Installation på Ny Hdd

lowik

Installation på Ny Hdd

Inlägg av lowik »

Har försökt att installera på ny och färsk hdd på 40Gb.

Efter att ha starta live cd:n och klickat på installationen så går allt som tåget fram till att datorn skall starta om.

Boot Fail.

Vad felas mig ??
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Installation på Ny Hdd

Inlägg av n4h0j »

Svårt att säga.

Kan du vaska fram lite mer information?
Några smaskiga felmeddelanden eller dylikt?
Hur långt i boot-processen hinner du komma?

osv...
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
lowik

Installation på Ny Hdd

Inlägg av lowik »

Det ENDA felmeddelande som blir är just Boot Failure och sedan är det inte mer, det kommer redan vid att datorn gör första access till disken.
Okänd

Installation på Ny Hdd

Inlägg av Okänd »

OBS: Vänta med att följa instruktioner för jag är inte helt klar med inlägget.

Nu är det toppen att vi har en live-skiva. Starta upp Ubuntu med den så kan vi därifrån försöka se vad som inte står rätt till.

Öppna programmet Terminal Program/Tillbehör/Terminal

Klistra in följande kommandon, tryck på enter och klistra in det du får upp här i tråden:

Kod: Markera allt

for i in /dev/[hs]d[a-z]; do sudo fdisk -l $i; done
Detta kör programmet fdisk som då visar alla hårddiskar som datorn kan se.

gedit /etc/fstab
Öppnar textfilen fstab som ligger i mappen etc med programmet Gedit, där vi ser de partitioner som Ubuntu monterar.

gedit /boot/grub/media.lst
Öppnar textfilen media.lst som ligger i mappen etc med programmet Gedit, där vi ser Ubuntus startalternativ.

Vill gärna få veta om det är så att du har någon annan hårddisk kopplad till datorn med installation av annat operativsystem?
Keitaro

SV: Installation på Ny Hdd

Inlägg av Keitaro »

Jag har exakt samma problem.

När jag kör det första kommandot så ser det ut som att partitionerna har skapats rätt. De finns där exakt som jag valde när vid installationen.

I fstab står det:
unionfs / unionfs rw 0 0
tmpfs /tmp tmpfs nosuid,nodev 0 0
/dev/sda7 swap swap defaults 0 0

media.lst är helt tom. Antar att den inte ska vara det ;P

Kan det vara så att installationen inte blev slutförd? Hade inte full uppsikt på datorn när den höll på att installera. När jag kollade på datorn efter ett tag så hade installationen avslutats. Stod dock inget om att installationen var färdig men inte heller något felmeddelande. Trodde installationen var klar så jag valde att starta om datorn. Fick ta ut skivan innan datorn startades om, men sen när datorn skulle boota fick jag det felmeddelandet "Boot Failure from Previous Device".

Ska prova installera om.

EDIT - Provade nu installera om. Då ser jag att ett felmeddelande som dyker upp vid ca. 73% av installationen. Den säger något i stil med "The /Target disc is 100% full".
Har jag för liten root partition? Stod att den skulle vara minst 2Gb stor och det är just så stor den är.
Senast redigerad av 1 Keitaro, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Keitaro skrev: Jag har exakt samma problem.

När jag kör det första kommandot så ser det ut som att partitionerna har skapats rätt. De finns där exakt som jag valde när vid installationen.

I fstab står det:
unionfs / unionfs rw 0 0
tmpfs /tmp tmpfs nosuid,nodev 0 0
/dev/sda7 swap swap defaults 0 0

media.lst är helt tom. Antar att den inte ska vara det ;P

Kan det vara så att installationen inte blev slutförd? Hade inte full uppsikt på datorn när den höll på att installera. När jag kollade på datorn efter ett tag så hade installationen avslutats. Stod dock inget om att installationen var färdig men inte heller något felmeddelande. Trodde installationen var klar så jag valde att starta om datorn. Fick ta ut skivan innan datorn startades om, men sen när datorn skulle boota fick jag det felmeddelandet "Boot Failure from Previous Device".

Ska prova installera om.

EDIT - Provade nu installera om. Då ser jag att ett felmeddelande som dyker upp vid ca. 73% av installationen. Den säger något i stil med "The /Target disc is 100% full".
Har jag för liten root partition? Stod att den skulle vara minst 2Gb stor och det är just så stor den är.
Minst 4 GB är det. :) Vart står det 2 GB?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Keitaro

Inlägg av Keitaro »

Hund skrev:
Keitaro skrev: blablabla
Minst 4 GB är det. :) Vart står det 2 GB?
Det stod 2GB när man skulle göra partitionerna manuellt. Något i stil med att "du måste göra en rootpartition "/" som är minst 2GB stor". Kan det varit någon miss i översättningen?
Gjorde den dock 3 GB stor och då fungerade det att installera.

Tycker ändå att det var lite dumt att man inte får någon varning att partitionen är för liten för att det ska gå att installera utan den satte bara igång och så avslutades installationen bara plötsligt när partitionen blev full.
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Jag skulle nog rekommendera 6-10 Gigabyte om du ska ha utrymme att installera program och spel, ha en rimlig /tmp-folder och utrymme för dokument och dylikt (om du inte har /home separat).
Keitaro

Inlägg av Keitaro »

inAbsurdum skrev: Jag skulle nog rekommendera 6-10 Gigabyte om du ska ha utrymme att installera program och spel, ha en rimlig /tmp-folder och utrymme för dokument och dylikt (om du inte har /home separat).
Ok, själva partitionen jag installerade på var 10 Gb totalt. Valde 512mb till /swap, 3 Gb till / och resten till /home.
Har redan fått upp meddelanden om att / är 100% full efter jag installerade ett par program.
Ska inte program man installerar hamna på /home automatiskt eller måste man göra någon inställning?

Får nog göra en ny installation när jag lärt mig grunderna lite bättre  ;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Alla program installeras på din root-partition, inställningarna sparas dock på din home-partition.

Det rekomenderas att man har 4 GB till Ubuntu, sedan beror det ju på hur mkt program/spel du ska installera som avgör hur stor din root-partition bör vara.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"