Hej!
Jag försöker att lära mig Java och har installerat eclips 3.2 samt JDK 1.5.0. Båda under min hemkatalog/Progam/eclips samt /Jjdk1.5.0. Sedan skrev jag in följande i .profile
PATH=$PATH:Program/jdk1.5.0/bin
Jag kan köra "Hello World" program som jag skrivit i Java utan problem. Men när jag ska testa att skapa ett fönster med JFrame så blir det bara problem, koden ser ut som följer:
import javax.swing.*;
public class GameWindow {
public static void main(String[] args) {
JFrame mainWindow = new JFrame("test");
mainWindow.setSize(300, 200);
mainWindow.setVisible(true);
}
}
Jag får följande fel:
Exception in thread "main" java.awt.AWTError: Cannot load AWT toolkit: gnu.java.awt.peer.gtk.GtkToolkit
at java.awt.Toolkit.getDefaultToolkit(libgcj.so.7)
at java.awt.GraphicsEnvironment.getLocalGraphicsEnvironment(libgcj.so.7)
at java.awt.Window.<init>(libgcj.so.7)
at java.awt.Frame.<init>(libgcj.so.7)
at javax.swing.JFrame.<init>(libgcj.so.7)
at GameWindow.main(GameWindow.java:8)
Caused by: java.lang.ClassNotFoundException: gnu.java.awt.peer.gtk.GtkToolkit
at java.lang.Class.forName(libgcj.so.7)
at java.lang.Class.forName(libgcj.so.7)
at java.awt.Toolkit.getDefaultToolkit(libgcj.so.7)
...5 more
Jag har testat att import.java.awt.*; Men detta hjälpte in. vad är det som är fel? Någon som kan hjälpa mig?
Mvh Mikael Gustafsson
Problem med JFrame i Java
- Johan Segolsson
- Kontakt:
Problemmet är att du använder gnu classpath och den verkar inte stödja det du försöker göra... byt till suns jdk istället ( byt java version )
/phaero
-
ok, jag är nog lite för ny på Ubuntu för att förstå installationen.
Det står att jag ska hitta java5 under applications -> addd/remove MEn en sökning där ger mig inte något sådant alternativ utan jag får 3 alternativ när jag söker på java: Openoffice.org databas samt templates och det sitsta alternativet är screem HTML/XML editor.
JAg har också sökt på Synaptic Package Manager och då får jag upp ca 40 olika alternativ men jag hittar inget som heter sun-java utan det jag hittar är gcj..... och det är väl inte rätt.
Kan jag ladda ner java från SUN och sedan göra om installationen? eller är detta dumt? Vad bör jag göra efter att jag har laddat ner java i sådant fall? samt var bör man lägga progrm man laddar ner?
Tacksam för all hjälp
/Mikael Gustafsson
Det står att jag ska hitta java5 under applications -> addd/remove MEn en sökning där ger mig inte något sådant alternativ utan jag får 3 alternativ när jag söker på java: Openoffice.org databas samt templates och det sitsta alternativet är screem HTML/XML editor.
JAg har också sökt på Synaptic Package Manager och då får jag upp ca 40 olika alternativ men jag hittar inget som heter sun-java utan det jag hittar är gcj..... och det är väl inte rätt.
Kan jag ladda ner java från SUN och sedan göra om installationen? eller är detta dumt? Vad bör jag göra efter att jag har laddat ner java i sådant fall? samt var bör man lägga progrm man laddar ner?
Tacksam för all hjälp

/Mikael Gustafsson
- Johan Segolsson
- Kontakt:
Några saker,
* Det du ska installera är sun-java5-sdk, sun-java5 är java's jre dvs endast till för att köra java program, inte kompilera dom.
* Sun java paket ligger i multiverse så felet är antagligen att du inte aktiverat det? Repositories
* Glöm inte att ändra inställningarna till att använda suns java implementation efter du installerat det. link
* Ja, du kan ladda ner java från sun och installera det själv, även om jag inte rekommenderar det. link
* Det du ska installera är sun-java5-sdk, sun-java5 är java's jre dvs endast till för att köra java program, inte kompilera dom.
* Sun java paket ligger i multiverse så felet är antagligen att du inte aktiverat det? Repositories
* Glöm inte att ändra inställningarna till att använda suns java implementation efter du installerat det. link
* Ja, du kan ladda ner java från sun och installera det själv, även om jag inte rekommenderar det. link
/phaero
-
Tusen tack för hjälpen nu fungerar det till slut. Var orolig att jag skulle behöva programmera i Windows......
/Mikael Gustafsson
/Mikael Gustafsson