Ubuntu Live CD problem

Anomica
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Ubuntu Live CD problem

Inlägg av Anomica »

Hej.
Jag är extremt ny på Linux och fick rådet att köra en Ubuntu Live CD för att testa vad jag tycker om det. Fine, tänker jag, drar hem det, bränner det och bootar upp. Efter ett tag kommer det upp ett felmeddelande:
"Failed to start the X server (your graphical interface) It is likely that it is not set up correctly.
X server output
X windows system version 7.0.0 - 21 December 2005
Build Operating System Linux 2.6.15 - ubuntu1 x86-64
Current OS Linux Ubuntu 2.6.15-23-amd64-generic
"
Eftersom jag inte kan ett enda dugg om Linux förutom att mina bekanta rekommenderar att jag lämnar Win XP långt bakom mig :D behöver jag hjälp. Finns det någon vänlig själ därute som kan bistå mig?

Mitt system:
AMD 64 4000+
Ram 1 gig
Gfx ATI x850xt - 256
Sound Blaster Audigy 2 ZX Platinum
2 * 250 gb SATA2 HD
OS för närvarande: Win XP SP 2

mvh
Anomica
Okänd

Ubuntu Live CD problem

Inlägg av Okänd »

Prova alternativ två på live-cd-menyn. Borde vara grafikkortet som av nån anledning inte riktigt vill. Får du inte igång det är vi tacksamma om du är med och felsöker så vi kan hitta problemet och förhoppningsvis lösa det, vare sig det är hårdvaran, drivrutinen eller själva ubuntu som krånglar..

PS. Det var en fin data det där ;)
Användarvisningsbild
sagabusan
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Ubuntu Live CD problem

Inlägg av sagabusan »

Jag fick samma felmeddelande och jag har också en AMD 4000+ med ATI kort. Allternativ 2 ( safe mode, tror jag) på live cd:n fungerade bra och det var inga problem att lägga till ATI drivrutinen efter installationen.
Okänd

Ubuntu Live CD problem

Inlägg av Okänd »

ser att du har ett fint ljudkort .vill bara säga att du förmodligen inte får nåt ljud i det därför att creative inte har fixat några drivisar till linux ännu

jag har lagt mitt kort på hyllan så länge.;-(

står mer om det på creatives forum.
Anomica

Ubuntu Live CD problem

Inlägg av Anomica »

[quote="sweson"]ser att du har ett fint ljudkort .vill bara säga att du förmodligen inte får nåt ljud i det därför att creative inte har fixat några drivisar till linux ännu

jag har lagt mitt kort på hyllan så länge.;-(

står mer om det på creatives forum.[/quote]
Det var ju lite oturligt, minst sagt...:( Finns det inga inofficiella drivisar till Creatives produkter?
Anomica

Ubuntu Live CD problem

Inlägg av Anomica »

[quote="sebastean"]Prova alternativ två på live-cd-menyn. Borde vara grafikkortet som av nån anledning inte riktigt vill. Får du inte igång det är vi tacksamma om du är med och felsöker så vi kan hitta problemet och förhoppningsvis lösa det, vare sig det är hårdvaran, drivrutinen eller själva ubuntu som krånglar..

PS. Det var en fin data det där ;)[/quote]
Tackar, det är en hem-pc egentligen, men jag ska testa linux nu och om det funkar bra för mig (om jag kan lära mig det:lol:) så ska jag lära frugan också - hoppas jag:/
Jag ska testa safe mode och slänga in ATIs linux drivisar och funkar det så lovar jag att återkomma.
Tack för snabbt svar:)
Anders89

Ubuntu Live CD problem

Inlägg av Anders89 »

Jag har med samma problem. Men hur ska man kunna installera det sen om det klagar på grafikkortet? Jag har med ATI kort.. Är det något som inte linux kan hantera?? Äntligen fick jag en lösning på mitt problem som jag har haft i 2 dagar, tack vare den här tråden.

Min dator:
AMD 3200+
Gfx: SAPPHiRE x800GTO - 256 mb
Ram: 1 gb
HDD: 80 gb + 160 gb + 200gb
Användarvisningsbild
sagabusan
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Ubuntu Live CD problem

Inlägg av sagabusan »

Här är lite mer info om hur installationen av ATI drivrutinen går till

"Enkel" installation som jag använde och hittade i Ubuntu desktop guide:
https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopg ... dware.html

Lite mer i ämnet från Community documentation
https://help.ubuntu.com/community/Binar ... 6b40003f25
john13th

Ubuntu Live CD problem

Inlägg av john13th »

Jag hade också problem med det där med X server. Jag har en ATI Radeon X800GT men sen när jag valde det andra alternativet och då verkade funka bra till en början då skärmen plötsligt slocknade och gick i skärmsläckarläge. Och sen så hände det ingenting sedan dess. Vad är det för fel?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"