Hej! Detta blir mitt första inlägg och jag har precis bestämt mig för att bekanta mig med Linux och har fastnat för Ubuntu.
Idag har jag en dator (med WinXP) i en garderob som fungerar, dels som filserver, och dels mediadator (trådlöst tangentbord framför TV - ingen egen monitor). Nu håller jag på att installera Ubuntu på den och kommer till att börja med köra GAG och ha dubbla OS. Så långt klarar jag mig.
Nu vill jag fortfarande köra XP på min "klient" - min "kontorsdator". Det jag nu inte behärskar är först och främst två saker:
1. Hur konfigurerar jag Linux så att en av hårddiskarna blir tillgänglig på nätverket och att jag därmed kan "mappa" den i windows på "kontorsdatorn". (motsvarande att man tex kan mappa $d i windows-nätverk)
2. Vad ska jag ha för terminal på "kontorsdatorn" så att jag därifrån kan köra "garderobsdatorn". Tar gärna emot tips på både terminaler och remote desktop-program.
När vi ändå är igång, kanske någon har en bra länk till hur man konfigurerar behörigheter till filer för olika användare också? Den användare som sitter i TV-soffan ska vara något begränsad så inga gäster ställer till med otyg. Dock vill jag via terminalen från min andra dator vara admin.
När dessa problem är lösta återsår att få igång tv-ut (geforce4 mx440) och digital ljud-ut (creative sb x-fi)... men det hör förvisso inte hemma här, men kloka ideér mottages tacksamt...
Från Windows till Linux på hemserverdatorn
- Sir Jean David
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
SV: Från Windows till Linux på hemserverdatorn
Dear Sire 
Jag är inte mannen (munken) att svara på din fråga. Men måhända kan jag få överbringa en länk som, liksom ett påskblomster, kan få pryda din vardag. Kan tänka också ge dig ett svar på en av dina funderingar.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/search/label/n%C3%A4tverk
Jag tyckte det kändes som om detta skulle kunna vara något för dig. Säker är jag inte. Men troligen kan siteägaren, Bossieman, ha mer att ge dig om du tittar runt där.
Förhoppningsvis skall du även komma att få fler svar än så, av fler här inne på forumet. Lycka till med detta och Ubuntu som helhet.
Hälsningar och en tillönskan om en God och Glad Påsk
Broder Tuck

Jag är inte mannen (munken) att svara på din fråga. Men måhända kan jag få överbringa en länk som, liksom ett påskblomster, kan få pryda din vardag. Kan tänka också ge dig ett svar på en av dina funderingar.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/search/label/n%C3%A4tverk
Jag tyckte det kändes som om detta skulle kunna vara något för dig. Säker är jag inte. Men troligen kan siteägaren, Bossieman, ha mer att ge dig om du tittar runt där.
Förhoppningsvis skall du även komma att få fler svar än så, av fler här inne på forumet. Lycka till med detta och Ubuntu som helhet.
Hälsningar och en tillönskan om en God och Glad Påsk
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- Kontakt:
SV: Från Windows till Linux på hemserverdatorn
Välkommen till forumet!
Du lär tyvärr få vänta ett tag med att få ditt x-Fi att fungera... Creative vägrar lämna ut specarna på korten. Som tur är kommer en Linux-drivare släppas under första halvan av 2007.
Du lär tyvärr få vänta ett tag med att få ditt x-Fi att fungera... Creative vägrar lämna ut specarna på korten. Som tur är kommer en Linux-drivare släppas under första halvan av 2007.