Natilus-script

Här diskuteras programmering och utveckling
hamochi

Natilus-script

Inlägg av hamochi »

Hej,

Okej måste bara påpeka att jag är en riktig linux nybörjare innan jag ställer min fråga.
Nämligen så att jag har en mapp med diverse privata filer som jag inte vill att min rumskamrat ska kommat åt när han sitter å pillar på min dator. Jag vill inte skapa en ny användare till honom
bara för att han sitter vid min dator lite då och då. Till saken, därför börja jag skriva en liten natilus-script som helt enkelt ska ändra behörigheten (till root) för den mappen/mapparna som jag
inte vill att kompisen ska komma åt. Okej, har väl snott halva koden från en annan script:

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
foo=`gksudo -u root -k -m "enter your password" /bin/echo "got r00t?"`
sudo chown -R root $NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_URIS
Självklart fungerar inte min kod.

skriver jag
sudo gedit $NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_URIS så ser jag att genvägen fungerar
å skriver jag
sudo chown -R root /home/användare/nån/mapp så fungerar ju även detta.
men
sudo chown -R root $NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_URIS fungerar inte.
Någon som vet varför?

Har änven en till fråga. När man anväder sudo kommandot, så har jag märkt att det räcker med att skriva in lösenordet en gång
och så verkar det hålla ett tag. Någon som vet hur man clearar lösenordet ur minnet? Detta frågar jag därför att om jag får koden att fungera så vill jag
att datorn ska fråga efter mitt lösenord varje gång jag använder scriptet, inte bara första gången.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Natilus-script

Inlägg av Lars »

Du kan köra "sudo -k" för att rensa lösenordet.

Varför det inte fungerar vet jag inte, men $NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_URIS är väl bara satt när man kör skriptet genom Nautilus. Prova t.ex. "echo $NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_URIS > /tmp/debug.txt" för att kolla att värdet är korrekt.
hamochi

SV: Natilus-script

Inlägg av hamochi »

Tack för hjälpen, jag använde $NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_FILE_PATHS som genväg, detta gav mig rätt värde.
$NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_URIS ger genvägen i form av "file:///home/..."
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"