Lite småtips för Windows!

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Okänd

SV: Lite småtips för Windows!

Inlägg av Okänd »

Din bokmärkes fil direkt i browsern

Förutsatt att du använder Firefox.

Jag tar mitt nickname som exempelnamn, självklart så är det ditt eget namn som gäller när du bläddrar.

01.Gå till "documents and settings"
02.Öppna mappen "DimensionX" (ditt namn här)
03.Gå till mappen "Application Data"
04.Öppna mappen "Mozilla"
05.Öppna mappen "Firefox"
06.Öppna mappen "Profiles"
07.Sen finns det bara en mapp till, nbcmqd2t.default, öppna den också
08.Välj filen "Bookmarks.html" och dubbelklicka på den
09.Firefox kommer att starta
10.Lägg nu till platsen (dvs filen) som bokmärke i Firefox
11.Du har nu alla dina bokmärken som en lång lista direkt i Firefox

Behändigt att se alla bokmärken och beskrivningar direkt i browsern.
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Eftersom windows har varit såpass smarta att de struntat i att använda virtuella skrivbord, vilket resulterar i en massa öppna fönster (det är väl det de är ute efter, tänk windows), så kan windowstangenten+m vara bra att känna till.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Kerath skrev: Eftersom windows har varit såpass smarta att de struntat i att använda virtuella skrivbord, vilket resulterar i en massa öppna fönster (det är väl det de är ute efter, tänk windows), så kan windowstangenten+m vara bra att känna till.
Dom har faktiskt ett litet program på deras hemsida som heter "Virtual Desktop Manager".
Så vill man så finns det att ordna, vet inte alls hur bra det är men. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Landsfiskalen

Inlägg av Landsfiskalen »

För windowsnördar.  ;D

http://www.alltomxp.se/

Stenis artiklar och guider. Och i forumet.

;D
Allden

Inlägg av Allden »

DimensionX skrev: Ladda ned Tweak UI XP

Ladda ned det här lilla programmet (behöver inte ens installeras)

http://www.snapfiles.com/get/tweakuixp.html

Nu kan du stänga av irriterande saker som autostart av CD/DVD mm. Inga mer jobbigheter med att Windows frågar dig "vad du vill göra" fast du redan talat om det för Windows hundra gånger förut.
eller ccleaner! <a class="postlink" href="http://www.ccleaner.com">http://www.ccleaner.com</a>
Otroligt användbart program för att rensa datorn från all möjlig skit som lyckas smyga sig in, rensar även registret!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Och nu skall vi justera prestandan i Windows.

Tryck på startknappen, högerklicka på "den här datorn", välj "egenskaper".

Välj fliken "Avancerat" och "Prestanda", tryck på knappen "Inställningar".

I fliken "Visuella Effekter" kan du stänga av onödiga saker som muspekaranimering mm eller helt enkelt bocka i "Justera för bästa prestanda". Om du gör det, scrolla ned en bit på listan och bocka i "Visa innehållet i fönster vid dar och släpp". Med den funktionen av så blir det lite förvirrat att flytta fönster (tycker jag). Du kanske måste bocka i "Egna" inställningar istället om det skall gå att bocka i det alternativet. Testa får du se. Tänk bara på att du tappar XP looken och ditt Windows ser ut som årgång 98.

Klicka nu på fliken "Avancerat"

Gå ned till "Virtuellt Minne" och tryck på knappen "Ändra". Bocka nu i "Egen Storlek" och ställ in det virtuella minnet till cirka dubbel storlek mot ditt internminne. Har du 500 MB internminne så ställ upp virtuella minne till 1GB (gärna mer om du anser dig ha råd med diskutrymmet). Ställ "Ursprunlig Storlek" och "Max Storlek" till samma värde. Har du ursprunglig storlek på 1GB så sätt även Maxgräns till 1GB.

Det brukar betyda att det blir mindre defragmenterat och att systemet fungerar lite smidigare eftersom Windows inte behöver hålla på att justera storleken på det virtuella minnet själv hela tiden.

Har du en till fysisk hårddisk i datorn så kan du lägga det virtuella minnet på den istället. Själv använder jag båda mina hårddiskar för det virtuella minnet.

Jag har 768 MB internminne och har satt det virtuella minnet till 1.4 GB x 2. En på C och en på D.

Testa får du se.

Och tänk på, ju mindre saker som är igång i aktivitetsfältet, desto bättre, ha inga onödiga saker på.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hittade en riktigt bra tips sida proppad med bra tips för XP.

http://windowsxp.mvps.org/
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"