Varför skall man installera ssh server?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Jonas

Inlägg av Jonas »

Hejsan !

Vad är ssh server bra för ?

Mvh Forcevision
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

ssh är ett program för att logga in på på en dator via internet eller LAN med en terminal.
Bra om man har en server och vill styra den från sin windowsburk t.e.x
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Man kan förenklat säga att ssh är samma sak som krypterad telnet men det tillkommer massa säkerhet på detta samt t.ex. scp (secure copy) så man kan skicka filer till och från en ssh-klient.
Okänd

Inlägg av Okänd »

ssh kan inte riktigt jämföras med exempelvis ftp eftersom användarkonton inte skapas i själva programmet utan befientliga vanliga ubuntuanvändarkonton är det som används. SSH behöver inte köras i terminal. Anslut enhet under Platser-menyn fungerar alldeles utmärkt. Servern blir då monterad som en enhet på skrivbordet och dubbelklick visar serverns innehåll i Filbläddraren (Nautilus).

Eftersom vanliga användarkonton används blir användaren inte fångad i sin hemmapp utan har den behörighet som användaren har. SSH är alltså i första hand till för att logga in på din egen dator eller server. Nya användarkonton bör (ska) såklart skapas för användare som inte är du själv men dessa användare kan alltså formodligen se allt annat på datorn men har inte skrivbehörighet forutom filer i sin egen hemmapp.

Går att låsa inne en användare i sin hemmapp men en del (ganska mkt) trixande. Finns en HowTo på ubuntuforums.org.
Jonas

Inlägg av Jonas »

Okej då har jag lite inblick.
Sedan när jag ändå skapat en tråd. Jag skall ha ftp server och skall använda mig av gproftpd grafiskt finns det något annat grafiskt ftp program ?

Mvh Forcevision
Okänd

Inlägg av Okänd »

Inte vad jag vet. Finns ganska lite på den fronten. De flesta program är inte anpassade för hemmabruk på det sättet att de kommer med grafiskt gränsnitt utan måste skötas från terminalen. Är synd men det kan ju komma fler längre fram.
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

Egentligen är ftp förvånads vis krångligt i ubuntu tog as långt tog för mig att få upp en och då gick den ändå inte att nå den från internet :(
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Brodd"]Egentligen är ftp förvånads vis krångligt i ubuntu tog as långt tog för mig att få upp en och då gick den ändå inte att nå den från internet :([/quote]
Använde du gproftpd? Ordnade du port forwarding på router om du nu har en sån?
Jonas

Inlägg av Jonas »

Jag använder mig av gproftpd men får inte igång den. Jag har problem skapar ju en server med ip nummer och port 21 och allt det. skapar en användare och villken hemkatalog använderen skall ha. Men när jag skapat det och tex startar om datorn kommer jag inte in på ubuntu längre med mitt lösen och användarnamn jag hade när jag installerade ubuntu. Någon som vet varför ?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"