Kan du tänka dig att vara fadder?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Kan du tänka dig att vara fadder?

Inlägg av Bossieman »

Jag skulle vilja veta hur stort intresset är för att erbjuda sig själv som fadder till nya medlemmar. Detaljer kring vad det innebär att vara fadder lämnar jag öppen för diskussion.

Jag ställer gärna upp på att vara fadder.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: Kan du tänka dig att vara fadder?

Inlägg av Recordable »

Om jag nu fortfarande inte varit en sådan rookie hade jag också kunnat tänka mig att ställa upp, för det här med faddrar, även om de flesta detaljerna saknas ännu, tycker jag låter som en mycket bra idé. Förhoppningsvis kommer åtminstonde en del av de mer erfarna ubuntumänniskorna att känna sig manade.  :)
Användarvisningsbild
Freddeg

Inlägg av Freddeg »

Det är klart att jag ställer upp även om jag är lite av en nybörjare själv.
Jag har kört linux i lite drykt ett år nu.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Recordable och Freddeg!
Stort tack för det. Det är alltså inte stor erfarenhet som gäller
utan att kunna leda in absoluta nybörjare in i forumet.
Eftersom ni själva säkert kommer ihåg hur det var, skulla jag uppskatta ert hjälp.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Recordable och Freddeg:
Min tanke är att vi hjälps åt här. Jag är erfaren när det gäller Linux men jag kan långt ifrån allt jag skulle vilja. Ställer ni upp som faddrar och ni känner att ni stöter på problem så garanterar jag er att jag kommer göra allt jag kan för att hjälpa er och guida er i rätt riktning. På så sätt lär vi oss hela tiden nya saker och vi värnar om våra medlemmar och stärker Ubuntufilosofin bland alla här.
Ni skriver inte upp er för ett långtidskontrakt, känner ni att det inte funkar, att ni inte skulle klara av det så är det här en fullständigt frivillig grej som ni när som helst kan avsluta.
Användarvisningsbild
kimjohansson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kimjohansson »

Jag kan tänka mig att vara fadder.
Användarvisningsbild
Petri

Inlägg av Petri »

Jag kan nog tänka mig vara fadder. Skulle dock vilja ha reda på vad det specifikt innebär.

Har faktiskt en längre tid funderat på hur jag kan ge tillbaks till ubuntu communityt då jag inite kan programmera och inte så jäätteduktig på linux överlag. Men supporta nybörjare och normalanvändare är jag van vid (windows mest dock).
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

Som jag har fattat så ska jag hjälpa en fadder/nybörjare med Ubuntu?

Så du menar att så fort 'faddern' få problem ska jag försöka hjälpa honom/henne så mycket som jag kan??
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Petri skrev: Skulle dock vilja ha reda på vad det specifikt innebär.
Kanske nåt åt det här hållet.
Som fadder erbjuder du en nybörjare hjälp med att komma igång med Ubuntu (främst Feisty fawn, tänkte att vi börjar där). Du hjälper personen att se till att han eller hon kan t.ex. läsa sina NTFS partitioner (otroligt vanlig fråga!). Du gör det du kan för att få medlemmen att känna sig välkommen här, du stöttar och engagerar dig i frågorna du får. Kan du inte lösa problemet tar du hjälp av övriga faddrar.
Du får ett visst antal personer att hjälpa (låt säga 5) och du hjälper dessa så länge dom känner att de behöver basic support.
Många helt nyregistrerade har ingen som helst kunskap om Linux. Den kunskap du besitter är ofantligt stor relativt deras. Du kanske får jättesimpla frågor att hjälpa till med, nån kanske undrar hur man installerar VLC, en annan kanske inte vet vad terminalen är för något. jag tror inte att du kommer stötta på svåra frågor, snarare triviala frågor för oss som är vana.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

johan_pirate skrev: Som jag har fattat så ska jag hjälpa en fadder/nybörjare med Ubuntu?

Så du menar att så fort 'faddern' få problem ska jag försöka hjälpa honom/henne så mycket som jag kan??
Om du är själv en fadder och får en förfrågan från mig angående t.ex. ett problem rörande t.ex. ATi (låt säga att du har ett ATi kort och jag inte har det) så skickar jag helt enkelt ett PM till dig och ber om hjälp med frågan jag fått. Vi kompletterar varandra helt enkelt när det behövs.
marwal

Inlägg av marwal »

Anmäler mig till tjänstgöring!
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Underbart att det finns ett så stort engagemang bland våra medlemmar. Uppskattas verkligen!
Användarvisningsbild
Petri

Inlägg av Petri »

Som jag tänkte mig ungefär då.

Okej så hur skulle det gå till för nybörjaren att bli tilldelad en fadder?

Idé #1 Det finns en lista med faddrar som har "platser" lediga och nybörjaren som känner sig i behov av en sådan kan gå dit välja en.

Hur länge ska fadderskapet hålla på? Ska man vid nåt tillfälle säga till den man är fadder för att denne nu har nått en tillräckligt hög kunksapsnivå för att kunna stå på egna ben och söka hjälp själv via google/forum/irc-kanal? Och på så vis kunna göra sig tillgänglig för att bli fadder för någon annna?

Eller krånglar jag till saker nu? =)

Edit: antalet "platser" som faddern har lediga regleras efter vad den enskilde faddern känner sig klara av
Senast redigerad av 1 Petri, redigerad totalt 5 gånger.
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Låter inte så dumt (om det går att lösa administrativt)...
För många som är helt gröna känns det nog lite obehagligt att i ett obekant forum ställa frågor  man misstänker är pinsamt enkla, kanske nästan som att ställa sig i tunnelbanan och skrika att man inte förstår hur rulltrappan funkar... :)

Jag är med!
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag ställer självklart upp! :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Idé #2 faddrar slumpas fram, så att varje ny medlem tilldelas en fadder.

Egentligen är det ju att så att folk har helt olika bakgrund och förutsättningar. Den som kört Slackware i tio bast är nybörjare på Ubuntu också, men kommer nog igång fortare än den som aldrig haft en dator förut. Naturligtvis tar det olika lång tid att komma igång.

Kanske får vi ändå vara lite fyrkantiga och säga att faddern hjälper till i max en månad, se'n bör man i alla fall ha lärt sig att googla, fråga i forumet och fått igång IRC.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Petri

Inlägg av Petri »

Urban Anjar skrev: Idé #2 faddrar slumpas fram, så att varje ny medlem tilldelas en fadder.

Egentligen är det ju att så att folk har helt olika bakgrund och förutsättningar. Den som kört Slackware i tio bast är nybörjare på Ubuntu också, men kommer nog igång fortare än den som aldrig haft en dator förut. Naturligtvis tar det olika lång tid att komma igång.

Kanske får vi ändå vara lite fyrkantiga och säga att faddern hjälper till i max en månad, se'n bör man i alla fall ha lärt sig att googla, fråga i forumet och fått igång IRC.

Eller så trycker man på en knapp "jag vill ha en fadder NUUU!" och så blir man slumpmässigt tilldelad en. =)
Om alla som reggar sig på forumet blir tilldelade en fadder finns det risk att antalet faddrar tar slut väldigt fort. (vi växer väl rätt så hyfsat?) Å andra sidan att man har en fadder direkt från start kan kännas tryggt för den nykomne.

Och sen finns det ju inget som hindrar att man fortsätter hjälpa personen inofficiellt (dvs inte som en del av fadderskapet) om man nu känner för det.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Jag tycker en tidsbestämmnig av fadderskapet verkar lite anti. Självklart hjälper jag som fadder en ny medlem så länge det behövs, detta är solklart för mig. Det tycker jag borde bara en förutsättning för fadderskapet.
Redan nu visas ett stark intresse för det här och jag tror inte att man bara "knipsar" av banden för att det gått ett visst antal dagar, snarare tror jag att det samtidigt bygger upp ett personligt kontaktnät av människor som med all sannolikhet kommer känna att de själva vill ge tillbaks till LoCot iform av att ställa upp som faddrar eller på annat sätt hjälpa LoCot.
På detta sätt får alla som känner att de vill ge tillbaks till communityn en möjlighet att erbjuda sina kunskaper och erfarenheter i form av att själva bli fadder till nya medlemmar.

Får vi detta att fungera så tror jag att nya medlemmar som går över till att bli erfarna medlemmar med glädje ställer upp som faddrar utan att vi ens behöver fråga dom. I drömscenariot får vi tacka nej till faddrar för att vi redan har så många.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Eller så trycker man på en knapp "jag vill ha en fadder NUUU!" och så blir man slumpmässigt tilldelad en. =)
Vilken förträfflig idé!
Användarvisningsbild
netsampler
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av netsampler »

Jag ställer gärna upp som fadder. Har kört Ubuntu på heltid sedan november 2005.
netsampler
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"