på löpande band, precis som i västvärlden.

Kina är en snabbt växande ekonomi med över 1 miljard människor, som kommer att skaffa bilar och andra prylar de tidigare inte haft råd med. Därför växer antalet bilar snabbt. Något vi inte har råd med helt enkelt därför att vi redan har tagit alltför mycket av de energiresurser som finns på vår planet. (som nån här sa)

Det fattas bara små temperaturförändringar för att det skall få omfattande konsekvenser och rubba hela planetens eko och väder system. De senaste 12 åren är de varmaste vi någonsin haft, antalet naturkatastrofer har ökat med mer än 60% de senaste åren. Jordens glaciärer smälter snabbt nu. Bara på ett år så har enorma mängder med is smält. Djurarter dör ut eller hamnar i fel rytm.

Den här sommaren skall tydligen bli den varmaste vi haft sedan mätningarna började därför att globala uppvärmningen kolliderar med el nino (jordens varmluftventil i stilla havet).

När jag satt och tittade ut genom fönstret på julafton så tänkte jag, - Herregud, inte ens ljuset är rätt, det är som om det vore vår.

Visst kan man blunda och försöka att låtsas att det är något som går över och löser sig självt, men det är det inte, och förr eller senare så hinner verkligheten ikapp en. Det är illa ställt med planeten just nu. Vad man kanske inte tänker på när jordens temperatur ökar är att det är inte bara en massa is som smälter, för övrigt tar varmt vatten mer plats än kallt vatten, tänk er effekterna av bara det. Man kan släppa lös mängder virus och bakterier som tidigar slumrat, så risken för epedimier ökar ju varmare jorden blir. Hela vädersystemet rubbas och vi får mer extrema väder.

Rubba en sak, så rubbas allt, så fungerar den här planeten. Som vi betett oss under hela 1900 talet så vore det väl snarast konstigt om inget hände, eller hur? Att sätta igång ett uppvärmningsförlopp tar ganska lång tid, sen går det snabbt, och det är det som vi ser just nu.

Det är inget vackert scenario som målas upp på SMHI kan jag lova, man räknar att redan 2010 skall över 50 Milj människor vara på flykt undan klimatförändringarna. Och det tror jag ändå är i underkant.

Dystra nyheter?

Ja, men det är vi själva som skapat dem.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 8 gånger.
BjörnF

Inlägg av BjörnF »

rancor skrev:
voyagi skrev: 18% av allt koldioxidutsläpp kommer från djurindustrin, alltså är djurindustrin större miljöbov än bilarna.

Ät vegetariskt!
Källa för påståendet?

Detta är ett vanligt patetiskt propagandainlägg från veganvärlden som försöker påverka andra att göra som dem, med spam eller våld. Samma människor som krossade Göteborg eller som härjade i Danmark nyligen. Släpper ut minkar till en säker död, fast dem dog i frihet  ::) vilket rättfärdigar handladet.

Nej, jag äter blandad kost där det ingår både grönt, fisk, fågel och kött.

Våga äta kött!  :o
Jag har roat mig med att försöka utröna varifrån voyagi fått sin uppgift och försöka få det bekräftat eller dementerat. Hittade efter lite letande den rapport som styrker voyagis uppgift (även om det handlar om koldioxidekvivalenter och inte koldioxid, med det menas andra växthusgaser som i många fall har högre inverkan på växthuseffekten än koldioxid, bland dessa speciellt metan och kvävgas). Rapporten finns att laddas ner på http://www.virtualcentre.org/en/library ... 701E00.htm och siffran 18 % nämns för första gången på sidan XXI i sammanfattningen för den som så önskar.

Energi och miljöfrågor engagerar mig mycket och jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta, problemet är vilken tråd man ska börja dra i så att säga. För att återknyta till trådens inledning så nej, jag tror inte att bilarna är "the root of all evil". Kärnan ligger nog i den kortsiktighet med vilken vi utnyttjar jorden och dess resurser, men pusslet är svårt att förstå sig på och det är nog omöjligt att få en korrekt bild av alla orsakssamband. Men man kanske inte måste läsa alla rapporter och förstå allt vad som sägs för att kunna göra någonting åt miljöförstöring, utfiskning och växthuseffekt. Kanske räcker det att skumma av ytan på informationsflödet, vara källkritisk och rannsaka sig själv. Man måste välja sina strider.

EDIT;

Har gjort några mindre ändringar, är bl.a. osäker på huruvida det är en FN rapport så jag tog bort "FN", det känns inte som att det är det viktigaste.
Senast redigerad av 1 BjörnF, redigerad totalt 8 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Även om miljöförstörelse kanske inte är det roligaste ämne man skulle kunna tänka sig att ta upp, så lär vi oss alltid något nytt på att diskutera det i alla fall. Personligen så tycker jag det är ganska intressant.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

F*N vad arg jag blir när folk klagar på bilarna. Bilarna är boven till väkthus effekten, skatten ska höjas, bla bla bla....

Då kan väl ni säga hur jag tar mig från "simonsbo" (Utanför Horndal) till Lerabo en söndag eftermiddag 16:00
Eller varför inte från Husby till Salmakarbo.

Svar det går inte!
För att ta sig till närmsta busshållsplats från kloster/simonsbo så är det ca 6km till Stjärnsund.
Lerabo: 5km till älvgården
Salmakarbo: 7km från Husby där det går ca 4 bussar om dagen. (Vardag).

Här där jag bor, "centralt" i en by går de ganska ofta. Nästan varannan timme! Dock så kör de så krångliga vägar, så att ta sig härifrån till Borlänge tar nästan en timme. En sträcka som tar ca 30 min med bil.
Då sitter man dessutom bekvämare, man slipper kastas fram och tillbaka när en stressad busschaför trampar gasen i bottnen, och tvärnitar vid hållplatserna, inga idioter som spelar musik eller snackar.
Och dessutom är det ganska svårt att "missa" bilen. Dessutom går den alltid. Sällan den är försenad dessutom!  ;)

Och dessutom är det billigare!
Hedemora - Borlänge = 36kr (* 4 (+12) för hela familjen). Alltså 156. Och sen ska man hem: Totalt 312kr!!!
Bil = 0.7L * ca 11.50kr * 4mil + "allmänt slitage" = 60kr * 2 (Hemresa). Totalt = 120kr

Visst, sen är det försäkring och skatt, men eftersom bilen är nödvändig så kommer man inte undan det i allafall... Bilen är ju nödvändig.
Eller ja, hur får man in en häst i en buss?

Och pappa, som jobbar i stockholm, vilken buss tar han från Västerby 05:15 på Måndag morgon när han har snickarlåda och allt med sig...?
Och mamma, som jobbar skift i Avesta, vilken buss tar hon hem vid ca 4-5 på morgonen? Dessutom är det svindyrt på nätterna då det är "nattaxa".

Men visst, vi har en Ford Mondeo och en Ford focus. Billiga bränslesnåla bilar.
Finns ju ingen annan anledning än att man vill visa hur mycket pengar man har om man kör en Volvo stridsvagn...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Visst, sen är det försäkring och skatt, men eftersom bilen är nödvändig så kommer man inte undan det i allafall... Bilen är ju nödvändig.
Skatt får man betala för bussarna med. Sällan bara biljettintäkterna räcker att driva en busslnje.
Okänd

Inlägg av Okänd »

När jag pratade mig varmt för bilarna som miljöbov, menade jag faktiskt
bara 08.....
Alla dom här härliga "bostadsrätts-innehavare" kör "stadsjeepar" som statussymbol,
enligt Stureplans- regeln. Dom har två bilar, eftersom mamma också behöver en,
för att kunna köra barnen till dagiset, som ligger en kilometer borta.

Det är det där jag blev upprörd över.

Ni glesbygds-bo behöver era bilar såklart!!!!
Okänd

Inlägg av Okänd »

BjörnF: word.

Andra länkar för att kolla påverkan av djurhållning och annat:

http://www.greenpeace.org/sweden/kampan ... useffekten
http://sv.wikipedia.org/wiki/Metan
http://www.snf.se/verksamhet/klimat/vax ... aserna.htm

Och vad gäller att skälla på bilindustrin; suck. Så länge det kostar 800 spänn att åka en sträcka med tåg, per person, och det kostar 800 spänn för att åka samma sträcka med en bil med plats för åtminstone 4 personer, så klart att man väljer att åka bil. Vem f-n bryr sig om att tåget totalt släpper ut motsvarande 4 hg koldioxid mellan stockholm och götetborg om det kostar fyrdubbla priset att resa en hel familj?

Mänskligheten är bekväm och så långt ifrån Den upplysta människan man kan komma, som helhet. Enstaka individer kan göra skillnad, men oftast inte. Om bara inte de korkade var så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel skulle vi kanske ha en bra värld? ;) (okej, det sista har jag snott ifrån ett citat)
Användarvisningsbild
Petri

Inlägg av Petri »

Varför bli arg över att det faktiskt är så att bilar har en miljöpåverkan och då ska man som bilist få betala för det om man nu väljer att åka bil?

Sen så är ju MÅNGA bilresor fullständigt onödiga eftersom folk är för bekväma av sig speciellt i storstäderna. (jag menar inte dig personligen för jag har ingen aning)

Om man bor för långt från arbetsplatsen kan man ju försöka flytta närmare.

Sen kan man fråga sig om fler valde att åka kollektivt istället för att bil kan det vara så att då skulle man bygga ut busslinjerna?

Så är din bekvämlighet så viktig i förhållande till att försöka bygga ett hållbart samhälle?

Och som alltid hamnar folk i kläm när man ska göra insatser för miljön. Det kan aldrig bli helt rättvist. Exempelvis bensinskatt. Dom som har råd åker bil ändå. Och dom som har det taskigt ekonomiskt och behöver bil får ännu mindre marginaler att leva på.
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Little John skrev: När jag pratade mig varmt för bilarna som miljöbov, menade jag faktiskt
bara 08.....
Alla dom här härliga "bostadsrätts-innehavare" kör "stadsjeepar" som statussymbol,
enligt Stureplans- regeln. Dom har två bilar, eftersom mamma också behöver en,
för att kunna köra barnen till dagiset, som ligger en kilometer borta.

Det är det där jag blev upprörd över.

Ni glesbygds-bo behöver era bilar såklart!!!!
Snacka inte om amerikanarna. USA är miljöboven nr 1 i hela världen, Australien och Canada som andra och tredje land i föroreningsligan.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

En medelbil i usa drar dubbelt mot en medelbil i sverige sägs det.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det var en helt annan tabell jag tittade på förra gången, den här kanske är mer rätt.

Hade visst fel, Canada har halkat ned och Kina är det näst mest förerenande landet i världen, men långt efter USA i ligan, kolla själva.

http://www.nationmaster.com/graph/env_p ... fuels-2000
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Undra hur Sverige står sig mot övriga länder per kapita.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tja, vi är rätt kända för att vara miljömetvetna i Sverige. Vi har varit först med många åtgärder för att värna om miljön. Jag skall se om jag hittar nån tabell sen på Sverige, det kan ju vara intressant att se var vi ligger (per kapita) om det nu finns någon sån tabell förstås.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"