MPI (mpich) setup

Här diskuteras programmering och utveckling
terws
Kontakt:

MPI (mpich) setup

Inlägg av terws »

Hej, jag är ganska ny här och har inte jätte stor erfarenhet av att använda ubuntu...

Någon som har erfarenhet av att installera och sätta upp mpich på en unbuntu (6.10)maskin?

Jag har installerat mpich-bin & mpich-mpd-bin med synaptic, jag har kollat i http://www-unix.mcs.anl.gov/mpi/mpich/d ... README.txt. Tänkte först köra på en dator och sen testa med två. Men vet inte riktigt var jag ska börja... antar att jag ska köra mpirun. min följd fråga är då vart hittar man mpi.h, att "include:a" <mpi.h> funkar inte...

Några tips?

tack på förhand!!
Okänd

SV: MPI (mpich) setup

Inlägg av Okänd »

För att kunna "länka" mot mpich så måste du ladda hem dev-paketen också, om du inte kan inkludera filer så kanske du måste specifiera vart include filerna ligger med -I flaggan till GCC. För att hitta vart inklude-filen ligger så kan du skriva

locate mpi.h

Du måste även länka mot mpich med  -lmpich och kanske även specifiera sökvägen till libmpich med -L flaggan
terws
Kontakt:

Inlägg av terws »

Ok, nu hittade jag mpi.h, dock inte med locate... men än då!

lyckas kompilera med mpicc men när jag försöker köra mitt testprogram med tex mpirun -np 2 mpitest så får jag segfault...

0 - MPI_INIT : MPIRUN chose the wrong device ch_p4; program needs device ch_p4mpd
Segmentation fault (core dumped)

är inte riktigt med på skillnaden mellan ch_p4 och ch_p4mpd, mer än att den sist låter som nån deamon...
nåt tips?
terws
Kontakt:

Inlägg av terws »

kom på det själv  :)

mpirun.mpich-mpd -np 5 ./mpitest ska det visst vara!
Okänd

Inlägg av Okänd »

GRATTIS, terws !!
Är problemet löst ?

/Peter
terws
Kontakt:

Inlägg av terws »

Nja, men jag är på godväg... Än så länge har jag bara testat att köra mpich på en dator, och då förlorar man ju hela idén med parallellprogrammering... :(
Får se om jag har tid att sparka igång det på min andra dator ikväll och njuta av riktig parallellism ;)
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"