åäö
-
åäö
Hej har varit borta från ubuntu en tid det mesta funkade mycket bra men så var det det här med musikfiler och åäö jag har en hel hårddisk med musik som jag ville ha med mig till ubuntu men jag fick aldrig till det det blev bara en massa frågetecken i titlarna fick visserligen tips om migration tool men det visade sig bara funka för vissa titlar så jag tröttnade bilder och musik är ju något som alla vill ha med sig om man ska gå över till ubuntu provade att installera betan 7,04 och det går kanon och är mycket snabbt men problemet åäö kvarstår och jag kan inte hitta någon lösning på problemet det får inte vara för kompliserat att lösa heller pga begränsade kunskaper skulle vara mycket tacksam om någon har en lättfattlig lösning på problemet jag är också säker på att väldigt många är i samma sits som jag
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: åäö
Jag försökte med detta kommanot i terminalen och det fungerade nästan.
Nackdelen var att alla frågetecken byttes till runskrift istället
convmv -f iso-8859-7 -t utf8 *.mp3
Vänta med att köra det här kommandot tills någon har ett bättre förslag eller om det är någon detalj i kommandot som behövs ändras!!
Nackdelen var att alla frågetecken byttes till runskrift istället

convmv -f iso-8859-7 -t utf8 *.mp3
Vänta med att köra det här kommandot tills någon har ett bättre förslag eller om det är någon detalj i kommandot som behövs ändras!!
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- mcNisse
Eru grek eller 
iso-8859-7 är grekiska... prova iso-8859-1 istället.
.

.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
- ZX Spectrum
jag önskade att jag var det numcNisse skrev: Eru grek eller
.

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- ZX Spectrum
Vet inte om jag kan ändra tillbaka nu när jag har fått grekiska bokstäver för det står "already UTF8":
Borde gå bra att använda detta kommando:
sudo convmv -f iso-8859-1 -t utf8 -r --notest --replace /media/Stora/Musik
för att i mitt fall göra om alla filer i Musik-mappen till svenska tecken?
Borde gå bra att använda detta kommando:
sudo convmv -f iso-8859-1 -t utf8 -r --notest --replace /media/Stora/Musik
för att i mitt fall göra om alla filer i Musik-mappen till svenska tecken?
Jag lånar tråden, och vänder på det.
Jag har en ext3 hårddisk från Ubuntu med all musik, har nu installerat Windows tillfälligt, och undrar hur man får bort de fula tecknena där?
Jag har en ext3 hårddisk från Ubuntu med all musik, har nu installerat Windows tillfälligt, och undrar hur man får bort de fula tecknena där?
-
Tyvärr funkade inte dom tipsen jag fick men tack i alla fall jag installerade SUSE i stället och där finns inte åäö problemet men om suse är lika bra som ubuntu i övrigt vet jag inte det verkar inte vara många som är intresserade av åäö problemet men dom flesta har väl en hårddisk som standard med XP där dom har musik och bilder och använder till det vardagliga och så en linux disk som lite hobbyprojekt
Kod: Markera allt
/dev/hdb1 /media/Gemensam ntfs-3g defaults,[b]locale=sv_SE.utf8[/b],umask=007,gid=46,uid=1000 0 1
Ett tips är att installera stöd för ntfs-3g
Kod: Markera allt
sudo apt-get install ntfs-3g
-
Tack Axel Jag kommer säkert tillbaka och då testar jag ditt förslag