åäö

Ulla-bella

åäö

Inlägg av Ulla-bella »

Hej har varit borta från ubuntu en tid det mesta funkade mycket bra men så var det det här med musikfiler och åäö jag har en hel hårddisk med musik som jag ville ha med mig till ubuntu men jag fick aldrig till det det blev bara en massa frågetecken i titlarna fick visserligen tips om migration tool men det visade sig bara funka för vissa titlar så jag tröttnade bilder och musik är ju något som alla vill ha med sig om man ska gå över till ubuntu provade att installera betan 7,04 och det går kanon och är mycket snabbt  men problemet åäö kvarstår  och jag kan inte hitta någon lösning på problemet  det får inte vara för kompliserat att lösa heller pga begränsade kunskaper  skulle vara mycket tacksam om någon har en lättfattlig lösning på problemet  jag är också säker på att väldigt många är i samma sits som jag
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: åäö

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag försökte med detta kommanot i terminalen och det fungerade nästan.
Nackdelen var att alla frågetecken byttes till runskrift istället :(

convmv -f iso-8859-7 -t utf8 *.mp3

Vänta med att köra det här kommandot tills någon har ett bättre förslag eller om det är någon detalj i kommandot som behövs ändras!!
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Eru grek eller ???
iso-8859-7 är grekiska... prova  iso-8859-1 istället.

.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

mcNisse skrev: Eru grek eller ???
iso-8859-7 är grekiska... prova  iso-8859-1 istället.

.
jag önskade att jag var det nu ;)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Fungerade det bättre?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Vet inte om jag kan ändra tillbaka nu när jag har fått grekiska bokstäver för det står "already UTF8":

Borde gå bra att använda detta kommando:

sudo convmv -f iso-8859-1 -t utf8 -r --notest --replace /media/Stora/Musik

för att i mitt fall göra om alla filer i Musik-mappen till svenska tecken?
Bild
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Jag lånar tråden, och vänder på det.

Jag har en ext3 hårddisk från Ubuntu med all musik, har nu installerat Windows tillfälligt, och undrar hur man får bort de fula tecknena där?
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Kan det finnas en liten inställning man ska göra i /etc/fstab när det gäller monteringen vilken teckentabell den ska använda sig av?
Ulla-bella

Inlägg av Ulla-bella »

Tyvärr funkade inte dom tipsen jag fick men tack i alla fall jag installerade SUSE i stället och där finns inte åäö problemet  men om suse är lika bra som ubuntu i övrigt vet jag inte  det verkar inte vara många som är intresserade av åäö problemet men dom flesta har väl en hårddisk som standard med XP där dom har musik och bilder och använder till det vardagliga  och  så en linux disk som lite hobbyprojekt
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Kod: Markera allt

/dev/hdb1	/media/Gemensam ntfs-3g defaults,[b]locale=sv_SE.utf8[/b],umask=007,gid=46,uid=1000   0   1
Så ser min fstab ut när det gäller inställningar för teckentabell på min winXP hårddisk och det funkar finemang. Dock skrev jag fel första gången när jag skulle montera - sv_SE,utf8 - och kommatecknet istället för punkt gjorde att det blev helt fel med konstiga tecken som följd.

Ett tips är att installera stöd för ntfs-3g

Kod: Markera allt

sudo apt-get install ntfs-3g
och sedan ändra i /etc/fstab. Kopiera dock filen innan du börjar harva rundor för säkerhets skull - om du nu skulle vilja återvända och prova ubuntu.
Ulla-bella

Inlägg av Ulla-bella »

Tack  Axel  Jag kommer säkert tillbaka och då testar jag ditt förslag
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Ulla-bella skrev: Tack  Axel  Jag kommer säkert tillbaka och då testar jag ditt förslag
Vi kommer att tålmodigt vänta  ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"